Kolibrie, Syntus

IT-oplossing voor vraaggestuurd aanbod in dunbevolkte gebieden

Vervoerder Syntus is in december 2014 gestart met Kolibrie. Kolibrie is een nieuwe OV-dienst, die alléén rijdt als deze minimaal één uur van tevoren gereserveerd wordt. De Kolibrie rijdt volgens de dienstregeling en brengt passagiers van opstaphalte naar uitstaphalte. Syntus heeft voor de Kolibrie reserveringen gebruik gemaakt van het software pakket S3 Passenger van Sqills.

S3 Passenger is een kant en klare (SAAS) oplossing voor het reserveren, betalen en uitgeven van plaatsbewijzen (alsmede prijsbeheer en capaciteitsbeheer) voor bus en treinoperators. Een gemiddelde implementatie kan binnen 6 weken plaatsvinden. Sqills is een bekende speler in de OV-sector in Nederland, onder andere als leverancier van OV webshops voor GVB, NS en NS Internationaal, HTM, Arriva, QBuzz, Veolia en Syntus.

Dunbevolkte gebieden

Het aanbieden van openbaar vervoer in dunbevolkte gebieden is doorgaans een kostbare aangelegenheid en behoeft een innovatieve aanpak om de belangen van vervoerders, overheden en reizigers te waarborgen in relatie tot doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, kosten efficiëntie en klant tevredenheid.

Reizigers in dunbevolkte gebieden behouden toegang tot OV diensten maar in aangepaste vorm. Daarbij is de kern van de verandering het vervoersaanbod gedurende de dag af te stemmen om de vervoersvraag.
Daarbij ontstaat er gedurende de dag een relatie tussen vervoersvraag en het aanbod van verschillende vervoersmiddelen. Naarmate de reizigersvraag afneemt, wordt het in de praktijk steeds moeilijker een rendabele ‘off peak’ service aan te bieden.

Vraag gestuurd aanbod

De oplossing is gelegen in het aanbieden en faciliteren van vraag gestuurd aanbod. Een reiziger maakt buiten piekuren een ‘online reservering’ voor zijn/haar vervoer van A naar B op tijdstip C. De vervoerder bepaalt op basis van het totaal aantal online reserveringen van A naar B op tijdstip C wat voor vervoermiddel zij inzet, bus, minibus of taxi om de reizigers te vervoeren.

De voordelen van vraag gestuurd aanbod:

-De vervoerder en/of concessie verlener kunnen kosten besparen door minder lege bussen te laten rondrijden, inspelend op noodzakelijke bezuinigingen.
-Het vervoersaanbod is in volume potentieel ongewijzigd, maar dynamisch gestuurd en geregisseerd.
-De reizigers behouden toegang tot openbaar vervoer op de tijden die ze gewend waren.
-Vraag gestuurd aanbod komt een duurzame samenleving ten goede.
-Overheden en vervoerders doen ervaring op met vraag gestuurd aanbod in dunbevolkte gebieden, later te gebruiken ter bepaling van oplossingsrichtingen voor vervoersgericht aanbod als gevolg van toenemende verstedelijking.

Sqills

Sqills biedt openbaar vervoersmaatschappijen software oplossingen voor treinen en bussen, gericht op het verminderen van de kosten, het verhogen van de omzet en het verbeteren van de klanttevredenheid en time to market. Sqills softwareoplossingen zijn aangekocht door klanten als NS, NS International, Mobility Mixx, Arriva, Hamburg Köln Express, Syntus, Qbuzz, Veolia, GVB, Irish Rail en HTM.

De S3 Passenger oplossing is een trein en bus software suite voor zitplaatsreservering, kaartverkoop met logica voor een dynamische prijsstelling en ticket distributie (digitaal of papieren tickets), alles voor OV-bedrijven. De suite is volledig ontworpen rond de complexiteit van multi-segment passagiersvervoer. Het biedt een ruime keus aan functionaliteiten zoals voorkeurszitplaatsen, automatische toewijzing van plaatsen, selfservice reserveren, after-sales functionaliteit en ondersteuning van multi-channel ticket distributie.

Dit verhaal is u aangeboden door Alexander Mul, bestuurslid Sqills

Bekijk hier de animatievideo van de Syntus Kolibrie:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.