Twijfels over reistijden in nieuw ov-plan Regio Amsterdam

Metro, Metropolis, M5, GVB

Er bestaat nog veel onduidelijkheid over de reistijden als gevolg van de nieuwe ov-plannen in Amsterdam. Dat zegt Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV in een eerste reactie op de plannen die ov-portefeuillehouder Litjens heeft gepresenteerd. “De toekomstplannen van de Stadsregio Amsterdam zijn gebaseerd op drijfzand. In hoeverre ov-gebruikers sneller op hun bestemming zullen zijn, is in nevelen gehuld.”

Wel staat volgens Spithorst in de plannen vast dat veel meer passagiers tijdens hun reis zullen moeten overstappen. De plannen (ook ter compensatie van de verminderde overheidssubsidie) gaan uit van reizigersgroei. Maar dat is niet realistisch, vindt hij.

Reizigersafname

“Uit onderzoek blijkt dat het invoeren van een overstap lijdt tot een reizigersafname van tientallen procenten. De marginale reistijdverkorting die daar tegenover staat, zal hieraan weinig veranderen. Temeer daar wachttijd op perron of halte in de beleving van de reiziger veel zwaarder weegt dan een in tijd uitgedrukte vergelijkbare reistijdwinst”, licht Spithorst toe.

Litjens schrijft aan de Regioraad dat het dagelijks bestuur verwacht dat uitwerking van de lijnennetvisie er toe zal leiden dat de reistijd voor ongeveer 90% procent deel van de reizigers korter wordt of gelijk blijft. Maar daarbij wordt ook iets belangrijks juist niet gezegd, vindt Spithorst.

Reistijd

“Uit deze onheldere formulering valt dus niet op te maken, hoeveel reizigers er in reistijd op vooruit zullen gaan 1%, 10%, 20%? Terwijl in ieder geval de resterende 10% langer onderweg zal zijn. Ook over tijdwinst of -verlies per reis is veel onduidelijk. Wanneer gaat het om slechts een enkele minuut? Kan het ook een kwartier betreffen?”, vraagt Spithorst zich af.

In sommige gevallen zullen reizigers ook een langere route moeten nemen. Dat mag, als het aan Voor Beter OV ligt, niet leiden tot prijsstijging voor de hierdoor gedupeerde reizigers.

“Voorts is het slecht gesteld met de zeggenschap van de Stadsregio Amsterdam over de indeling van wegen en de afstemming van verkeerslichten”, is Spithorst van mening.

Tramhaltes

“Zo zijn tramhaltes opgeheven, terwijl meer dan een jaar later op die plekken de tram nog steeds staat te wachten. Nu niet wegens in- en uitstappers. Maar voor een rood, nog steeds niet aangepast, verkeerslicht. Zonder duidelijke verbetering van dit soort zaken, komt van de beoogde versnelling van het OV niets terecht.”

Ook dient de inrichting van belangrijke overstappunten te worden verbeterd volgens de Maatschappij voor beter OV. “Het eindpunt van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam Noord zal, in tegenstelling tot de oorspronkelijke plannen, zeer sober worden uitgevoerd: verblijf zal daar niet plezierig zijn”, verwacht Spithorst.

Overstappers

“Dat geldt ook voor het Sloterdijkstation. Overstappende trein- en metroreizigers moeten zich tegenwoordig via een morsige gang en trap begeven naar een tram- en busplatform dat is weggemoffeld in een tochtgat onder een qua sociale veiligheid onaantrekkelijk spoorwegviaduct. Op Station Zuid zijn de loopafstanden veel te groot. Dus de geplande overstappunten leveren veel ongemak en onbehagen op”, aldus Spithorst.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.