EBS, busvervoerder, concessie Waterland

Hoger beroep EBS over kosten nascholing buschauffeurs verworpen

Vervoerder Arriva hoeft niet op te draaien voor de scholingskosten van buschauffeurs in de regio Waterland. De huidige concessiehouder EBS had een rechtszaak aangespannen tegen Arriva omdat EBS wilde dat Arriva zou opdraaien voor de scholingskosten van chauffeurs in 2010 en 2011. In die jaren was Arriva de concessiehouder in regio Waterland. In hoger beroep heeft de rechter de vordering afgewezen. 

Het busbedrijf EBS beweerde hogere scholingskosten te hebben moeten maken dan het vooraf dacht omdat Arriva had nagelaten buschauffeurs de verplichte nascholing te geven in 2010 en 2011. In 2011 ging de concessie in regio Waterland over van Arriva naar EBS. De chauffeurs van Arriva werden tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden in dienst genomen door EBS.

Nascholing

In de vervoersbranche geldt de afspraak dat chauffeurs 35 uur nascholing moeten krijgen in vijf jaar. EBS stelde dat chauffeurs in de regio Waterland tijdsevenredig elk jaar zeven uur scholing hadden moeten krijgen en dat Arriva verantwoordelijk was voor de scholing van chauffeurs in 2010 en 2011. Arriva heeft veel minder scholingsuren gegeven aan de buschauffeurs, waardoor EBS in de daaropvolgende jaren flink hogere scholingskosten had.

EBS probeerde via de rechtszaak een schade van 254.811,96 euro voor nascholing te verhalen op Arriva en nog een aanvullend bedrag van 36.393,50 voor EHBO-opleidingen. De rechter is echter van mening dat Arriva niet verkeerd heeft gehandeld. Er is geen wettelijke plicht om scholing evenredig per jaar aan te bieden en volgens de rechter is dit ook niet gebruikelijk in de praktijk.

Aanbestedingsprocedure

Tijdens de aanbestedingsprocedure in 2011 kwam niet ter sprake dat de nascholing van buschauffeurs niet tijdsevenredig was gedaan. EBS vindt dit nalatigheid van Arriva. Volgens de rechter is het echter de verantwoordelijkheid van EBS om inlichtingen te vragen over de nascholing van de chauffeurs tijdens de aanbesteding.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoger beroep EBS over kosten nascholing buschauffeurs verworpen | OVPro.nl
EBS, busvervoerder, concessie Waterland

Hoger beroep EBS over kosten nascholing buschauffeurs verworpen

Vervoerder Arriva hoeft niet op te draaien voor de scholingskosten van buschauffeurs in de regio Waterland. De huidige concessiehouder EBS had een rechtszaak aangespannen tegen Arriva omdat EBS wilde dat Arriva zou opdraaien voor de scholingskosten van chauffeurs in 2010 en 2011. In die jaren was Arriva de concessiehouder in regio Waterland. In hoger beroep heeft de rechter de vordering afgewezen. 

Het busbedrijf EBS beweerde hogere scholingskosten te hebben moeten maken dan het vooraf dacht omdat Arriva had nagelaten buschauffeurs de verplichte nascholing te geven in 2010 en 2011. In 2011 ging de concessie in regio Waterland over van Arriva naar EBS. De chauffeurs van Arriva werden tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden in dienst genomen door EBS.

Nascholing

In de vervoersbranche geldt de afspraak dat chauffeurs 35 uur nascholing moeten krijgen in vijf jaar. EBS stelde dat chauffeurs in de regio Waterland tijdsevenredig elk jaar zeven uur scholing hadden moeten krijgen en dat Arriva verantwoordelijk was voor de scholing van chauffeurs in 2010 en 2011. Arriva heeft veel minder scholingsuren gegeven aan de buschauffeurs, waardoor EBS in de daaropvolgende jaren flink hogere scholingskosten had.

EBS probeerde via de rechtszaak een schade van 254.811,96 euro voor nascholing te verhalen op Arriva en nog een aanvullend bedrag van 36.393,50 voor EHBO-opleidingen. De rechter is echter van mening dat Arriva niet verkeerd heeft gehandeld. Er is geen wettelijke plicht om scholing evenredig per jaar aan te bieden en volgens de rechter is dit ook niet gebruikelijk in de praktijk.

Aanbestedingsprocedure

Tijdens de aanbestedingsprocedure in 2011 kwam niet ter sprake dat de nascholing van buschauffeurs niet tijdsevenredig was gedaan. EBS vindt dit nalatigheid van Arriva. Volgens de rechter is het echter de verantwoordelijkheid van EBS om inlichtingen te vragen over de nascholing van de chauffeurs tijdens de aanbesteding.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.