FlixBus Eindhoven-Antwerpen/Brussel

Flixbus start met een nationaal intercitybusnetwerk

De Duitse busmaatschappij Flixbus heeft dinsdag het eerste nationale intercitybusnetwerk in Nederland gelanceerd. De intercitybussen van Flixbus zijn vanaf dinsdag te boeken en gaan vanaf 3 december tussen 9 Nederlandse steden rijden. Volgens de maatschappij zijn er dagelijks 180 busverbindingen tussen deze steden. 

Nationale verbindingen

In eerste instantie begint FlixBus met het aanbieden van verbindingen tussen Groningen, Enschede, Hengelo, Eindhoven, Apeldoorn, Rotterdam Zuidplein, Den Bosch, Rotterdam Lombardijen en Nijmegen. Volgens André Schwämmlein, oprichter en CEO van FlixBus, zijn deze busverbindingen het begin. “In 2016 gaan wij het nationale netwerk uitbreiden en alle Nederlandse steden met meer dan 100.000 inwoners aansluiten.”

FlixBus biedt al langer busverbindingen aan in Nederland, maar dit waren internationale verbindingen. Ook andere vervoerders verzorgden internationale busverbindingen. FlixBus is het eerste bedrijf dat binnenlandse verbindingen aanbiedt. “We dichten hiermee een gat op de mobiliteitsmarkt”, aldus perswoordvoerster van Flixbus Bettina Engert.

Politiek

NS wilde eerder deze maand in gesprek met het ministerie van IenM om te praten over dit busnetwerk, omdat ze vreest dat deze busverbindingen gaan concurreren met het vervoer over het hoofdrailnet. De spoorwegmaatschappij wilde weten hoe ze de concessievoorwaarden moest nakomen als het Nederlandse openbaar vervoer werd aangevuld met dergelijke busverbindingen.

Aanbieders van nationale busverbindingen moeten altijd bij de concessieverlener een vergunning aanvragen. Volgens de Europese wetgeving mag de concessieverlener die vergunning weigeren wanneer het ‘hoofddoel van het vervoer niet is om passagiers tussen de haltes in verschillende lidstaten te vervoeren of wanneer een buslijn het voortbestaan van het bestaande openbaar vervoer in gevaar brengt’.

Lees ook: NS in gesprek met IenM over concurrerend busnetwerk

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

5 reacties op “Flixbus start met een nationaal intercitybusnetwerk”

Tjeerd Meere|24.11.15|17:21

De Beuk er in. De trein is fijn maar soms is de bus beter.Zeker qua prijs.

kees boer|24.11.15|18:34

Ik juich die Flixbus toe op diverse kortere relaties waar de trein laat afweten zoals op de geprojecteerde Zuiderzeespoorlijn Lelystad- Groningen,Eindhoven-Uden-Nijmegen,Eindhoven-Turnhout,Utrecht-Breda-Antwerpen,Venlo-Weert-Hamont.
Ik heb zelf gezien dat in Tjechië een heel netwerk is van snelle busverbindingen

Edwin Aartse|25.11.15|01:40

Een goed idee. In het buitenland is dit heel normaal, waar je op een Coach terminal een rit per lijn coach van stad naar stad kan boeken. Bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk :Je gaat of met de Virgin Trains per spoor van Londen naar Liverpool of over de weg met de National Express. In het buitenland rijden de bussen zelfs in de nacht, dus laat die Flixbus maar komen. En het levert tenminste weer banen op.

Evert Bouws|26.11.15|23:40

Prima dat die busverbindingen er komen. Hopelijk worden ze ook opgenomen in de informatievoorziening van 9292.

Gerjan van Oosten|28.11.15|13:44

We maken dezelfde fout als in de het begin van de vorige eeuw. Door de oneerlijke concurrentie van de bus en het verwaarlozen van de trein, levert het geen banen op, het kost banen. Over de milieuverontreiniging heb ik het dan nog niet eens gehad.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.