Eigenaar Amsterdams winkelcentrum bekostigt zelf busvervoer

De eigenaar van het Amsterdamse winkelcentrum Groot Gelderlandplein gaat zelf de buslijn tussen het winkelcentrum en de Zuidas bekostigen. GVB verzorgt de bussen en de chauffeurs. Het is volgens de gemeente Amsterdam de eerste keer in Nederland dat een publieke organisatie uit het openbaar vervoer samenwerkt met een privaat bedrijf. 

Kroonenberg Groep, de eigenaar van het winkelcentrum, wil niets verdienen met de exploitatie van het busvervoer en de bus is dus voor alle reizigers gratis. De buslijn heeft geen verdienmodel en is louter bedoeld om het winkelcentrum bereikbaar te houden.

Rendabel

GVB hief vorig jaar buslijn 62 op omdat de lijn niet meer rendabel was. Vanuit de wijk kwam er veel protest op dit besluit en er werd zelfs een actiecomité opgericht. De Kroonenberg Groep gaat nu zelf het geld investeren om de bus weer te laten rijden. De uitvoering van het busvervoer is in de handen van GVB. De chauffeurs worden dus aangestuurd door de Amsterdamse vervoerder en de chauffeurs dragen een uniform van GVB. De bus zal dezelfde haltes aandoen als bus 62 voordat deze geschrapt werd.

Er zullen geen lijnbussen rijden, maar Mercedes-Benz Sprinter City-bussen waar 20 passagiers in passen. Deze bussen rijden tijdens de lunch en in de avondspits iedere vijf minuten op en neer tussen de Zuidas en Gelderlandplein. De rest van de dag rijdt een bus ieder half uur door de wijk Buitenveldert. De Gelderlandpleinlijn wordt volledig opgenomen in de dienstregeling van GVB en staat dus in de app van GVB en op 9292. Ook komt er een speciale Gelderlandpleinapp.

GVB

De Amsterdamse vervoerder zegt heel enthousiast te zijn over de samenwerking. Omdat de OV-subsidie wordt teruggeschroefd, wordt GVB gedwongen om haltes die niet rendabel zijn op te heffen. Door deze samenwerking tussen een publieke en private partij kunnen dergelijke bussen echter toch blijven rijden.

Naast het winkelcentrum leveren ook de Stadsregio en stadsdeel Zuid een financiële bijdrage. De nieuwe busdienst rijdt twee verschillende routes. Een route loopt van de Zuidas naar het winkelcentrum, terwijl de andere route de wijk Buitenveldert doorkruist en met het winkelcentrum verbindt. De bus gaat vanaf 17 december elke dag rijden.

Stadsdeel Zuid

Stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar: “Het is mooi om te zien hoe verschillende partijen met verschillende belangen met elkaar samenwerken. Kroonenberg had belang bij een verbinding tussen de Zuidas en het winkelcentrum en bewoners van Buitenveldert bij fijnmazig vervoer. Het is mogelijk gebleken om een unieke publiek-private samenwerking te realiseren. Daar ben ik alle partijen dankbaar voor.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Eigenaar Amsterdams winkelcentrum bekostigt zelf busvervoer”

Wim Edelman|15.12.15|12:25

De stelling dat het de eerste keer is dat een publiek organisatie uit het openbaar vervoer samenwerkt met een privaat bedrijf in die zin dat het private bedrijf zorgt voor de financiering van een buslijn is lariekoek. Dat is door de jaren heen al vaker gebeurd. De vraag is vooral hoe lang de private partij doorgaat met financieren.Ik vrees niet lang.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eigenaar Amsterdams winkelcentrum bekostigt zelf busvervoer | OVPro.nl

Eigenaar Amsterdams winkelcentrum bekostigt zelf busvervoer

De eigenaar van het Amsterdamse winkelcentrum Groot Gelderlandplein gaat zelf de buslijn tussen het winkelcentrum en de Zuidas bekostigen. GVB verzorgt de bussen en de chauffeurs. Het is volgens de gemeente Amsterdam de eerste keer in Nederland dat een publieke organisatie uit het openbaar vervoer samenwerkt met een privaat bedrijf. 

Kroonenberg Groep, de eigenaar van het winkelcentrum, wil niets verdienen met de exploitatie van het busvervoer en de bus is dus voor alle reizigers gratis. De buslijn heeft geen verdienmodel en is louter bedoeld om het winkelcentrum bereikbaar te houden.

Rendabel

GVB hief vorig jaar buslijn 62 op omdat de lijn niet meer rendabel was. Vanuit de wijk kwam er veel protest op dit besluit en er werd zelfs een actiecomité opgericht. De Kroonenberg Groep gaat nu zelf het geld investeren om de bus weer te laten rijden. De uitvoering van het busvervoer is in de handen van GVB. De chauffeurs worden dus aangestuurd door de Amsterdamse vervoerder en de chauffeurs dragen een uniform van GVB. De bus zal dezelfde haltes aandoen als bus 62 voordat deze geschrapt werd.

Er zullen geen lijnbussen rijden, maar Mercedes-Benz Sprinter City-bussen waar 20 passagiers in passen. Deze bussen rijden tijdens de lunch en in de avondspits iedere vijf minuten op en neer tussen de Zuidas en Gelderlandplein. De rest van de dag rijdt een bus ieder half uur door de wijk Buitenveldert. De Gelderlandpleinlijn wordt volledig opgenomen in de dienstregeling van GVB en staat dus in de app van GVB en op 9292. Ook komt er een speciale Gelderlandpleinapp.

GVB

De Amsterdamse vervoerder zegt heel enthousiast te zijn over de samenwerking. Omdat de OV-subsidie wordt teruggeschroefd, wordt GVB gedwongen om haltes die niet rendabel zijn op te heffen. Door deze samenwerking tussen een publieke en private partij kunnen dergelijke bussen echter toch blijven rijden.

Naast het winkelcentrum leveren ook de Stadsregio en stadsdeel Zuid een financiële bijdrage. De nieuwe busdienst rijdt twee verschillende routes. Een route loopt van de Zuidas naar het winkelcentrum, terwijl de andere route de wijk Buitenveldert doorkruist en met het winkelcentrum verbindt. De bus gaat vanaf 17 december elke dag rijden.

Stadsdeel Zuid

Stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar: “Het is mooi om te zien hoe verschillende partijen met verschillende belangen met elkaar samenwerken. Kroonenberg had belang bij een verbinding tussen de Zuidas en het winkelcentrum en bewoners van Buitenveldert bij fijnmazig vervoer. Het is mogelijk gebleken om een unieke publiek-private samenwerking te realiseren. Daar ben ik alle partijen dankbaar voor.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Eigenaar Amsterdams winkelcentrum bekostigt zelf busvervoer”

Wim Edelman|15.12.15|12:25

De stelling dat het de eerste keer is dat een publiek organisatie uit het openbaar vervoer samenwerkt met een privaat bedrijf in die zin dat het private bedrijf zorgt voor de financiering van een buslijn is lariekoek. Dat is door de jaren heen al vaker gebeurd. De vraag is vooral hoe lang de private partij doorgaat met financieren.Ik vrees niet lang.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.