Syntus, bus, Apeldoorn

Syntus start waterstofbus-project op buslijn Arnhem-Apeldoorn

Vervoerder Syntus en leverancier HyMove starten een project voor de ontwikkeling van een waterstof-elektrische bus, die gaat rijden op de buslijn Arnhem – Apeldoorn. Een bus van de Poolse bussenbouwer Solbus wordt daarvoor uitgerust met een brandstofcel-systeem van HyMove.

Eerdere projecten met waterstoftoepassingen in Arnhem hebben veel kennis en ervaring opgeleverd en met dit nieuwe project wordt een vervolgstap gezet in de introductie van brandstofcelsystemen voor bussen en andere zware voertuigen. De provincie Gelderland heeft op 17 april definitief een subsidie van 760.000 euro voor het project aan HyMove toegekend. Het bedrag en de aanwending daarvan waren in december 2014 al in de Provinciale Staten goedgekeurd.

Elektrisch busvervoer

De waterstofbus van HyMove is een volledig elektrisch aangedreven stadsbus van 12 meter lang, die plaats biedt aan 72 passagiers. De bus wordt gebouwd door de Poolse bussenbouwer Solbus. HyMove levert het brandstofcelsysteem aan Solbus waarmee de elektrische bus een actieradius krijgt van meer dan 400 kilometer met als enige emissie schoon water. De bus is vanwege de elektrische aandrijving ook erg stil. De bus wordt voorzien van elektrische wielnaafmotoren, een uitvinding van het Apeldoornse bedrijf e-Traction. De bus gaat rijden in de dienstregeling van Syntus op de lijn Arnhem – Apeldoorn. Doel van het project is de bedrijfszekerheid van het rijden met waterstofbussen aan te tonen.

Een ander doel van het project is stimulering van de werkgelegenheid in Gelderland. Het Gelderse HyMove heeft zich gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van waterstof-brandstofcelsystemen voor verschillende toepassingen, zoals zogenaamde range extenders voor elektrische bussen, waarmee de actieradius aanzienlijk groter is dus bij het gebruik van alleen batterijen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.