Aanbesteding geopend voor busvervoer Zuidoost-Brabant

De provincie Noord-Brabant heeft de aanbesteding geopend voor het openbaar vervoer in Zuidoost-Brabant vanaf december 2016. Vervoerders kunnen tot 22 oktober hun offertes en plannen indienen. Voor het zogenaamde kernnet is jaarlijks 21 miljoen euro beschikbaar, maar de provincie wil dat vervoerders zelf met oplossingen komen voor extra lijnen of hogere frequenties op bestaande lijnen.

De concessie betreft stads- en streekbussen, hoogwaardig openbaar vervoer en buurtbussen. De provincie wil dat OV in elk geval beschikbaar is op de drukste plekken met de meeste reizigers. Dit zogeheten Kernnetwerk is het minimaal aantal lijnen dat met het beschikbare subsidiebudget van ruim 21 miljoen euro per jaar bekostigd kan worden.

Extra lijnen

Het netwerk is in overleg met de gemeentes in de regio tot stand gekomen. “Bovenop dit kernnetwerk dagen we de vervoerders ook uit om extra vervoer aan te bieden”, zegt gedeputeerde Christphe van der Maat (VVD). “We hebben het dan bijvoorbeeld over extra lijnen of hogere frequenties op lijnen van het Kernnetwerk, flexibel vervoer met kleinere busjes of innovatieve nieuwe oplossingen als deelauto’s.”

Ook wil de provincie van de inschrijvers innovatieve plannen zien voor klantvriendelijke reizigersinformatie, serviceverlening, betrouwbare betaalsystemen en comfortabele bussen. Vervoerders die in hun aanbieding met goede ideeën komen, krijgen extra punten die meetellen voor het eindresultaat.

Milieuvriendelijk

Behalve comfortabel moet het vervoer ook milieuvriendelijk zijn. In het programma van eisen staat dat alle bussen in Zuidoost-Brabant in 2025 zonder schadelijke uitstoot moeten rijden. Ook is er een ‘aansprekend en herkenbaar voertuig’ nodig op de stedelijke lijnen voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), maar dat hoeft niet de huidige Phileas-bus te zijn die nu in de regio rijdt.

Gemeentes, reizigersorganisaties en andere organisaties hebben de afgelopen weken kunnen reageren op het conceptprogramma van eisen. Dat leverde meer dan zevenhonderd reacties en voorstellen op. Vaak betroffen deze het mogelijk verdwijnen van lijnen met weinig reizigers. volgens gedeputeerde Van der Maat zijn enkele voorstellen die geen extra kosten met zich meebrachten, alsnog opgenomen in het Kernnetwerk.

Slimme oplossingen

Naar aanleiding van de reacties wordt vervoerders in elk geval gevraagd om slimme oplossingen te bieden voor een nieuwe buslijn tussen ASML en de High Tech Campus en voor Eindhoven-Noordwest.

Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 22 oktober de tijd om hun offerte met plannen in te dienen bij de provincie. De concessie wordt waarschijnlijk eind 2015 gegund, waarna de nieuwe vervoerder vanaf 11 december 2016 kan gaan rijden. De concessie duurt tot december 2026.

Auteur: Redactie

1 reactie op “Aanbesteding geopend voor busvervoer Zuidoost-Brabant”

kees boer|17.11.15|15:52

Er moet meer gedacht worden aan overstapvrije verbindingen,ook met België met name ook voor Eindhoven;toch wel jammer voor zo’n grote stad dat deze die steeds niet heeft;zo moet de verbinding Eindhoven-Nijmegen worden hesteld en Eindhoven-Neerpelt;ook zou gedacht moeten worden aan een lijn Uden-Venlo en Heeze-Hamontgezien in laatstgenoemde de reizigerstrein weer terug is;o ja ook nog aan Eindhoven-Turnhout

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.