Chauffeur regelt betaling met touchscreen in Zaans busvervoer

Vervoerder Connexxion heeft alle bussen in het concessiegebied Zaanstreek uitgerust met nieuwe betaalapparatuur. Buschauffeurs kunnen via een touchscreen losse kaartjes verkopen, de status van chipkaarten controleren en reisinformatie opzoeken. Het display voor in- en uitchecken voor reizigers is ook duidelijker en in de toekomst moet het makkelijker worden om voor een rit te betalen per mobiele telefoon of bankpas. Op verschillende plekken in het land experimenteren vervoerders met manieren om reizen met de OV-chipkaart aantrekkelijker en eenvoudiger te maken.

Het nieuwe inchecksysteem is erop voorbereid om in de toekomst contactloos betalen mogelijk te maken. Dit betekent dat passagiers voor hun rit kunnen betalen door hun mobiele telefoon of hun bankpas voor het display te houden. Dit is nu nog niet mogelijk, benadrukt Nicky Jansen van Connexxion, maar de infrastructuur is er al. Verder zijn de nieuwe incheck-schermen stukken duidelijker, zegt ze.

“In de meeste bussen hoor je alleen een piepje bij in- of uitchecken en zie je in kleine lettertjes informatie op het schermpje. Dat leidt soms tot verwarring”, aldus de woordvoerster. “Op de bussen in de Zaanstreek is het display in kleur en veel helderder dan de oude. Bij succesvol inchecken licht het scherm groen op. Als het verkeerd gaat, wordt het scherm rood.” Jansen wijst daarnaast op de mogelijkheid gedetailleerdere informatie weer te geven zoals waarschuwingen.

Kaartjes printen

De buschauffeurs in de Zaanstreek hebben sinds een paar weken de beschikking over een paneel met touchscreen van waaruit ze onder andere losse kaartjes kunnen printen. Dat heeft volgens Jansen als voordeel dat chauffeurs geen stapels losse kaartjes meer hoeven meenemen in de bus. Maar ook incidentele reizigers hebben er wat aan. “Met name de vele toeristen die de Zaanstreek bezoeken en niet per se een OV-chipkaart hebben.”

Er staat ook meer informatie op de bonnetjes voor reizigers die hun rit willen declareren. Reizigers die niet zeker weten of ze hebben in- of uitgecheckt, kunnen bij de chauffeur terecht. Via het paneel kan die de reisproducten en status op de kaarten uitlezen.

Informatie verzamelen

Uiteraard is het verzamelen van informatie over het aantal instappers ook onderdeel van het nieuwe systeem. Zo is het door de digitale betaalkassa precies te meten hoeveel losse kaartjes er op welk moment worden verkocht.

Jansen: “Als blijkt dat ’s morgens tussen 9 en 12 uur heel veel kaartjes worden verkocht en ’s middags bijna niet, dan kan dat reden zijn om in de ochtend bijvoorbeeld een extra bus in te zetten.” Via de OV-chipkaart is het al mogelijk nauwkeurig reizigersstromen te meten.

Experimenten

Verschillende vervoerbedrijven in het land experimenteren met manieren om reizen met de OV-chipkaart aantrekkelijker en eenvoudiger te maken. Zo zijn vervoerders in Zuid-Holland en Zeeland de pilot Reisbonus gestart waar duizend reizigers achteraf, dus op rekening, kunnen betalen. Deze proef loopt tot mei volgend jaar.

Deelnemers moeten vijftig euro borg betalen voordat ze mee kunnen doen. De kosten voor deze pilot worden gedragen door Haagse stadsvervoerder en initiatiefnemer HTM, de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

SIM-kaart

De GVB in Amsterdam start komend najaar een experiment waarbij reizigers kunnen in- en uitchecken met hun smartphone. Deze proef voert de stadsveroverder uit in samenwerking met Vodafone en KPN. Zo’n honderd passagiers krijgen daarvoor een speciale NFC SIM-kaart, waarop een OV-chip is geïnstalleerd. De NFC-antenne zit in vrijwel elke nieuwe smartphone en maakt betalen per telefoon mogelijk.

Connexxion wil de nieuwe inrichting voor chipkaarten en het afrekenen van losse kaartkes graag in andere concessiegebieden uitrollen. Waar dat als eerste gebeurt, ligt aan de opdrachtgevers, ofwel de provincies en gemeentes die de concessie hebben uitgeschreven. “Het levert veel voordelen op, maar het kost ook veel geld. Zoiets doen we eigenlijk altijd met financiële steun van de opdrachtgever.”

Martijn van Best

Auteur: Redactie

1 reactie op “Chauffeur regelt betaling met touchscreen in Zaans busvervoer”

Maarten Ridder De|25.08.15|15:05

Wat een mooi systeem en eindelijk van die losse kaartjes af en het vele geld dat je bij je moet dragen, hopelijk gaan alle vervoerders die snel integreren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.