Nachtbus, Arriva, Den Bosch

D66 wil nachtbus tussen Limburg en Randstad

De nachtbussen die halverwege december gaan rijden tussen de Randstad en de vier grote Brabantse steden, zouden door moeten rijden naar Maastricht. Dit willen de D66-fracties in de Provinciale Staten en de Maastrichtse gemeenteraad. De nachtbussen tussen de Randstad en Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven vervangen de nachttreinen die op dit traject reden.

Volgens D66-lid Harald Barendse is deze verbinding goed voor de bereikbaarheid van Maastricht. Ook andere steden zouden op het traject kunnen worden aangesloten. Mogelijke halteplaatsen zijn Sittard-Geleen, Weert en Roermond.

Nachttreinen

Deze nachtbussen worden geëxploiteerd door Arriva. Enkele jaren hebben er treinen gereden tussen de Randstad en deze vier Brabantse steden, maar NS besloot eerder dit jaar om de pilot met nachttreinen stop te zetten. De inzet van nachttrein was erg duur en kon door het weinige aantal reizigers niet worden terugverdiend. NS meldde aan de provincie dat er bijna 3 ton nodig zou zijn, om de trein nog te laten rijden na 02.00 uur. Daarop heeft de provincie Noord-Brabant besloten om zelf een pilot te starten, ditmaal met nachtbussen.

Er zullen ook nachtbussen gaan rijden tussen verschillende Brabantse gemeentes onderling. Deze pilot duurt drie jaar en wordt gefinancierd door de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Eindhoven, Den Bosch, Breda, Tilburg en Dordrecht. Dat kost 100.000 euro per jaar en daarmee is de inzet van nachtbussen beduidend goedkoper dan de inzet van treinen. De verwachting is dat deze busverbinding na de proefperiode zonder subsidie geëxploiteerd kan worden.

Concessie

Als de proef in Noord-Brabant een succes wordt, heeft gedeputeerde Patrick van der Broeck van Limburg er wel interesse in om de nachtbussen richting Noord-Brabant door te laten rijden naar Maastricht en eventueel andere Limburgse steden. “Je kunt een bus van de Randstad naar Eindhoven in een vloek en een zucht door kunnen laten rijden naar de Limburgse steden.”

De gedeputeerde denkt echter dat Limburg beter een jaar kan wachten voordat de provincie het besluit neemt om de Limburgse steden op dit nachtnet aan te sluiten. Op dit moment bestaat er nog geen nachtnet in Limburg per bus of per trein. Naar verwachting gaat in december volgend jaar de nieuwe concessie in Maastricht in en volgens Van der Broeck is de gemeente Maastricht van plan om de inzet van nachtbussen in die concessie op te nemen. Op dat moment is er al veel meer duidelijkheid over de manier waarop de proef in Noord-Brabant zich gaat ontwikkelen. “Deze nachtbussen in Brabant moeten na afloop van de pilot zonder subsidie kunnen rijden”, vertelt Van der Broeck. “Dus laten we nu eerst deze proef een kans gunnen.”

Toerisme

De D66-fracties in de Provinciale Staten geloven dat deze verbinding met name voordelig is voor het toerisme in Limburg. Mogelijke gebruikers van deze verbinding zijn namelijk bezoekers van evenementen, concerten of uitgaansgelegenheden in Limburg. Door de Limburgse steden aan te sluiten op dit nachtnet, kunnen mensen uit de Randstad gemakkelijker deze evenementen bezoeken.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “D66 wil nachtbus tussen Limburg en Randstad”

Ludwig Van der Auwera|08.12.15|14:05

Dat is misschien nog een goed idee voor Flixbus.

Chris de Boer|27.02.16|10:28

Een nachtnet in Limburg heeft pas nut als de (economische) krimp hier wordt gestopt. Nu deze alleen maar toeneemt evenals de leegstand in vele steden aldaar, lijkt het me beter als dit plan naar de hele grote prullenbak gaat en het geld eerst wordt ingezet op plekken waar het echt nodig is: het creëren van echte banen (geen social return) en het vullen van stadscentra. Als dat gedaan is, misschien eens opnieuw erin gooien.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.