Ministerie IenM wil definitieve verlaging minimimleeftijd buschauffeurs

buschauffeur

De minimumleeftijd van buschauffeurs moet definitief verlaagd worden van 21 naar 18 jaar. Dit wil minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Door de verlaging van de leeftijdsgrens kunnen jonge chauffeurs eerder worden aangetrokken en opgeleid voor de OV-sector. De sector kampt al langere tijd met een hoge gemiddelde leeftijd van chauffeurs en weinig nieuwe aanwas. 

De minister heeft dit besloten naar aanleiding van een proef die in 2011 begon. Die proef is door Grontmij uitgewerkt in een rapport. Door de leeftijdsverlaging kunnen 18-jarigen al een D-rijbewijs krijgen, waarmee ze mogen rijden op stads- en streekbussen en op touringcars met geregelde diensten. Om te mogen rijden op touringcars zonder een vast rooster moeten de chauffeurs minimaal 20 jaar oud zijn. Door de leeftijdsgrensverlaging kunnen chauffeurs op jongere leeftijd instromen.

Vergrijzing

De sector kampt al langere tijd met vergrijzing. In het rapport van het ministerie en Grontmij is te lezen dat veel geïnteresseerde jongeren niet willen of kunnen wachten tot ze 21 jaar zijn, waardoor ze een andere loopbaan kiezen. Doordat deze jongeren geen kans krijgen om in de OV-sector in te stromen, treden er maar weinig jonge chauffeurs toe in de sector.

Europese regelgeving stelt dat chauffeurs minimaal 18 jaar moeten zijn, maar in Nederland is 21 de wettelijke minimumleeftijd. Door de wet te veranderen kunnen jonge chauffeurs meteen op hun 18e in dienst treden bij een busbedrijf. Ze mogen dan alleen rijden op bussen die in Nederland rijden en het het traject mag niet langer dan 50 kilometer zijn.

Veiligheid

De proef wees uit dat het verschil in veilig rijgedrag bij chauffeurs tussen de 18 en 20 jaar nauwelijks verschilde van rijgedrag van chauffeurs tussen de 21 en 24 jaar. Daarbij wordt in het rapport de kanttekening gemaakt dat deze chauffeurs minder kilometers aflegden dan oudere chauffeurs en dat de testgroep gering was. Deze kanttekeningen zijn voor de minister echter geen reden om de leeftijd niet te verlagen.

Bovendien zouden er veel voordelen zitten aan de verlaging van de minimumleeftijd. Naast een oplossing voor de vergrijzing, zou er door de leeftijdsgrensverlaging een kweekvijver ontstaan waaruit uiteindelijk betere chauffeurs kunnen worden geselecteerd.

Verruiming arbeidsmarkt

Uitzendbureau Randstad Transport reageerde verheugd op de leeftijdsverlaging. “We verwachten door deze maatregel een verruiming van de arbeidsmarkt”, aldus Peter Lanza, senior branchemanager bij Randstad Transport. “Veel vervoerders kampen met vergrijzing en zijn dus aan verjonging toe. Door de sector open te gooien voor 18-, 19- en 20-jarigen, is er een ruimere keus in de vijver.”

Het uitzendbureau zegt de selectie aan te gaan scherpen in deze sector en geeft het advies aan vervoerders om de jongeren goed te begeleiden, zodat de jongeren zeker zijn van hun keuze. “Waarschijnlijk zullen meer jongeren interesse hebben om buschauffeur te worden, maar er is ook meer begeleiding nodig. Het zou zonde zijn om een forse investering te doen, als het uiteindelijk toch niet het juiste beroep blijkt te zijn.”

Substantiële groei

Het uitzendbureau verwacht een substantiële groei, maar precieze cijfers zijn er echter nog niet. “Omdat jongeren moesten wachten tot ze 21 waren, konden ze niet vanuit school direct aan de slag in de sector. Nu die beperking weggenomen is, verwachten we extra instroom.”

Randstad Transport kan bovendien actief jongeren werven gaan werven. “Weinig OV-bedrijven hebben de laatste jaren grootschalige wervingscampagnes opgezet om jongeren te trekken”, vertelt Lanza. “Dat is nu wel mogelijk.”

Inge Jacobs

[partner id= Randstad]

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.