Fietstaxi, metro, Amsterdam

Reizigers maken steeds vaker gebruik van slimme mobiliteit

Amsterdam, 8 juli 2013. De renovatie van de Oostlijn. (metrolijn 53/54) De dienst Metro renoveert de Oostlijn, de bijna 35 jaar oude metrolijn van Amsterdam Centraal Station naar Amsterdam Zuidoost. Metropolis; move over! Samen met het GVB introduceren wij de ‘metrofiets’. Zo snel als Metropolis, dat kunnen we helaas niet garanderen. Maar de ‘metrofiets’ is […]

Slimme mobiliteit is in opkomst. Door de komst van het internet kunnen reizigers zich steeds beter laten voorlichten over mobiliteit en zoeken ze alternatieve vervoersmiddelen om van A naar B te komen. Dit blijkt uit het rapport sectorprognose 2016 van de Rabobank. Rabobank verwacht dat er de komende jaren combinaties ontstaan tussen het openbaar vervoer en individueel vervoer waardoor mobiliteit slimmer en gemakkelijker wordt voor reizigers. 

Volgens Rabobank kijken klanten tegenwoordig bij hun keuze voor een vervoersmiddel ook naar maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het milieu, fiscaliteit, veiligheid, wetgeving, ruimtelijke ordening en technologische ontwikkelingen. Reizigers zoeken niet langer alleen op treinen en bussen, maar kijken ook naar reismogelijkheden met bijvoorbeeld deelauto’s, OV-haltes en stations of (OV-)fietsverhuur.

Prijsbewuste reiziger

Die zoektocht naar alternatieve reismogelijkheden wordt gemakkelijker gemaakt door internet en social media. Door deze hulpmiddelen kan de klant precies uitzoeken wat de prestaties zijn van de aanbieder van mobiliteit. Klantgerichtheid van ondernemers in de sector kan dus de doorslag geven voor reizigers. Reizigers worden steeds prijsbewuster en het blijkt dat klanten tegenwoordig niet alleen naar de volledige prijs kijken, maar ook naar de kostprijs per kilometer. Dit speelt mee bij de keuze voor een mobiliteitaanbieder.

Rabobank ziet dat reizigers steeds minder vaak de auto of de trein pakken, vooral vanwege parkeerproblemen en kosten. Slimme alternatieven voor mobiliteit komen daarom in opkomst. Rabobank verwacht dat partijen in de mobiliteitssector in de toekomst veel meer moeten gaan samenwerken.

Slim reizen

Ook reisplanners spelen in op de slimme mobiliteit. Slim reizen wordt mede in de hand gewerkt door sites als www.ikbenhopper.nl. De site is een initiatief van Natuur en Milieu, dat in februari dit jaar van start is gegaan. De Hopper Campagne helpt reizigers om alle reismogelijkheden te zien vanaf een bepaalde opgegeven locatie. Met dit initiatief hoopt Natuur en Milieu reizigers over te halen om minder of slimmer te reizen zodat het milieu minder belast wordt en er minder files ontstaan op de Nederlandse wegen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Reizigers maken steeds vaker gebruik van slimme mobiliteit | OVPro.nl
Fietstaxi, metro, Amsterdam

Reizigers maken steeds vaker gebruik van slimme mobiliteit

Amsterdam, 8 juli 2013. De renovatie van de Oostlijn. (metrolijn 53/54) De dienst Metro renoveert de Oostlijn, de bijna 35 jaar oude metrolijn van Amsterdam Centraal Station naar Amsterdam Zuidoost. Metropolis; move over! Samen met het GVB introduceren wij de ‘metrofiets’. Zo snel als Metropolis, dat kunnen we helaas niet garanderen. Maar de ‘metrofiets’ is…

Slimme mobiliteit is in opkomst. Door de komst van het internet kunnen reizigers zich steeds beter laten voorlichten over mobiliteit en zoeken ze alternatieve vervoersmiddelen om van A naar B te komen. Dit blijkt uit het rapport sectorprognose 2016 van de Rabobank. Rabobank verwacht dat er de komende jaren combinaties ontstaan tussen het openbaar vervoer en individueel vervoer waardoor mobiliteit slimmer en gemakkelijker wordt voor reizigers. 

Volgens Rabobank kijken klanten tegenwoordig bij hun keuze voor een vervoersmiddel ook naar maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het milieu, fiscaliteit, veiligheid, wetgeving, ruimtelijke ordening en technologische ontwikkelingen. Reizigers zoeken niet langer alleen op treinen en bussen, maar kijken ook naar reismogelijkheden met bijvoorbeeld deelauto’s, OV-haltes en stations of (OV-)fietsverhuur.

Prijsbewuste reiziger

Die zoektocht naar alternatieve reismogelijkheden wordt gemakkelijker gemaakt door internet en social media. Door deze hulpmiddelen kan de klant precies uitzoeken wat de prestaties zijn van de aanbieder van mobiliteit. Klantgerichtheid van ondernemers in de sector kan dus de doorslag geven voor reizigers. Reizigers worden steeds prijsbewuster en het blijkt dat klanten tegenwoordig niet alleen naar de volledige prijs kijken, maar ook naar de kostprijs per kilometer. Dit speelt mee bij de keuze voor een mobiliteitaanbieder.

Rabobank ziet dat reizigers steeds minder vaak de auto of de trein pakken, vooral vanwege parkeerproblemen en kosten. Slimme alternatieven voor mobiliteit komen daarom in opkomst. Rabobank verwacht dat partijen in de mobiliteitssector in de toekomst veel meer moeten gaan samenwerken.

Slim reizen

Ook reisplanners spelen in op de slimme mobiliteit. Slim reizen wordt mede in de hand gewerkt door sites als www.ikbenhopper.nl. De site is een initiatief van Natuur en Milieu, dat in februari dit jaar van start is gegaan. De Hopper Campagne helpt reizigers om alle reismogelijkheden te zien vanaf een bepaalde opgegeven locatie. Met dit initiatief hoopt Natuur en Milieu reizigers over te halen om minder of slimmer te reizen zodat het milieu minder belast wordt en er minder files ontstaan op de Nederlandse wegen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.