Connexxion protesteert tegen gunning Utrechtse OV-concessie

Connexxion, bus, Amersfoort

Connexxion maakt bezwaar tegen de gunning van de concessie voor het busvervoer in de provincie Utrecht aan concurrent Syntus. Aanleiding voor het bezwaar zijn berichten in de media over een mogelijke overname van NS-dochter Qbuzz of diens concessies door Syntus. Indien deze berichten kloppen, dan heeft Syntus mogelijk de mededingingswet overtreden omdat de gesprekken hierover tijdens een aanbestedingsprocedure plaatsvonden, denkt Connexxion. Syntus ontkent ten stelligste.

Het bericht over de mogelijke verkoop van Qbuzz kwam kort na de gunning van de concessie van de provincie Utrecht aan Syntus. Daarnaast heeft Syntus zich onlangs teruggetrokken uit de bezwaarprocedure tegen de concessieverlenging voor Qbuzz in Groningen. Eind vorig jaar kreeg Qbuzz te horen dat het bedrijf nog twee jaar extra mocht blijven rijden in deze regio. Dat bezwaar was aanvankelijk aangetekend door Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.

Aanbesteding

“Als je dit allemaal naast elkaar zet, dan zou er mogelijk ongeoorloofd contact zijn geweest tussen marktpartijen tijdens een aanbestedingsprocedure”, aldus woordvoerder Nicky Jansen van Connexxion. Desgevraagd laat Syntus weten officieel nog niet op de hoogte te zijn gesteld van het bezwaar. “Het is onzin dat wij de mededingingswet zouden hebben overtreden”, meldt een woordvoerder van het bedrijf. “Indien de reden van Connexxion voor het bezwaar inderdaad gaat over dergelijke praktijken, dan zijn er kennelijk geen inhoudelijke redenen te bedenken.”

Jansen benadrukt dat het geen ‘bezwaar om het bezwaar is’. “We doen dit niet om te pesten, want als je dat doet, maak je elkaar alleen maar kapot op juridische wijze. Wij willen gewoon weten hoe het zit.” Volgens de Connexxion-woordvoerder is het bezwaar niet gericht op een specifieke procedure, maar betreft het een ‘pro forma-bezwaar’ om de verdenking te staven dat er ongeoorloofd contact is geweest tussen NS, Qbuzz en Syntus. Overigens was Qbuzz geen gegadigde in de busconcessie voor de provincie Utrecht. Dat waren Arriva en EBS, naast Syntus en huidig concessiehouder Connexxion.

‘Waarheid boven tafel’

“Met de Limburgse aanbestedingskwestie vers in het achterhoofd is het belangrijk dat de waarheid boven tafel komt”, zegt Jansen. “Het gaat nu nog om speculaties in de media. Het is vervelend voor de provincie, maar als we verliezen, willen we zeker weten dat we eerlijk verliezen.”

Connexxion en zusterbedrijf Veolia tekenden eerder dit jaar ook bezwaar aan tegen de gunning van de Limburgse OV-concessie aan Arriva. Aanvankelijk had NS-dochter Abellio deze aanbesteding gewonnen, maar die moest zich na aangetoonde fraude terugtrekken. Een voormalig directeur van Veolia speelde informatie over het bedrijf door aan de top van Qbuzz/Abellio.

Hoorzitting

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bleek dat Veolia ook was benadeeld door NS omdat die informatie niet of heel laat aanleverde welke nodig was om een concurrerende inschrijving te kunnen doen. Het ging daarbij om de kosten voor het gebruik van NS-eigendom als kaartautomaten, servicebalies en pauzelocaties voor personeel. Op 1 september is er een hoorzitting in Maastricht over de kwestie.

De voorzitter van de ondernemingsraad van Qbuzz zei dinsdag in de Volkskrant dat hij desnoods via de rechter duidelijkheid wil afdwingen over een mogelijke verkoop van het bedrijf aan de Franse spoorwegen SNCF. Datzelfde SNCF bezit een meerderheid van de aandelen in vervoerder Keolis, moederbedrijf van Syntus. NS gaf eerder aan dat gesprekken over een overname ‘veel te prematuur zijn’. Een woordvoerder bevestigde dat het spoorbedrijf zich heroriënteert op zijn rol in de regionale markt, maar wilde verder niks kwijt over de mogelijke gevolgen daarvan.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.