Elektrische bussen, De Lijn, Brugge

De Lijn start proef met volledig elektrische bussen in Brugge

In Brugge is zaterdag een proef gestart met drie draadloos geladen, volledig elektrische bussen. Het zijn de eerste volledig elektrische bussen die in België in het OV rijden. De bussen rijden tussen het Brugse station naar ’t Zand en maken onderdeel uit van het proefproject EVTecLab van de Vlaamse overheid. Daarbij doen vervoersmaatschappij De Lijn en transportbedrijven ervaring op met voertuigen ontwikkeld door Vlaamse bedrijven.

Naast de drie volledige elektrische bussen, maken een waterstofbus, twintig bestelwagens en twee vrachtwagens onderdeel uit van het proefproject. Alle voertuigen zijn uitgerust met dataloggers die gegevens bijhouden tijdens het rijden. Op basis van de verzamelde informatie onderzoekt EVTecLab de elektrische aandrijftechnologieën, energieconsumptie, batterijveroudering en het rijgedrag.

Inductief laden

Het duurt 12 minuten om de elektrische bus inductief te laden. Bij dit proces wordt elektrische energie via een magnetisch veld overgebracht tussen het laadstation en de bus. Een stroom door een spoel wekt een magnetisch veld op. Dit zorgt voor een spanning in een tweede spoel, waarin een stroom begint te lopen. De technologie is dezelfde als bij een inductiekookplaat en een elektrische tandenborstel die inductief geladen wordt, maar dan met een veel hoger vermogen. Er wordt geen kabel gebruikt voor het laden.

Met een volle batterij kan de bus 45 minuten rijden. Dat is ruim voldoende voor het traject van het Brugse station naar ’t Zand. Na enkele ritten worden de bussen bijgeladen. Op weekdagen rijden er twee bussen, op zaterdag is er een bus. De elektrische bussen bieden plaats aan 44 reizigers, waarvan 17 zitplaatsen.

Proefproject

In het proefproject is 4,5 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 1,5 miljoen voor de elektrische bussen en het inductieve laadstation. De voertuigen zijn gebouwd door Belgische busfabrikant Van Hool. Bombardier stelde haar PRIMOVE-technologie voor inductief laden ter beschikking. Leclanché leverde de batterijen en nachtladers. Flanders Make, iMinds en de Vrije Universiteit Brussel zorgen voor de wetenschappelijke en technologische kennis en ondersteuning. Punch Powertrain uit Sint-Truiden coördineert EVTecLab.

“Vlaanderen blijft investeren in de vernieuwing van de vloot van De Lijn. Met dit proefproject toont De Lijn zich nogmaals als innovatieve en milieubewuste vervoermaatschappij”, zegt Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Ik blijf investeren in de vernieuwing van de vloot van De Lijn. Met moderne, snelle en comfortabele voertuigen kunnen we nog meer Vlamingen verleiden om te kiezen voor het openbaar vervoer. De elektrische bussen zijn niet alleen de schoonste, maar ook de stilste van het land. Dat allemaal dankzij Vlaams vernuft van onze eigen bedrijven. Dit is echt een investering in de toekomst.”

Elektrische bussen

Directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn: “De elektrische bussen hebben twee grote voordelen. Deze bussen stoten helemaal niets uit, dus ook geen schadelijke stoffen als CO2, NOx en fijnstof. Omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot. Daarnaast zijn de bussen erg stil door de afwezigheid van een dieselmotor. Een zoemtoon is het enige wat je hoort. Bij het vertrek aan de halte is de bus ook drie keer stiller dan een gewone dieselbus.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “De Lijn start proef met volledig elektrische bussen in Brugge”

Antoine Berben|20.10.15|20:36

Jammer dat het artikel niet explicieter verhaalt over de manier van opladen. Gebeurt dit doordat de bus op een soort platform wordt geparkeerd of is er toch weer sprake van opladen door kabels of iets dergelijks.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.