3000 Londense bussen gaan in 2016 op biodiesel rijden

Een derde van de bussen in London gaat volgend jaar rijden op hernieuwbare biodiesel. Daarmee zet Londen een volgende stap in haar voornemen om de CO2-uitstoot in de Britse hoofdstad terug te dringen. Vanaf maart 2016 gaan circa 3000 bussen in de Britse stad rijden op B20, een hernieuwbare brandstof die gemaakt wordt van onder meer plantaardige oliën en vetten van slachtafval. 

Het is het gevolg van een succesvolle proef van vervoerders Stagecoach en Metroline, waarbij ruim 600 bussen twee maanden als proef hebben gereden op de hernieuwbare brandstof. De inzet van deze biobrandstof moet de emissie-uitstoot per bus met ongeveer 10 procent verminderen.

Groene energie

In totaal moet het gebruik van deze brandstof de CO2-uitstoot in London met 21.000 ton per jaar verminderen. Volgens de loco-burgemeester van de stad is het gebruik van deze brandstof voordelig omdat de koolstofemissie hierdoor teruggedrongen wordt en tegelijkertijd worden afvalstoffen gebruikt die anders de stad zouden vervuilen.

Londen heeft zichzelf als doel gesteld om in 2020 alle enkeldeksbussen emissievrij te laten rijden. Op dit moment rijden al 1500 hybride bussen en verschillende bussen op waterstof door de stad. Ook rijden er 15 elektrische bussen. Dit heeft al gezorgd voor een verminderde uitstoot van emissie van ongeveer 48.000 ton per jaar.

Elektrische bussen van BYD

Dit jaar komen er nog 51 extra volledig elektrische bussen bij. Die elektrische bussen bestelde de Britse hoofdstad eerder dit jaar bij busfabrikant BYD. Door de aanschaf krijgt Londen de grootste elektrische busvloot ter wereld. Die bussen gaan vanaf augustus 2016 rijden op buslijnen 507 en 521 tussen Waterloo en Victoria 51. Ze gaan rijden onder de vlag van Go-Ahead London, de vervoerder die namens overheidsdienst Transport for Londen het busvervoer in de Britse hoofdstad verzorgt.

Lees ook: Londen krijgt grootste vloot elektrische bussen van Europa

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.