Bus, rijles, buschauffeur

‘Uitzendbranche betrekken in leeftijdsverlaging busrijbewijs’

Het experiment met de leeftijdsverlaging voor het behalen van een busrijbewijs is veel kansrijker als ook de uitzendbranche hier aan mee mag doen. Dat zegt advocaat arbeidsrecht Niels Verhage. De OV-sector kampt op dit moment met vergrijzing. Jongeren mogen echter na hun opleiding niet via een uitzendbureau aan de opleiding beginnen vanwege een leeftijdsbeperking. Alleen jongeren die bij een vervoerder in loondienst zijn, mogen deelnemen aan de proef die nog tot eind 2016 loopt. Maar in die groep was de deelname de afgelopen jaren, met 15 kandidaten, erg beperkt.

In Nederland startte op 1 januari 2011 een proef met de leeftijdsverlaging voor het behalen van het busrijbewijs. De leeftijd verschoof van 21 naar 18 jaar. Het experiment duurt tot eind 2016. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu meldde in december vorig jaar aan de Kamer: “Op basis van de beperkte deelname zijn er geen conclusies over het verkeersgedrag van de doelgroep en het effect op de arbeidsmarkt voor buschauffeurs te trekken.”

D-rijbewijs

Mogelijk is het uitsluiten van de uitzendbureau’s ook de reden van het beperkte resultaat dat het experiment tot nu toe heeft opgeleverd, stelt Verhage: “Europese regelgeving laat het toe om de leeftijdsgrens voor het D-rijbewijs te verlagen. Nederland heeft echter extra voorwaarden aan het experiment toegevoegd: ze moeten in loondienst zijn bij een vervoersbedrijf en niet op uitzendbasis werken. In België, Duitsland en Engeland zijn er geen extra voorwaarden toegevoegd. Ik begrijp niet waarom Nederland Europese regels verder beperkt.”

Door deze beperking onstaat er een gat in de arbeidsmarkt, vindt de advocaat: “Met deze extra regelgeving zijn de OV-branche én de jongeren niet gebaat. Nu ontstaat er een extra drempel voor jongeren, die toch al moeite hebben om aan de bak te komen. Dit zou de overheid toch als haar verantwoordelijkheid moeten zien.”

Chauffeursvak

“Eigenlijk is het discriminatie van een bepaalde tak. De uitzendbranche wordt buitenspel gezet. De begeleiding en opleiding van jongeren is bij uitzendbureaus zeker zo goed als bij de vervoerders. Wellicht is zelfs de uitzendbranche de geëigende sector om dit te regelen, vanwege de uitgebreide expertise op het aanbieden van opleidingen.”

Dit bevestigt ook Peter Lanza, senior branchemanager personenvervoer, bij Randstad Transport: “Wij juichen het opheffen van de leeftijdsbeperking voor de uitzendbranche toe. Er zijn heel veel jongeren die geïnteresseerd zijn in het chauffeursvak, maar vanwege hun leeftijd nog niet aan de opleiding kunnen beginnen. Daardoor maken ze mogelijk een andere beroepskeuze en loopt de OV-sector ze mis.”

Instroom jongeren

Lanza: “Ik heb nooit geluiden gehoord vanuit de sector dat wij als uitzendbranche niet geschikt zouden zijn om jongeren op te leiden. Werving en selectie is onze core business. Onderdeel van de selectie is een uitgebreid testtraject. We hebben een groot bereik, dus wij kunnen die selectie juist goed toepassen.”

“Randstad voelt zich verantwoordelijk voor de instroom van jonge mensen. We willen hier een voortrekkersrol in spelen. Wij staan voor kwaliteit en willen geen concessies doen in de selectieprocedure. De OV-sector zoekt nog steeds toekomstige vaste buschauffeurs. Veel van die chauffeurs die nu in loondienst zijn, zijn eerst via ons op uitzendbasis bij deze bedrijven gestart”, zo besluit hij.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Definitief besluit leeftijdsverlaging bus-rijbewijs na 2016

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Uitzendbranche betrekken in leeftijdsverlaging busrijbewijs’”

sinaasappel|16.06.15|09:40

“De OV-sector zoekt nog steeds toekomstige vaste buschauffeurs.”

tja, maar dan wel een 0-uren contract.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.