UITP: slimme investeringen in OV noodzakelijk voor leefbaarheid steden

Sir Peter Hendy, voormalig directeur, UITP

Openbaar vervoer speelt een essentiële rol in het leefbaar houden van steden in een tijd waarin die steden steeds groter, voller en drukker worden. Door een combinatie van vervoersmiddelen aan te bieden die op elkaar aansluiten, autogebruik binnen de stad te ontmoedigen en te investeren in schone brandstoffen, blijven opstopping en vervuiling binnen de perken. Dat zei vertrekkend directeur Sir Peter Hendy van de internationale OV-organisatie UITP maandag in Milaan. De organisatie houdt daar deze week zijn 61ste congres.

De investeringen voor zulk hoogwaardig OV hoeven niet allemaal van de staat te komen. Zo zouden OV-bedrijven zich met een meer efficiënte werkwijze zelf kunnen bedruipen. Voor kostbare, lange termijn-investeringen zoals railnetwerken, kunnen publiek-private investeringen het financiële gat opvullen.

Bereikbaarheid

Het belang van goed openbaar vervoer in stedelijk gebied is zo groot, dat het nodig is dat bedrijven mee-investeren in goede tram-, trein, bus- en metrolijnen. Bedrijven profiteren immers van goede bereikbaarheid van hun kantoren en vestigingslocaties.

“Een goed functionerend OV-netwerk in een stad leidt tot minder opstopping en files, minder vervuiling en het creëert ook nog eens banen”, zei Hendy, die tevens aan het roer staat van Transport for London, de transportautoriteit in de Britse hoofdstad. “Ondanks dat openbaar vervoer soms bekend staat als kostenpost, moet er dus juist meer geld naar OV, niet minder. Maar dan moet je het wel slim aanpakken.”

Uitdagingen

Het rapport Public Transport Trends 2015, dat Hendy tijdens het congres presenteerde, noemt verschillende uitdagingen waarvoor beter, slimmer en schoner OV een oplossing kan zijn. Hoewel de groei van de wereldbevolking langzaam afneemt, trekken meer en meer mensen naar steden. Omdat de middenklasse in die steden groeit en er een economische groei wordt voorspeld, is de verwachting dat er steeds meer auto’s komen.

De infrastructuur van steden, met name in opkomende economieën, is daar slecht op berekend. In het rapport staat becijferd dat duizend steden met meer dan 500.000 inwoners kampen met infrastructuur die niet afdoende is om de grote hoeveelheid verkeer te verwerken.

OV-systemen

Als voorbeeld van hoe vervoerders, gemeenten en transportautoriteiten kunnen samenwerken, noemde Hendy volledig geïntegreerde OV-systemen waar reizigers hun reis na de trein-, tram-, bus- of metrorit kunnen vervolgen. Dat kan met de fiets, door te carpoolen, toegankelijke wandelpaden of vervolg-OV. Slimme apps en real-time informatie aan boord moeten wachttijden verkorten en onduidelijkheid wegnemen over aansluitingen en overstapmogelijkheden.

Daarnaast is het van belang dat fabrikanten alternatieve brandstoffen omarmen om schadelijke uitstoot te verminderen, zoals volledig elektrische bussen of hybride systemen. Op de beursvloer bij het congres waren daarvan verschillende voorbeelden te zien, onder andere van Volvo, BYD en VDL.

Netwerk

De International Association of Public Transport (UITP) is het internationale netwerk voor OV-autoriteiten en -exploitanten, beleidsmakers, wetenschappelijke instituten en de dienstenindustrie. UITP is actief in 92 landen en heeft meer dan 1300 aangesloten organisaties. Voorafgaand aan het congres koos de organisatie een nieuwe directeur, de Japanse Masaki Ogata.

Martijn van Best

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.