Passagiersaantal stadsvervoer Utrecht klimt uit dal

Na een teleurstellend 2013 lijkt het aantal OV-passagiers voor de stadsregio Utrecht uit een dal te klimmen. Sinds het voorjaar van 2014 is licht herstel van het aantal reizigers zichtbaar, na de zomer kenden met name de bussen naar het Utrecht Sciencepark (De Uithof) volgens de provincie Utrecht een hoge bezettingsgraad. In de gehele provincie waren er vorig jaar bijna 49 miljoen instappers met een OV-chipkaart. Dat blijkt uit de jaarrapportage voor het openbaar vervoer dat de provincie openbaar heeft gemaakt. Hierin zijn cijfers opgenomen van de stadsregioformule U-OV (uitgevoerd door Qbuzz) en het streekvervoer door Connexxion.   

In totaal waren er in 2014 48.769.217 instappers met een OV-chipkaart voor het gehele bus- en tramvervoer in de regio. De schatting is dat zo’n negentig procent van de reizigers met een chipkaart reist. In het rapport staan geen vergelijkbare cijfers voor 2013, omdat sinds 2014 de reizigersaantallen met de OV-chipkaart een betrouwbaarder beeld geven dan de vroegere reizigerstellingen, aldus de provincie. Daardoor is een goede vergelijking met in het verleden gepubliceerde cijfers “niet goed meer mogelijk”. In komende rapportages worden de cijfers op basis van chipkaartgegevens naast elkaar gezet.

Verplaatsing stations

Zeker is in elk geval dat met name de sneltram een forse daling zag de afgelopen jaren. Het gebruik nam sinds 2013 met 35 procent af. Van 40.000 reizigers per dag in 2009 naar ruim 25.000 in 2013. De provincie wijt de tegenvallende resultaten voor 2013 aan de verplaatsing van de busstations en van het beginpunt van de tramlijn bij Utrecht Centraal. Reizigers konden de nieuwe instaplocaties moeilijker vinden en moesten ver lopen om afstanden bij overstappen te overbruggen.

De tegenvallende cijfers hielden aan tot in het eerste kwartaal van 2014, waarna groei zichtbaar werd. De provincie verwacht dat deze trend doorzet. De groei is met name merkbaar in de drukbezette buslijnen van en naar de Uithof. Vanuit Utrecht, Bilthoven en station Driebergen-Zeist reizen steeds meer mensen naar deze bestemming die door de provincie het “tweede regionale OV-knooppunt na Utrecht CS” wordt genoemd. De vraag is inmiddels dermate gegroeid dat meer en langere bussen worden ingezet.

Reizigerskilometers en kostendekkingsgraad

Het aantal reizigerskilometers betrof in 2014 154,7 miljoen voor de stadsbussen en 106,6 miljoen voor de streekbussen van Connexxion. De tram kende 26 miljoen reizigerskilometers. De kostendekkingsgraad, waarbij reizigersopbrengsten worden gemeten als percentage van de totale kosten voor het OV, laten een stijging zien in het geval van U-OV (de stadsbus en tram): 65,7 procent.

Dit cijfer, overigens op basis van een voorlopige beraming, is iets meer dan de 62,9 procent in 2013. In 2010 betrof de kostendekkingsgraad voor de stadsbus en de tram nog 59,9 procent.

Materieelkosten

Connexxion zit met een dekkingsgraad van 45,6 procent redelijk stabiel. De afgelopen jaren lag het percentage tussen de 45 en de 47 procent. Het niveau ligt gemiddeld lager dan het stadsvervoer vanwege het volledig meenemen van de materieelkosten en omdat er minder reizigers zijn vanwege de landelijke routes en minder hoge bezetting gedurende de dag.

Klanten waarderen de dienstverlening in de provincie Utrecht gemiddeld met een 7,5 als rapportcijfer, vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. Wie alleen naar de tram kijkt, ziet dat dit eentiende lager ligt: 7,4 procent. Slechts minder dan 0,5 procent van de ritten valt uit. Meer dan 70 procent van de stadsbussen in Utrecht stad en bijna 90 procent van de streekbussen rijdt op tijd.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Passagiersaantal stadsvervoer Utrecht klimt uit dal | OVPro.nl

Passagiersaantal stadsvervoer Utrecht klimt uit dal

Na een teleurstellend 2013 lijkt het aantal OV-passagiers voor de stadsregio Utrecht uit een dal te klimmen. Sinds het voorjaar van 2014 is licht herstel van het aantal reizigers zichtbaar, na de zomer kenden met name de bussen naar het Utrecht Sciencepark (De Uithof) volgens de provincie Utrecht een hoge bezettingsgraad. In de gehele provincie waren er vorig jaar bijna 49 miljoen instappers met een OV-chipkaart. Dat blijkt uit de jaarrapportage voor het openbaar vervoer dat de provincie openbaar heeft gemaakt. Hierin zijn cijfers opgenomen van de stadsregioformule U-OV (uitgevoerd door Qbuzz) en het streekvervoer door Connexxion.   

In totaal waren er in 2014 48.769.217 instappers met een OV-chipkaart voor het gehele bus- en tramvervoer in de regio. De schatting is dat zo’n negentig procent van de reizigers met een chipkaart reist. In het rapport staan geen vergelijkbare cijfers voor 2013, omdat sinds 2014 de reizigersaantallen met de OV-chipkaart een betrouwbaarder beeld geven dan de vroegere reizigerstellingen, aldus de provincie. Daardoor is een goede vergelijking met in het verleden gepubliceerde cijfers “niet goed meer mogelijk”. In komende rapportages worden de cijfers op basis van chipkaartgegevens naast elkaar gezet.

Verplaatsing stations

Zeker is in elk geval dat met name de sneltram een forse daling zag de afgelopen jaren. Het gebruik nam sinds 2013 met 35 procent af. Van 40.000 reizigers per dag in 2009 naar ruim 25.000 in 2013. De provincie wijt de tegenvallende resultaten voor 2013 aan de verplaatsing van de busstations en van het beginpunt van de tramlijn bij Utrecht Centraal. Reizigers konden de nieuwe instaplocaties moeilijker vinden en moesten ver lopen om afstanden bij overstappen te overbruggen.

De tegenvallende cijfers hielden aan tot in het eerste kwartaal van 2014, waarna groei zichtbaar werd. De provincie verwacht dat deze trend doorzet. De groei is met name merkbaar in de drukbezette buslijnen van en naar de Uithof. Vanuit Utrecht, Bilthoven en station Driebergen-Zeist reizen steeds meer mensen naar deze bestemming die door de provincie het “tweede regionale OV-knooppunt na Utrecht CS” wordt genoemd. De vraag is inmiddels dermate gegroeid dat meer en langere bussen worden ingezet.

Reizigerskilometers en kostendekkingsgraad

Het aantal reizigerskilometers betrof in 2014 154,7 miljoen voor de stadsbussen en 106,6 miljoen voor de streekbussen van Connexxion. De tram kende 26 miljoen reizigerskilometers. De kostendekkingsgraad, waarbij reizigersopbrengsten worden gemeten als percentage van de totale kosten voor het OV, laten een stijging zien in het geval van U-OV (de stadsbus en tram): 65,7 procent.

Dit cijfer, overigens op basis van een voorlopige beraming, is iets meer dan de 62,9 procent in 2013. In 2010 betrof de kostendekkingsgraad voor de stadsbus en de tram nog 59,9 procent.

Materieelkosten

Connexxion zit met een dekkingsgraad van 45,6 procent redelijk stabiel. De afgelopen jaren lag het percentage tussen de 45 en de 47 procent. Het niveau ligt gemiddeld lager dan het stadsvervoer vanwege het volledig meenemen van de materieelkosten en omdat er minder reizigers zijn vanwege de landelijke routes en minder hoge bezetting gedurende de dag.

Klanten waarderen de dienstverlening in de provincie Utrecht gemiddeld met een 7,5 als rapportcijfer, vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. Wie alleen naar de tram kijkt, ziet dat dit eentiende lager ligt: 7,4 procent. Slechts minder dan 0,5 procent van de ritten valt uit. Meer dan 70 procent van de stadsbussen in Utrecht stad en bijna 90 procent van de streekbussen rijdt op tijd.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.