Zeeland past omstreden busdienstregeling aan na massaprotest

Connexxion, bus, Goes, Zeeland

Het provinciebestuur en vervoerder Connexxion hebben de nieuwe busdienstregeling voor Zeeland op het allerlaatste moment gewijzigd. Tegen de aanvankelijke plannen kwam een storm van kritiek van onder meer studenten, bedrijven, ouderen en gemeentes. Daarom is afgelopen vrijdag besloten om tijdelijk extra ritten toe te voegen aan de dienstregeling die zondag is ingegaan. Voor vier grote Zeeuwse steden is die aanpassing niet genoeg. Door sommige wijken rijden nauwelijks nog bussen en de vervangende haltetaxi, een nieuwe vorm van OV, rijdt niet in de betreffende stadsdelen. Gemeentebesturen overwegen daarom zelf een vervoersdienst op te tuigen.

Sinds zondag rijdt het OV in de gehele provincie Zeeland volgens een nieuwe dienstregeling. Omdat er twintig procent minder budget is (ruim drie miljoen euro minder), zijn er lijnen geschrapt. ”Met tachtig procent van het oude budget blijft er voor 95 procent van de gebruikers vervoer beschikbaar”, zei Connexxion-directeur Bart Schmeink hierover in een eerder stadium. Het vervoersbedrijf verzorgt sinds december 2014 het vervoer in de gehele provincie Zeeland, maar wachtte met het invoeren van een nieuw rittenschema tot afgelopen zondag.

Protest

Diverse gebruikersgroepen waren niet gelukkig met de aanvankelijke plannen voor de nieuwe dienstregeling. Zo verzamelden drie jonge OV-reizigers uit Domburg, Brijdorpe en Nieuw-Vossemeer samen zo’n dertienduizend protesthandtekeningen. Ook de vier grootste steden in Zeeland – Goes, Middelburg, Terneuzen en Vlissingen – kwamen in het verweer. Diverse stadsdelen dreigden zonder openbaar vervoer te komen zitten.

Op het allerlaatste moment zijn enkele aanpassingen doorgevoerd, die gelden tot aan de zomervakantie. Zo zijn er extra ritten tussen Domburg en Middelburg en rijden er meer bussen door Nieuw-Vossemeer. Gunstig voor jongeren, die op Facebook de wijzigingen toejuichen. Maar voor de vier grote Zeeuwse steden hebben de wijzigingen nauwelijks effect. Alleen voor Goes is een pendeldienst gekomen richting het ziekenhuis.

”Diverse wijken in Middelburg-Noord zitten zonder vervoer”, aldus verkeerswethouder Chris Simons van Middelburg, de grootste stad in Zeeland. Ook de andere drie kampen met soortgelijke problemen. ”Vanuit omliggende dorpen zijn stadsziekenhuizen beter bereikbaar dan vanuit de steden zelf.”

Haltetaxi

Het WMO-vervoer blijft weliswaar rijden, maar reizigers zonder indicatie kunnen daar geen gebruik van maken. ”De provincie had toegezegd dat er haltetaxi’s zouden komen op plekken waar geen regulier OV beschikbaar is. Maar in tegenstelling tot wat vooraf is afgesproken, kan binnen Goes, Middelburg, Terneuzen en Vlissingen geen gebruik worden gemaakt van de haltetaxi.”

Een haltetaxi is een nieuwe vorm van openbaar vervoer, die geen standaard ritten rijdt. Gebruikers kunnen de haltetaxi uiterlijk anderhalf uur van tevoren telefonisch bestellen en aangeven op welke, reeds bestaande halte ze willen worden opgepikt. De chauffeur brengt de passagier vervolgens naar de dichtstbijzijnde plek waar wél regulier OV komt. Voor het gebruik moet een pas worden aangevraagd en moet contant worden betaald, of achteraf op rekening. Reizigers betalen het volle OV-tarief en kunnen niet afrekenen met een OV-chipkaart of een OV-abonnement.

Ouderen

”Ik begrijp best dat er bezuinigd moet worden en dat de provincie geen lege bussen wil laten rijden”, vervolgt de wethouder. ”Maar de afspraak was dat op de plekken waar geen bus meer zou rijden, gebruik kon worden gemaakt van de haltetaxi. Maar dat is uiteindelijk niet het geval. Dit grijpt hard in op het sociale leven van inwoners, vooral van ouderen.” Onacceptabel, vinden zowel Simons als zijn collega’s in andere grote Zeeuwse steden.

De wethouder overweegt nu om zelf een busdienst, met betaalde chauffeurs, op te zetten in Middelburg. Kosten hiervoor komen bij de gemeente zelf terecht. ”De bussen zouden dan van dinsdag tot en met zaterdag gaan rijden. Dat zijn de dagen waarop de meeste reizigers gebruikmaken van het OV.”

Connexxion

Simons heeft hiervoor al een offerte aangevraagd bij Connexxion. ”Als we Connexxion niet betrekken bij dit plan, lopen we het risico dat ze juridische stappen ondernemen tegen ons. Ze zijn tenslotte concessiehouder voor de gehele provincie. Maar ons bezwaar is uiteindelijk niet gericht tegen het vervoersbedrijf, maar tegen de provincie.”

Tevens wil de wethouder in overleg treden met de provincie om het gebrekkige OV in de steden te verbeteren. In een reactie laat de provincie weten niet van plan te zijn om een haltetaxi te laten rijden in de vier gemeentes. “Voor vervoer binnen de kernen bieden de servicebus of daarmee vergelijkbare concepten een oplossing”, laat Gedeputeerde George van Heukelom via een woordvoerder weten. Later deze maand moet meer duidelijkheid komen over eventueel aanvullend vervoer.

Tom van Gurp

Lees ook: Connexxion en provincie Zeeland bereiken akkoord over OV-concessie

Auteur: Tom van Gurp

4 reacties op “Zeeland past omstreden busdienstregeling aan na massaprotest”

Johan Tromp|05.03.15|12:24

De mensen die gedupeert raken zijn de mensen in de kleine kernen waar politiek groot word hebben over het ov worden in deze provncies het ov zo goed als zeker afgeschaft !

Paul Lamote|04.03.15|21:53

Vlissingen is al art-12 gemeente en ook Terneuzen is zo goed als failliet. Met welk geld gaan die plaatsen een eigen busdienst opzetten?

Albert van Beek|03.03.15|13:31

Laten we nu eens nuchter zijn en samenwerken en niet WMO door de gemeente en OV weer door de provincie Alles gewoon bij de provincie laten.
En alle erkende taxi-Ov bedrijven per provincie selecteren voor het vervoer.

sinaasappel|03.03.15|12:40

ik vind het toch wat typisch dat een gemeente of dorpsbelang pas wakker wordt in een zeer laat stadium.

en een handtekeningenactie, zijn de ondertekenaars ook echt busreizigers? ik heb hier toch mijn twijfels over.