connexxion, leerlingenvervoer, taxibus

Uitgeklede stadsdienst voor Meppel in plaats van opheffing

De stadsdienst van Meppel blijft voorlopig bestaan, zij het in een totaal andere vorm. Het college van B&W van Meppel start een tweejarige pilot waarbij zowel professionele buschauffeurs als vrijwilligers gaan rijden. Het betreft een samenvoeging van stadsvervoer en doelgroepenvervoer voor leerlingen en houders van een WMO-pas. Het OV-bureau Groningen-Drenthe stopt vanwege bezuinigingen per 16 december met de reguliere dienstregeling voor de stadsbus in zowel Meppel als Hoogeveen. Dit zorgde de afgelopen maanden voor protest.

Het aangepaste vervoer is bedoeld voor zowel de huidige reizigers op de stadslijn als leerlingen en mensen met een WMO-pas. Het gebruik van de vaste buslijn door deze laatste groep gaat vermoedelijk ten koste van aangepast taxivervoer. Het is de bedoeling dat vrijwilligers met name buiten de spits ritten in minibusjes gaan rijden en begeleiden, binnen de spits blijven beroepschauffeurs rijden in midibussen met plaats voor 27 personen. Concessiehouder Connexxion blijft de ritten uitvoeren. Verantwoordelijk wethouder Roelof Pieter Koning: “We kunnen zo de stadsdienst voor Meppel behouden en tegelijk de kosten voor het WMO-vervoer beperken.”

Bezuinigingen

Het OV-bureau Groningen-Drenthe levert de busjes en de brandstof, die betaald worden door de provincie Drenthe, maar heeft verder geen inhoudelijke betrokkenheid, zegt directeur Jan van Selm. De provincie ondersteunt de pilot het eerste jaar ook met 50.000 euro. Provinciale staten stemden eerder niet in met een motie van linkse partijen om de diensten in hun reguliere vorm te behouden. De stadsdiensten verdwijnen als gevolg van provinciale bezuinigingen.

De aangepaste route van de Meppelse stadsdienst voert via de wijken Haveltermade, Koedijkslanden, Oosterboer en het centrum. De halte Bergierslanden, een wijk met veel jonge tweeverdieners, vervalt. Wie langs de route van de bus een hand opsteekt mag meerijden, ook buiten de haltes. De bus gaat in de spits ieder half uur rijden, daarbuiten ieder uur. In de spits rijdt de bus ook langs werkvoorzieningsschap Reestmond. In het weekend rijdt de bus overdag ieder uur.

Kaartjes kopen

FNV-kaderlid en buschauffeur Martijn Mulder, die de afgelopen maanden met collega’s actie voerde tegen het verdwijnen van de stadslijnen, vreest dat het voor reizigers niet aantrekkelijk is om van de aangepaste dienst gebruik te maken. “Ten eerste kun je niet meer met de OV-chipkaart betalen, elke rit vereist een apart kaartje. Zeker bij overstappen ben je dan duurder uit, omdat je elke keer een nieuw kaartje moet kopen.”

Daarnaast duurt de rit volgens Mulder veel langer omdat er vaker stops zijn bij ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en sociale werkplaatsen. “Voor wie een treinaansluiting moet halen, is dat niet aantrekkelijk.” Het kaderlid spreekt van een ‘sterfhuisconstructie’.

Facebookpagina

Voor de stadsdienst in Hoogeveen is een vergelijkbaar plan in de maak, laat de gemeente in een reactie weten. De details hiervan zijn echter nog niet rond. In een persbericht staat dat een werkgroep het samengaan van diverse vervoervormen onderzoekt: openbaar busvervoer, WMO-vervoer, vervoer van en naar een werk-leerbedrijf en leerlingenvervoer.

In de werkgroep doen Connexxion, vervoersmanager VMNN en regiotaxi Mobitrans mee, evenals de vrijwilligers van Hoogeveenvervoert.nl en de buurtbus Alteveer-Kerkenveld. Op 29 september is in Hoogeveen een openbare bijeenkomst over de kwestie.

Samenvoeging

Op de Facebookpagina ‘Stadsdienst Hoogeveen Meppel’, waar tegenstanders van de bezuinigingen zich hebben verzameld, wordt de oplossing voor Meppel met argusogen bekeken. Met name de samenvoeging van de stadsdienst met het WMO-vervoer wekt wrevel op, omdat dit pashouders deels verplicht met de bus te reizen in plaats van met gericht taxivervoer en dit bovendien op termijn mogelijk opdrachten scheelt voor taxibedrijven.

De provincie Drenthe en het OV Bureau Groningen-Drenthe zorgen nu nog voor het openbaar stadsvervoer, maar stoppen daar per 16 december mee in Meppel en Hoogeveen, evenals Assen en Haren. Chauffeurs en vakbond FNV verweten het OV-bureau eerder dit jaar dat de passagierscijfers voor Hoogeveen en Meppel vijf keer zo hoog zouden liggen dan gemeld. Directeur Jan van Selm schreef het verschil in reizigers toe door nauwkeuriger tellen dankzij OV-chipkaartinformatie.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: Redactie

1 reactie op “Uitgeklede stadsdienst voor Meppel in plaats van opheffing”

Jan Klaas|26.09.15|05:03

Ik hoop alleen dat dit niet hetzelfde gevolg gaat hebben als bij lijn 1 in dordrecht… Die reed eerst de hele week 1*Uur and ma-vr overdag 2*Uur, later nogmaar 1*Uur en niet ind e avond met ene kortere route, daarna op za-zo met een 18 personen taxibusje (aanbesteed) en daarna is hij compleet met die busjes gaan rijden om vervolgens helemaal te verdwijnen, wat volgens mijn berekening niet eens nodig was, aangezien er genoeg geld was om de lijn te behouden, als er beter was gepland in de regio:/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.