InTraffic en 9292 werken aan nieuw systeem voor storingsmeldingen

InTraffic gaat een nieuw systeem bouwen waarmee 9292 reisinformatie van vervoerders doorgeeft aan reizigers. Het nieuwe berichtensysteem is een vervolg op het huidige SPIN-systeem (SamenwerkingsProject Informatie Netwerk). Het doel van het nieuwe systeem is om het melden en doorvoeren van verstoringen zoveel mogelijk te automatiseren.

Via het huidige SPIN-systeem en zijn opvolger kunnen vervoerders verstoringen in de dienstregeling melden. 9292 verwerkt deze gegevens vervolgens in de reisadviezen richting de reiziger. De verwachting is dat 9292 met het nieuwe systeem veel minder tijd kwijt is met het verwerken van informatie over verstoringen. Op dit moment worden er nog berichten handmatig verwerkt. Gelukkig geldt dit slechts voor een klein gedeelte van het aantal meldingen dat dagelijks binnenkomt, duizenden in totaal. Maar ook de verwerking van de overige meldingen is aan een update toe.

“Het huidige systeem van 9292 bestaat al heel lang en is aan vervanging toe”, zegt projectleider Joost Prins van InTraffic. “Het maakt gebruik van een architectuur die destijds modern was, maar waarmee je tegenwoordig tegen grenzen aanloopt. Met dat in het achterhoofd ontwikkelen wij een up-to-date systeem.”

Toekomstbestendig

Een belangrijke voorwaarde is dat de vervoerders zich niet druk hoeven maken over de wijze waarop zij de informatie aanleveren. De koppelvlakken (interfaces die de uitwisseling van gegevens volgens een bepaalde standaard verzorgen) moeten zonder al teveel gedoe met elkaar kunnen praten. Hoe dat precies gaat, is het ‘geheim van de smid’, maar goed databasebeheer is wel noodzakelijk, aldus Prins.

Daarbij is het ook belangrijk om het nieuwe systeem toekomstbestendig te maken, het moet immers jaren mee. “Wanneer er nieuwe technologie beschikbaar komt, moet het berichtensysteem daar mee uit de voeten kunnen, of op zijn minst gemakkelijk uitgebreid kunnen worden”, zegt Prins. Dit geldt voor zowel het interne gebruik als voor vormen van publicatie richting eindgebruikers.

Universele stekkerdoos

“Of er nu een nieuwe website komt, de app wordt verbeterd of dat mensen via smartwatches hun reisinformatie gaan checken, het systeem moet er mee om kunnen gaan.” Het nieuwe berichtensysteem van 9292 moet een universele stekkerdoos zijn.

De grootste verbetering is het zoveel mogelijk automatiseren van de gegevensoverdracht, dat scheelt niet alleen een heleboel tijd, maar verkleint ook de kans op fouten. Tegelijkertijd staat InTraffic een verschuiving voor naar een standaardoplossing, waarbij vervoerders via een portal verstoringen op dezelfde wijze kunnen aanleveren. Dat maakt het leven voor 9292 en OV-vervoersbedrijven makkelijker.

Optimale gebruikersinterface

Het verwerken van grote, onverwachte verstoringen blijft handwerk. Denk aan ongelukken of onverwachte vertragingen. Speciaal daarvoor verzorgt InTraffic ook de gebruikers interface waarmee het 9292-personeel deze informatie verwerkt en doorgeeft. Het personeel denkt mee over deze interface, waarbij InTraffic suggesties doet om een optimale gebruikerservaring te garanderen.

Stefan Hulman, Algemeen Directeur van 9292: “wij zijn blij met InTraffic als partner, net als 9292 is InTraffic een bewezen partij op het gebied van reisinformatie”. InTraffic begint in september met de realisatie van het systeem en verwacht het vernieuwde berichtensysteem over een half jaar op te kunnen leveren.

Martijn van Best

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.