Arriva wil toestemming voor inzet bus met aanhanger

De proef van vervoerder Arriva om in de spits een bus met aanhanger in te zetten is naar eigen zeggen goed verlopen. Zo goed, dat de DB-dochter de combinatie definitief wil inzetten. Samen met de provincie Gelderland en adviesbureau OVnetwerk dient Arriva daarom een verzoek in bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de aanhangerbus goedgekeurd te krijgen.

De resultaten van de proef zijn maandag gepresenteerd aan het ministerie, de Rijksdienst voor wegverkeer (RDW) en het CBR. Volgens Arriva is de bus met aanhanger voordeliger en efficiënter op drukke spitslijnen dan reguliere bussen. De exploitatiekosten bij hetzelfde aantal reizigers lijken voor een bus met aanhanger lager. Dit wordt nu nog verder onderzocht.

Volgens de partners in de proef zijn zowel reizigers als chauffeurs enthousiast over de bus met aanhanger, al is de infrastructuur op de weg en bij haltes niet altijd op de aanhanger berekend. Ook moet de chauffeur bij bochten in stedelijk gebied en bij voorsorteerstroken meer anticiperen. Daarbij stond de combinatie soms het overige verkeer in de weg.

Capaciteit

De bus met aanhanger reed in maart van dit jaar op lijn 74 in de Achterhoek tussen Groenlo en Doetinchem. Deze extra lange bus bood meer capaciteit aan reizigers. Tijdens de pilot werd de reizigerservaring gemeten en de mening van de chauffeurs gevraagd. Andere belangrijke onderzoeksgebieden waren de veiligheid en noodzakelijke aanpassingen aan infrastructuur.

Om de bus met aanhanger definitief op de weg te krijgen, moet wet- en regelgeving worden aangepast. Dit heeft betrekking op de toelating van het voertuig op de weg, maar ook op de certificering van chauffeurs. De deelnemende partijen zijn optimistisch, maar waarschuwen voor een ‘langdurig’ proces.

Lees ook:

Eerste resultaten van pilot bus met aanhanger positief

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva wil toestemming voor inzet bus met aanhanger | OVPro.nl

Arriva wil toestemming voor inzet bus met aanhanger

De proef van vervoerder Arriva om in de spits een bus met aanhanger in te zetten is naar eigen zeggen goed verlopen. Zo goed, dat de DB-dochter de combinatie definitief wil inzetten. Samen met de provincie Gelderland en adviesbureau OVnetwerk dient Arriva daarom een verzoek in bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de aanhangerbus goedgekeurd te krijgen.

De resultaten van de proef zijn maandag gepresenteerd aan het ministerie, de Rijksdienst voor wegverkeer (RDW) en het CBR. Volgens Arriva is de bus met aanhanger voordeliger en efficiënter op drukke spitslijnen dan reguliere bussen. De exploitatiekosten bij hetzelfde aantal reizigers lijken voor een bus met aanhanger lager. Dit wordt nu nog verder onderzocht.

Volgens de partners in de proef zijn zowel reizigers als chauffeurs enthousiast over de bus met aanhanger, al is de infrastructuur op de weg en bij haltes niet altijd op de aanhanger berekend. Ook moet de chauffeur bij bochten in stedelijk gebied en bij voorsorteerstroken meer anticiperen. Daarbij stond de combinatie soms het overige verkeer in de weg.

Capaciteit

De bus met aanhanger reed in maart van dit jaar op lijn 74 in de Achterhoek tussen Groenlo en Doetinchem. Deze extra lange bus bood meer capaciteit aan reizigers. Tijdens de pilot werd de reizigerservaring gemeten en de mening van de chauffeurs gevraagd. Andere belangrijke onderzoeksgebieden waren de veiligheid en noodzakelijke aanpassingen aan infrastructuur.

Om de bus met aanhanger definitief op de weg te krijgen, moet wet- en regelgeving worden aangepast. Dit heeft betrekking op de toelating van het voertuig op de weg, maar ook op de certificering van chauffeurs. De deelnemende partijen zijn optimistisch, maar waarschuwen voor een ‘langdurig’ proces.

Lees ook:

Eerste resultaten van pilot bus met aanhanger positief

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.