Abellio, trein

Ministerie gaf toestemming voor oprichting Abellio Limburg BV

Het ministerie van Financiën heeft toestemming gegeven voor de oprichting van Abellio Limburg BV voor de OV-concessie Limburg. Dat zegt minister Dijsselbloem van Financiën in antwoord op Kamervragen die waren gesteld door de VVD-Kamerleden Betty de Boer en Aukje de Vries over de OV-concessie in Limburg door Abellio.

“Het oprichten van Abellio Limburg BV vloeit mede voort uit de eisen zoals gesteld door de aanbestedende overheid, de provincie Limburg. Tevens is het gebruikelijk om bij regionale concessies een separaat bedrijf op te richten, dat in grote mate van zelfstandigheid haar besluiten kan nemen met een focus op de lokale reiziger”, schrijft Dijsselboem.

Aanbesteding

Dijsselbloem ging verder in op de eventuele mogelijkheid voor Abellio om als dochter van NS een goedkopere bieding te doen, omdat het om een aanbesteding gaat waarbij een 100 procent staatsbedrijf meedingt in een markt met commerciële partijen.

Inschrijvers Arriva en Veolia verschillen volgens hem qua eigendomsstructuur niet veel van NS, omdat deze ook een dochter van een staatsdeelneming zijn. Arriva Nederland is immers een dochter van Deutsche Bahn, dat een 100 procent staatsdeelneming is. Veolia Transport Nederland is een dochter van Transdev, dat voor meer dan 60 procent in handen is van de Franse overheid. “Abellio Limburg bevond zich dus niet in een bevoorrechte positie als zijnde de dochter van een 100 procent staatsbedrijf”, aldus de minister.

Garanties

Dijsselbloem meldt verder dat uit navraag bij NS blijkt dat de NS Groep voor Abellio Limburg BV
financieringsarrangementen en garanties heeft afgegeven waarvoor Abellio Limburg een marktconforme vergoeding betaalt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Ministerie gaf toestemming voor oprichting Abellio Limburg BV”

Age|21.04.15|10:34

Blijft natuurlijk de vraag over waarom bv Connexxion destijds persé verkocht moest worden, het was (dacht ik) onder het mom van europa wil geen staatsbedrijven. Nu zijn het nog steeds allemaal staatsbedrijven…..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.