Zelfrijdend OV vanaf november op openbare weg Gelderland

De eerder aangekondigde WEpods, zelfrijdende auto’s, komen vanaf november in Gelderland op de openbare weg. Het gaat om voertuigen die gaan rijden tussen station Ede-Wageningen en Wageningen University and Research center (WUR) en op de WUR campus. Er rijden in Europa al zelfrijdende voertuigen zoals de Rotterdam Rivium shuttle bus en de Heathrow shuttles in Londen, maar daar rijden ze op een aparte rijbaan. In Gelderland gaan de WEpods tussen het andere verkeer rijden.

In november 2015 start de testfase op het traject en van mei tot en met juli 2016 worden passagiers vervoerd naar de WUR. De pilot wordt afgerond met een plan voor operationele voorzetting. WE staat voor Wageningen en Ede en voor iedereen (we) die bij het project betrokken is: de provincie Gelderland, de FoodValley regio, de projectgroep, buurtbewoners, de gebruikers etc. WE duidt aan dat ze de ontwikkeling samen doen. Een pod (letterlijk: peul) is een (klein) automatisch voertuig of een omhulsel voor kostbare inhoud.

Initiatiefnemer van deze innovatieve pilot is de Provincie Gelderland. “Het gaat bij deze pilot vooral om kennisontwikkeling. De pilot levert geen kant-en-klaar systeem op, maar een samenwerkingsverband tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen die samen automatisch rijden een stap dichterbij brengen”, aldus een woordvoerder.

Flexibel vervoer

Om het overige verkeer niet te veel te hinderen neemt de WEpod zoveel mogelijk een rustige en achteraf- route, want hard gaat het voertuig niet. De WEpod rijdt maximaal 25 km/uur en rijdt niet in de spits en niet in het donker of bij slecht weer.

De proef met zelfrijdende auto’s is een nadere uitwerking van de visie op het OV van de Toekomst die de provincie vorig jaar heeft ontwikkeld. De provincie stimuleert de ontwikkeling van nieuwe, flexibele vormen van vervoer, waarmee de steden en het platteland ook in de toekomst goed bereikbaar blijven. Als locatie is gekozen voor Ede-Wageningen in Food Valley, één van de snelst groeiende en innovatieve economische regio’s van Nederland.

Radarsysteem

De voertuigen zijn GPS-gestuurd en maken gebruik van 3D beeld en een radarsysteem, waardoor ze ook in slecht weer kunnen rijden. “Een zelfsturende auto kan nog niet van de plank worden gekocht. Door de kennis te bundelen kunnen we een grote stap richting de toekomst maken”, zei gedeputeerde Conny Bieze eerder.

Om de pilot met de zelfrijdende auto mogelijk te maken moesten de verkeersregels worden aangepast. De ministerraad stemde eerder dit jaar in met een voorstel van minister Schultz van Infrastructuur en Milieu om vrijstelling te geven voor experimenten met zelfrijdende voertuigen. Ook Provinciale Staten van Gelderland ging akkoord.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zelfrijdend OV vanaf november op openbare weg Gelderland | OVPro.nl

Zelfrijdend OV vanaf november op openbare weg Gelderland

De eerder aangekondigde WEpods, zelfrijdende auto’s, komen vanaf november in Gelderland op de openbare weg. Het gaat om voertuigen die gaan rijden tussen station Ede-Wageningen en Wageningen University and Research center (WUR) en op de WUR campus. Er rijden in Europa al zelfrijdende voertuigen zoals de Rotterdam Rivium shuttle bus en de Heathrow shuttles in Londen, maar daar rijden ze op een aparte rijbaan. In Gelderland gaan de WEpods tussen het andere verkeer rijden.

In november 2015 start de testfase op het traject en van mei tot en met juli 2016 worden passagiers vervoerd naar de WUR. De pilot wordt afgerond met een plan voor operationele voorzetting. WE staat voor Wageningen en Ede en voor iedereen (we) die bij het project betrokken is: de provincie Gelderland, de FoodValley regio, de projectgroep, buurtbewoners, de gebruikers etc. WE duidt aan dat ze de ontwikkeling samen doen. Een pod (letterlijk: peul) is een (klein) automatisch voertuig of een omhulsel voor kostbare inhoud.

Initiatiefnemer van deze innovatieve pilot is de Provincie Gelderland. “Het gaat bij deze pilot vooral om kennisontwikkeling. De pilot levert geen kant-en-klaar systeem op, maar een samenwerkingsverband tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen die samen automatisch rijden een stap dichterbij brengen”, aldus een woordvoerder.

Flexibel vervoer

Om het overige verkeer niet te veel te hinderen neemt de WEpod zoveel mogelijk een rustige en achteraf- route, want hard gaat het voertuig niet. De WEpod rijdt maximaal 25 km/uur en rijdt niet in de spits en niet in het donker of bij slecht weer.

De proef met zelfrijdende auto’s is een nadere uitwerking van de visie op het OV van de Toekomst die de provincie vorig jaar heeft ontwikkeld. De provincie stimuleert de ontwikkeling van nieuwe, flexibele vormen van vervoer, waarmee de steden en het platteland ook in de toekomst goed bereikbaar blijven. Als locatie is gekozen voor Ede-Wageningen in Food Valley, één van de snelst groeiende en innovatieve economische regio’s van Nederland.

Radarsysteem

De voertuigen zijn GPS-gestuurd en maken gebruik van 3D beeld en een radarsysteem, waardoor ze ook in slecht weer kunnen rijden. “Een zelfsturende auto kan nog niet van de plank worden gekocht. Door de kennis te bundelen kunnen we een grote stap richting de toekomst maken”, zei gedeputeerde Conny Bieze eerder.

Om de pilot met de zelfrijdende auto mogelijk te maken moesten de verkeersregels worden aangepast. De ministerraad stemde eerder dit jaar in met een voorstel van minister Schultz van Infrastructuur en Milieu om vrijstelling te geven voor experimenten met zelfrijdende voertuigen. Ook Provinciale Staten van Gelderland ging akkoord.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.