‘Niet investeren in zelfsturend voertuig luchthaven Rotterdam’

Rotterdam, The Hague, airport, vliegveld, luchthaven, terminal

Het is onverstandig om te investeren in een zelfsturend voertuig van het RandstadRail station Meijersplein naar de terminal van de luchthaven Rotterdam-The Hague. Een luchthaven is pas interessant als men makkelijk vanuit een groot gebied mensen met elkaar kan verbinden. Elke luchthaven moet aangesloten worden op het IC-netwerk. Dat betoogt Wouter van Gessel, voorzitter van Stichting Freedom of Mobility.

OPINIE – De vervoersautoriteit metropoolregio Rotterdam-Den Haag heeft ambitie om de luchthaven Rotterdam-The Hague verder te laten groeien. De voorgenomen tram is geschrapt in verband met de hoge kosten die er mee gemoeid zijn.

PRT

Het alternatief is een PRT PublicRapitTransporter, een zelfsturend voertuig van het RandstadRail station Meijersplein naar de terminal. In het licht dat Nederland voorop wil lopen aan de ontwikkeling van zelfsturende voertuigen is deze keuze een mooie aangrijpingspunt om dit voertuig in te zetten. Daarnaast is de terminal van de luchthaven een aantal jaar geleden voor vele miljoenen verbouwd.

Deze ontwikkelingen komen echter de luchthaven en de regio niet ten goede. De terminal is nu alleen met Bus 33 met een frequentie van zes keer per uur naar de luchthaven en een shuttle naar station Meijersplein verbonden met het achterland.

Randstadrail

Het besluit om een terminal te verbouwen, geen tram aan te sluiten en alleen een bus maakt de luchthaven niet echt interessant voor de airlines die de luchthaven nodig hebben om reizigers te vervoeren. Dat ook Randstadrail niet direct aansluit op de terminal van de luchthaven en er een HSL voorbij moet rijden om enigszins een tijdwinst op te leveren voor een aantal reizigers geeft aan dat men onvoldoende kennis heeft van luchthavens en burgerluchtvaart.

Burgerluchtvaart is niets anders dan OV in het grofmazige netwerk. De burgerluchtvaart bedient de routes die met ander OV lastig te bereiken is of in tijdsfactor de reistijd verkort wat met andere vormen van vervoer er te lang over doen om deze bestemmingen te bereiken. Door deze factoren is het aantal mensen die er gebruikt van maakt beperkt.

Airlines

Een regio zoals Rotterdam-Den Haag heeft te weinig mensen om voor Airlines echt interessant te zijn. Daarbij is de luchthaven ook niet interessant om de verwachte groei van Schiphol op te vangen. Wat betekent dat de overheid een hele nieuwe luchthaven wil bouwen op de plek van vliegveld Lelystad.

OV-knooppunt

De luchthaven is een OV knooppunt dat niet één regio bedient, maar meerdere zowel in arbeidsplaatsen als reizigers. Een luchthaven is pas interessant als men makkelijk van uit een groot gebied mensen met elkaar kan verbinden. Een luchthaven dus ook Rotterdam-The Hague moet aangesloten worden op het IC netwerk.

Vervoerscapaciteit

De voorgenomen PRT die sowieso niet voldoet om massa mensen te vervoeren in korte tijd voldoet hier nimmer aan. Daarbij wordt met een PRT een modaliteit bij gecreëerd wat het OV nog duurder en complexer maakt en andere middelen onvoldoende benut.

Wat wel had moeten gebeuren is de terminal naar de Randstadrail toe te brengen. De metro/sneltram heeft al een verbinding naar twee mooie centraal stations en de terminal zal dan één van de stations zijn van een bestaande lijn die al veelvuldig gebruik wordt. Bus 33 zal naar deze terminal rijden om met OV vanuit de naast gelegen wijk mogelijk te maken. Een IC verbinding via Gouda, Schiphol en richting noorden en aan de andere kant richting Rotterdam CS en richting Brabant zal de luchthaven verbinden met het achterland Nederland.

Geld

Dat het geld kost is zeker. Maar dat komt voornamelijk omdat men het doel van de luchthaven niet goed kent. Daarnaast denkt men te klein waardoor er in de huidige situatie een onrendabele luchthaven is die onvoldoende interessant is gemaakt.

Daarnaast vergeet men dat er waarschijnlijk nu een complete luchthaven gebouwd gaat worden op Lelystad die ook niet gaat voldoet en daarmee een onrendabele luchthaven wordt zoals de andere luchthavens Eelde, het huidige Rotterdam-The Hague en Maastricht. De vervoersautoriteit Metropool Rotterdam Den haag heeft dus kansen laten liggen om van de luchthaven een echte luchthaven te maken die de regio, Schiphol en Nederland kan versterken.

Wouter van Gessel, voorzitter van Stichting Freedom of Mobility

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.