Connexxion, bus, station Hoorn

Nieuwe dienstregeling zonder grote problemen ingevoerd

De invoering van de nieuwe dienstregeling dit weekend is zo goed als probleemloos verlopen. Zondag ging de nieuwe dienstregeling in waardoor trams, bussen en treinen op andere tijden gingen rijden, op andere haltes en stations stopten of haltes werden opgeheven. Wel heeft de VVD Kamervragen gesteld over de treinverbinding tussen Alkmaar en Den Haag en Rotterdam

De meeste vervoerders zijn al weken bezig om reizigers ervan op de hoogte te stellen dat zondag een nieuwe dienstregeling inging om zo het aantal problemen en verwarring bij reizigers tot een minimum te beperken.

Nieuwe dienstregeling

Ondanks vele veranderingen ervoeren de vervoerders geen problemen. “Het is echt uitstekend gegaan de afgelopen twee dagen”, vertelt Hendri Beltman, de woordvoerder van Connexxion. “We zijn zeer tevreden.” Connexxion heeft enkele grote veranderingen doorgevoerd in de dienstregeling, maar dat verliep allemaal zonder problemen. De extra bussen die de vervoerder achter de hand had gehouden om in te zetten in geval van nood, bleken niet nodig te zijn.

De meeste vervoerders lieten meerdere hun voertuigen later of eerder vertrekken of veranderden de frequentie van de verbinding, maar zowel Connexxion, Arriva, Qbuzz en Syntus hebben ook lijnen of bushaltes opgeheven of laten vervallen. Daar hebben de vervoerders echter weinig commentaar op gehad deze afgelopen twee dagen.

Kamervragen

Kamerleden Heerema en De Boer van de VVD stelden wel Kamervragen naar aanleiding van de nieuwe verbinding tussen Alkmaar en Den Haag/Rotterdam. De Kamerleden waren van mening dat alle tijdwinst door de nieuwe dienstregeling teniet werd gedaan door de langere overstaptijd en omdat er geschakeld moet worden tussen intercity’s en sprinters om tot de snelste verbinding te komen. De Kamerleden wilden daarom betere overstaptijden.

Staatssecretaris Sharon Dijksma was het daar echter niet mee eens. Dijksma beloofde in de ochtendspits een reistijdwinst van minimaal 10 minuten. “Het is gelukt om in de nieuwe dienstregeling een aanpassing te realiseren waardoor de overstap in Haarlem beter wordt, zonder nadelige effecten voor een andere overstap. Deze aanpassing kan niet meer per 13 december 2015 van kracht worden, maar wordt begin 2016 ingevoerd. Hiermee hebben de vijf Intercity’s in de ochtendspits binnenkort een reistijd van een uur.”

NS

Er verandert verder weinig in de nieuwe dienstregeling van NS. De treinverbinding tussen Haarlem en Alkmaar verandert en er rijden weer elk kwartier treinen van en naar Utrecht Lunetten. Dit was eerder een half uur. Bovendien gaat er een extra Thalys rijden en binnenkort zal er een nachttrein gaan rijden tussen de Randstad en het noorden van het land. “Wij hadden geen bijzonderheden of problemen”, aldus Martijn Kamans van de NS. “Maar bij ons zijn er dan ook niet echt grote veranderingen doorgevoerd.”

De grootste veranderingen zijn de nieuwe namen van verschillende stations en haltes. Station Schiphol heet tegenwoordig Schiphol Airport en Eindhoven Beukenlaan is omgedoopt tot Eindhoven Strijp-S. GVB heeft de naam van de eindbestemming van tramlijn 5 van Amstelveen Binnenhof verandert in Amstelveen Stadshart.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.