FNV maakt zich op voor acties in openbaar vervoer

Vakbond FNV gaat komende week om tafel met haar leden om zich te beraden over mogelijke acties in het openbaar stadsvervoer. Reden is ontevredenheid over de wijze waarop de loonsverhoging van vijf procent voor overheidspersoneel tot stand is gekomen die andere bonden voor de zomer met het kabinet zijn overeengekomen. Volgens FNV gaan chauffeurs in het stadsvervoer via hun pensioen bij fonds ABP mogelijk betalen voor een regeling waar ze zelf niet van profiteren, omdat ze een eigen CAO hebben.

Volgens de vakbond is het personeel ‘woest’ en is er grote bereidheid om actie te voeren. Eventueel betekent dit dat het werk wordt neergelegd, al bespreekt FNV de opties komende week eerst met de kaderleden die de leden in het stadsvervoer vertegenwoordigen.

Vlak voor het zomerreces sloten de bonden SMHS, Ambtenarencentrum en CNV een akkoord met het kabinet over ruim vijf procent loonsverhoging over 2015 en 2016. De afspraak geldt voor rijksambtenaren, politieagenten, leraren, militairen en medewerkers van de rechterlijke macht. De loonstijging wordt echter deels gefinancierd door een greep uit het ABP pensioenfonds. Ook een deel van de chauffeurs in het stadsvervoer hebben hun pensioen bij dit fonds, maar vallen buiten de afspraak die het kabinet met de bonden heeft gesloten.

Verlaagde pensioenopbouw

Volgens Eric Vermeulen van FNV voelen de chauffeurs van de grote stadsvervoerders daarmee de gevolgen van een verlaagde pensioenopbouw, maar krijgen ze er niets voor terug. “Ze betalen dus voor de loonsverhoging van anderen.” FNV was niet aanwezig bij de gesprekken met het kabinet, omdat er volgens de bond geen onderhandeling mogelijk was. Vermeulen: “Er lag een deal die we konden accepteren of niet. Toen zijn we weggelopen”.

De 2,8 miljoen deelnemers aan het pensioenfonds betalen allemaal voor een veel kleinere groep die daadwerkelijk van de loonsverhoging profiteert, vindt het FNV. “Niet alleen chauffeurs van de stadsvervoerders, maar ook medewerkers van onder andere het Rotterdamse havenbedrijf, Schiphol en de waterleidingbedrijven leveren in op hun pensioen zonder er iets voor terug te zien”, aldus Vermeulen.

Onderhandelingsresultaat

CNV Overheid, die aanwezig was bij de onderhandeling over de loonsverhoging, heeft op 10 juli de handtekening onder het resultaat gezet. “Momenteel vindt een ledenraadpleging plaats”, zegt woordvoerder Martin Schutrups. “Die duurt nog tot 31 augustus.”

Het CNV merkt verder op dat het in wezen gaat om een klein smaldeel van het aantal stadschauffeurs in Nederland. Verschillende private vervoerders als Arriva, Connexxion en Syntus rijden zowel streek- als stadsvervoer. Er is nog maar een klein gedeelte chauffeurs die onder publieke regelingen vallen. Er is in elk geval ontevredenheid alom over de afspraken die met het kabinet zijn gemaakt. Ook onderwijzers, belastingambtenaren en douaniers zijn wellicht van plan actie te voeren.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FNV maakt zich op voor acties in openbaar vervoer | OVPro.nl

FNV maakt zich op voor acties in openbaar vervoer

Vakbond FNV gaat komende week om tafel met haar leden om zich te beraden over mogelijke acties in het openbaar stadsvervoer. Reden is ontevredenheid over de wijze waarop de loonsverhoging van vijf procent voor overheidspersoneel tot stand is gekomen die andere bonden voor de zomer met het kabinet zijn overeengekomen. Volgens FNV gaan chauffeurs in het stadsvervoer via hun pensioen bij fonds ABP mogelijk betalen voor een regeling waar ze zelf niet van profiteren, omdat ze een eigen CAO hebben.

Volgens de vakbond is het personeel ‘woest’ en is er grote bereidheid om actie te voeren. Eventueel betekent dit dat het werk wordt neergelegd, al bespreekt FNV de opties komende week eerst met de kaderleden die de leden in het stadsvervoer vertegenwoordigen.

Vlak voor het zomerreces sloten de bonden SMHS, Ambtenarencentrum en CNV een akkoord met het kabinet over ruim vijf procent loonsverhoging over 2015 en 2016. De afspraak geldt voor rijksambtenaren, politieagenten, leraren, militairen en medewerkers van de rechterlijke macht. De loonstijging wordt echter deels gefinancierd door een greep uit het ABP pensioenfonds. Ook een deel van de chauffeurs in het stadsvervoer hebben hun pensioen bij dit fonds, maar vallen buiten de afspraak die het kabinet met de bonden heeft gesloten.

Verlaagde pensioenopbouw

Volgens Eric Vermeulen van FNV voelen de chauffeurs van de grote stadsvervoerders daarmee de gevolgen van een verlaagde pensioenopbouw, maar krijgen ze er niets voor terug. “Ze betalen dus voor de loonsverhoging van anderen.” FNV was niet aanwezig bij de gesprekken met het kabinet, omdat er volgens de bond geen onderhandeling mogelijk was. Vermeulen: “Er lag een deal die we konden accepteren of niet. Toen zijn we weggelopen”.

De 2,8 miljoen deelnemers aan het pensioenfonds betalen allemaal voor een veel kleinere groep die daadwerkelijk van de loonsverhoging profiteert, vindt het FNV. “Niet alleen chauffeurs van de stadsvervoerders, maar ook medewerkers van onder andere het Rotterdamse havenbedrijf, Schiphol en de waterleidingbedrijven leveren in op hun pensioen zonder er iets voor terug te zien”, aldus Vermeulen.

Onderhandelingsresultaat

CNV Overheid, die aanwezig was bij de onderhandeling over de loonsverhoging, heeft op 10 juli de handtekening onder het resultaat gezet. “Momenteel vindt een ledenraadpleging plaats”, zegt woordvoerder Martin Schutrups. “Die duurt nog tot 31 augustus.”

Het CNV merkt verder op dat het in wezen gaat om een klein smaldeel van het aantal stadschauffeurs in Nederland. Verschillende private vervoerders als Arriva, Connexxion en Syntus rijden zowel streek- als stadsvervoer. Er is nog maar een klein gedeelte chauffeurs die onder publieke regelingen vallen. Er is in elk geval ontevredenheid alom over de afspraken die met het kabinet zijn gemaakt. Ook onderwijzers, belastingambtenaren en douaniers zijn wellicht van plan actie te voeren.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.