Syntus in bezwaar tegen gunning concessie Haarlem-IJmond

Syntus gaat in bezwaar tegen de gunning van de busconcessie Haarlem-IJmond. Het bedrijf heeft dinsdag een officieel bezwaarschrift ingediend bij de provincie Noord-Holland. Tevens wil de vervoerder dat de provincie en concessiewinnaar Connexxion stoppen met voorbereidende werkzaamheden. Syntus heeft daarom een verzoek ingediend bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), waarin het vraagt om een voorlopige voorziening.

In januari werd bekend dat de winnaar van de concessie Haarlem-IJmond, met een waarde van 320 miljoen euro, moest worden bepaald door een loting. Connexxion en Syntus kwamen namelijk op hetzelfde aantal punten uit. Bij de loting trok Connexxion aan het langste eind. Die vervoerder kreeg het recht om vanaf december 2015 tien jaar het OV in de regio te verzorgen.

Vraagtekens

Syntus twijfelt echter of alles wel op een eerlijke manier is verlopen. In een eerste beoordelingsronde zouden zij als beste uit de bus zijn gekomen. Maar na een tweede ronde kwam Connexxion alsnog langszij, waarna een loting uitkomst moest bieden. Die gang van zaken riep bij Syntus grote vraagtekens op.

Nog voordat de provincie de uiteindelijke winnaar bekendmaakte, verzocht de vervoerder om een onafhankelijk onderzoek. De regionale overheid legde dat verzoek echter naast zich neer en maakte bekend dat Connexxion de winnaar was geworden.

Procedure

Na bekendmaking van de winnaar krijgen andere betrokken partijen zes weken de tijd om in bezwaar te gaan. Die termijn verliep dinsdag. ”We zien voldoende aanknopingspunten voor een juridische procedure”, aldus Syntus-directeur Cees Anker.

Zowel Connexxion als Syntus scoorden dus hetzelfde aantal punten, maar behaalden niet de maximale score. ”Als we allebei het maximale aantal punten hadden gekregen, zouden we het kunnen begrijpen. Er is dan namelijk weinig ruimte voor interpretatieverschillen. Maar die ruimte is er nu wél en daar hebben we zo onze eigen gedachten over. We vinden dat we op bepaalde vlakken een lagere score hebben gekregen dan we zouden moeten krijgen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het criterium duurzaamheid.”

Dat een concessie uitdraait op een loting is een zeldzaamheid in OV-land. ”Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt”, zegt Anker. ”Dit was voor ons de eerste keer. En dat is niet goed bevallen.”

Twente

Tegelijkertijd werd bekend dat Syntus niet naar de rechter stapt inzake de spoorconcessie van de lijnen Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. Aanvankelijk wilde de vervoerder een juridische procedure starten, omdat het niet over voldoende informatie beschikte om een goed bod te doen. Zo ontbraken er cijfers over het aantal reizigers en de bezetting van zitplaatsen op de lijnen, terwijl concurrent NS wel over die informatie beschikte. NS is namelijk op dit moment de concessiehoudende partij.

Syntus heeft de cijfers inmiddels wel gekregen, waardoor het bedrijf zijn bezwaar laat vallen. Het kort geding dat de vervoerder aanvankelijk wilde voeren, zou vrijdag hebben plaatsgevonden. Afgelopen najaar trok het bedrijf ook al op het laatste moment een bezwaar in. Destijds ging het om de concessie Zeeland.

Tom van Gurp

Lees ook: Syntus wil onderzoek naar gunning concessie Haarlem-IJmond

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.