BYD, elektrische bus, Schiermonnikoog

Busfabrikanten waarschuwen voor onnodig hoge kosten OV-busvervoer

Provicies hoeven geen extra eisen te stellen aan de technologie van de aandrijflijn van OV-bussen bij het uitgeven van nieuwe concessies. Nieuwe bussen zijn al schoon en zuinig. Dat zegt de Rai Vereniging, de belangenvereniging van busfabrikanten en -importeurs. Rai Vereniging heeft hierover een brief gestuurd aan de leden van Provinciale Staten.

“Extra of expliciete eisen voor bepaalde aandrijflijnen voor bussen zijn vaak windowdressing”, zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging. “Als je de luchtkwaliteit wil verbeteren hoeven aan bussen geen extra aanvullende eisen gesteld te worden. Dat is iets wat helaas wel vaak gebeurt.” Extra eisen zijn overbodig, vindt de belangenvereniging, want door de ‘wettelijk verplichte Euro VI-norm’ zijn namelijk ‘alle nieuwe bussen schoon’.

Eisen in concessie

“Daarnaast maakt deze vorm van windowdressing het busvervoer onnodig duurder”, vindt Van Eijck. “De kernboodschap van RAI Vereniging is dat wanneer de provincie weet wat ze eist van een OV-vervoerder en vooral met welk doel, ze daarmee onnodig hoge kosten voor de belastingbetaler en verstoring in de markt voorkomt.”

RAI Vereniging ziet in concessies naast eisen op het gebied van luchtkwaliteit vaak ook eisen op het gebied van CO2-uitstoot. In zijn brief benoemt Van Eijck dat CO2, anders dan luchtkwaliteit, geen lokaal probleem is en de invloed van de landelijke busvloot hierop uiterst beperkt is.

Aanbesteding

“Als er toch gekozen wordt voor aanvullende technologische eisen op dit vlak moet je als provincie goed afwegen wat de extra kosten versus de daadwerkelijke CO2-reductie zijn. Hierbij is het onder meer zaak te kijken naar de opwekking van de gebruikte energie, maar ook naar de stimulering van technologische innovaties.”

RAI Vereniging heeft voor de beleidsambtenaren van de provincies de website www.schonezuinigebussen.nl ontwikkeld. Daarin staat een volledig overzicht van de informatie die volgens de belangenvereniging belangrijk is  voor een kosteneffectieve OV-busaanbesteding.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.