Mobiliteitscentrale Flevoland wint award voor Beste OV-bestek

Prijsuitreiking Beste OV-bestek

De mobiliteitscentrale Flevoland heeft het beste OV-bestek samengesteld. Dit heeft de jury van het Beste OV-bestek 2015 donderdag bekendgemaakt tijdens het Nationaal Congres Openbaar Vervoer in Rotterdam. De verkiezing is georganiseerd in het kader van het initiatief ‘Samen op Reis’ met als doel om innovatie in het OV te stimuleren door meer bekendheid te geven aan vernieuwende concepten binnen aanbestedingstrajecten.

De jury, onder leiding van Marijke van Haaren van voorzitter Stichting Zero Emissie Busvervoer, heeft voor de verkiezing tien inzendingen ontvangen, waarvan acht bestekken en twee alternatieve inzendingen.

Overwegingen jury

Met het bestek voor de mobiliteitscentrale Flevoland heeft de jury naar eigen zeggen niet voor een ‘standaard’ OV-bestek gekozen, maar voor een bestek waarvan de OV-branche weer kan leren. De jury heeft bij de beoordeling van de bestekken met name gelet op de aard van de gunningscriteria, de bijdrage aan andere beleidsdoelstellingen zoals duurzaamheid, ruimte voor innovatie en aanpassingen gedurende looptijd, controleerbaarheid van de doelstellingen, de mate waarin de reiziger centraal wordt gesteld en leesbaarheid.

De inzending van Flevoland onderscheidt zich volgens de jury ten opzichte van de andere inzendingen vanwege “de overzichtelijkheid van het bestek en de relatief ruime vrijheid die aan de uitvoerder wordt gegeven”.

Gunningscriteria

“Voor een heel complexe opdracht is gedelegeerd opdrachtgeverschap gecreëerd. Er zijn weinig gunningscriteria benoemd, waardoor een inschrijver in staat is om zich beter te onderscheiden. Daarbij is de focus gelegd op ‘need to have’, in plaats van op ‘nice to have’, aldus de jury.

Het bestek van Flevoland gaat expliciet in op de verantwoordelijkheden van de aanbestedende overheid. Dit is voor de inschrijver heel helder en komt volgens de jury ook de kwaliteit van de aanbesteding ten goede. De positie van de reiziger is in dit bestek expliciet geborgd door een periodiek overleg met een reizigerspanel in te stellen. Daarnaast is een bonus voor de vervoerder gekoppeld aan de reizigerstevredenheid.

Bekijk hier de video van de uitreiking:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.