elektrische bus, BusTech

GVB zet eerste stap richting aanschaf tientallen elektrische bussen

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB wil in 2016 een Europese aanbesteding voor de aanschaf van tientallen elektrische bussen houden. Deze emissievrije bussen moeten begin 2018 in Amsterdam gaan rijden. GVB zet hiermee een eerste stap in het voornemen om het busvervoer in Amsterdam in 2025 volledig emissievrij te maken.

De afspraak om het busvervoer volledig emissievrij te hebben in 2025, werd eerder dit jaar gemaakt door GVB en de gemeente Amsterdam en vastgelegd in het Convenant Duurzaamheid. Ter voorbereiding op de aanschaf van de emissievrije bussen organiseert de stadsvervoerder volgende maand een consultatieronde voor marktpartijen die in de toekomst zero-emissiebussen kunnen gaan leveren.

Elektrische bussen

Op voorhand heeft GVB emissievrije bussen die rijden op waterstof of aardgas uitgesloten van de aanbesteding. “Gezien het korte tijdsbestek, de huidige beschikbare technieken en huidige technische ontwikkelingen lijkt een elektrische oplossing het meest realistisch”, vertelt de woordvoerster van GVB, Mireille Muller.

Er zullen tientallen elektrische bussen worden ingekocht. Dit is de eerste grote aankoop van zero-emissiebussen voor de dagelijkse exploitatie van GVB. Hoeveel bussen het bedrijf precies van plan is te kopen, kan GVB nog niet zeggen.

Vervanging materieel

In 2018 is een deel van de huidige busvloot van GVB aan vervanging toe. De stadsvervoerder ziet dit als een kans om die dieselbussen te vervangen voor zero-emissiebussen. Het uiteindelijke doel is om alle bussen van GVB te vervangen door emissievrije bussen in een periode van tien jaar.

De gemeente Amsterdam en GVB maakten eerder dit jaar de afspraak om in 2025 alleen nog maar emissievrij busvervoer aan te bieden in Amsterdam. Daarnaast werden er ook afspraken gemaakt over emissievrije veerponten, trams en zonnepanelen op daken en de gebouwen.

Landelijk beleid

Het convenant van de gemeente Amsterdam en GVB strookt met het landelijke beleid. De Nederlanse overheid heeft de sector als doel gesteld om in 2026 geen bussen meer te laten rijden die luchtvervuilende of klimaatbelastende emissie uitstoten. Er moeten dus nieuwe bussen komen die rijden alternatieve brandstoffen, zoals elektriciteit of waterstof. Nu rijden de meeste OV-bussen nog op diesel.

Amsterdam is niet de enige stad waar ze bezig zijn met een omslag naar emissievrij busvervoer. In verschillende steden rijden al enkele emissievrije bussen als proef, zoals in Utrecht en Maastricht. Op Schiermonnikoog rijden al standaard elektrische bussen, maar dit zijn er slechts zes. Een dergelijk grote aankoop zoals GVB van plan is te doen, is nog niet eerder gedaan.

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.