Connexxion worstelt met ziekteverzuim chauffeurs

hermes bus

Vervoersbedrijf Connexxion worstelt met de wijze waarop het omgaat met zieke buschauffeurs. In brieven aan chauffeurs met langdurig ziekteverzuim zou de vervoerder hen oproepen eventueel een vrije dag te gebruiken, verlofdagen in te zetten, vervangend werk te doen of met collega’s van dienst te ruilen. Vakbond FNV Streekvervoer spreekt hier schande van en zegt dat chauffeurs zich door dergelijke brieven geïntimideerd voelen. Connexxion werpt de beschuldiging werknemers te intimideren verre van zich.

Volgens woordvoerder Veronika Teunissen van vakbond FNV staat personeel bij Connexxion onder ‘grote druk’ om ziekteverzuim zo kort mogelijk te laten duren. “Dan gaat het niet alleen over een griepje, maar ook over mensen die langdurig ziek zijn.” Medewerkers zouden de suggestie krijgen om snipperdagen te gebruiken of om op andere manieren zelf op te draaien voor hun verzuim. Teunissen: “Daarmee wentel je als werkgever de kosten voor ziekte af op je werknemers.”

Connexxion zegt dat dergelijke brieven aan medewerkers niet zijn bedoeld om te intimideren, maar dat het beleid van het bedrijf inzake verzuim verkeerd wordt geïnterpreteerd. “Er is onder sommige medewerkers nog een gebrekkige kennis over rechten en plichten bij ziekteverzuim”, zegt woordvoerder Hendri Beltman.

Vervangend werk

“Ziekteverzuim kost een bedrijf als het onze handenvol geld. Daar moeten wij als Connexxion dus op een goede manier mee omgaan”, aldus Beltman. “Vervangend werk kan een optie zijn, bijvoorbeeld kantoorwerk. Alleen is dat vanuit het verleden voor sommige chauffeurs iets waaraan ze helemaal niet gewend zijn. Dat kan schuren, maar eigenlijk is het niet zo vreemd om te kijken naar wat je als medewerker wél kunt.”

Beltman zegt dat in het verzuimprotocol van vervoerder Hermes, onderdeel van Connexxion, is opgenomen dat medewerkers die het niet eens zijn met hun vervangend werk, zich kunnen beklagen bij een beroepscommissie. Behalve de vestigingsmanager heeft de voorzitter van de ondernemingsraad hierin zitting. FNV adviseert in een intern pamflet om bij verzuimgesprekken een kaderlid mee te nemen.

Stemmingmakerij

Vorige maand berichtte dagblad De Gelderlander over een vermeende ‘angstcultuur’ bij Hermes, actief in de stadsregio Arnhem-Nijmegen en Eindhoven. Volgens een onderzoek dat in opdracht van de ondernemingsraad en de directie is uitgevoerd, is er ‘een probleem met de cultuur binnen het bedrijf’ en moet het werkklimaat veranderen. Volgens Beltman zijn berichten over een angstcultuur echter ‘ongefundeerde stemmingmakerij’. “Dit werpen wij verre van ons”.

In het pamflet van FNV aan de leden staat dat de vakbond begrip heeft voor de wens van Connexxion om de kosten voor verzuim te drukken, maar dat leidinggevenden hier verkeerd mee omgaan. Volgens de vakbond is er de afgelopen maanden een enorme toename aan klachten over de verzuimbegeleiding bij Connexxion.

Martijn van Best

Auteur: admin

3 reacties op “Connexxion worstelt met ziekteverzuim chauffeurs”

Tsipora Pereira|12.08.15|20:59

Meneer Blankman, u zou versteld staan van wat er volgens u niet kan maar op Texel rustig gebeurt. Met de zegen van B&W onder wie genoemde wethouder (PvdA), een ov-analfabeet van het zuiverste water. Als de chauffeurs iets terugzeggen worden ze op het matje geroepen en staat hun baan op de tocht. Dat is de sfeer bij Connexxion. Daar zou ieder normaal mens toch doodziek van worden?

Peter Blankman|03.08.15|12:30

Als ervaringsdeskundige stel ik dat CX totaal vreemd is van zelfreflectie. Een pilot bij CX betekend dat de medezeggenschap er even niets van kan vinden, even buitenspel gezet zeg maar. Die chauffeurs zijn voor de wethouder zeker geen gesprekspartners, daar kan hij de gevolgen van een slechte pilot dus nooit neerleggen. CX laat zijn werknemers bij het minste ophef meestal vallen. Dat is niet nieuw onder de zon.

Tsipora Pereira|21.07.15|19:59

Als busreiziger op Texel maak ik van dichtbij mee hoe Connexxion haar chauffeurs op Texel en in Den Helder behandelt. Als een wethouder in Den Burg buschauffeurs de schuld geeft van wat er misgaat als gevolg van een dolzinnig dom opgezette pilot OV (“Texelhopper”) waaraan CX zelf meewerkt, dan neemt zij het NIET op voor haar personeel. Terwijl de mannen er alles aan doen van het malle experiment nog iets te maken. CX zou er goed aan doen de hand eens diep en langdurig in eigen boezem te steken.