Arnhem wil volledige trolley 2.0-busvloot krijgen in stad

Het Duitse elektronicabedrijf Vosloh Kiepe mag de techniek ontwikkelen voor een nieuw prototype trolleybus, dat moet gaan rijden in Arnhem. In eerste instantie zullen er twee trolleybussen 2.0 in de stad gaan rijden en als die succesvol ingezet kunnen worden, wil Arnhem stapsgewijs doorgroeien naar een volledige Trolley 2.0-busvloot. Dit strookt met het doel van de gemeente Arnhem om in de stedelijke regio Arnhem Nijmegen in 2023 een volledige zero emissie-busconcessie aan te bieden.

Het is niet de eerste keer dat Arnhem trolleybussen in de stad wil laten rijden. In 2014 zou het Nederlandse bedrijf EL-KW een dergelijk prototype ontwikkelen, maar het prototype was niet klaar op de geplande leverdatum en ook nu is nog onduidelijk of dit bedrijf een prototype kan leveren. De gemeente is daarom aan het onderhandelen over een mogelijke terugvordering van het al verstrekte deel van de overheidssubsidie. Het gaat hier over een bedrag van 135.000 euro.

Internationale coalitie

De bouw van dit prototype, hoort bij het project ‘E-bus 2020-in Motion Charging’. Dit project bestaat uit het ontwikkelen, realiseren en inzetten van twee 2.0-trolleybussen. Daarvoor worden 2 Hess-trolleybussen van Hermes omgebouwd, zodat de nieuw ontwikkelde techniek in deze bussen geïntegreerd kan worden. De 2.0-trolleybussen kunnen minimaal 10 kilometer rijden zonder bovenleiding en het opladen van de accu’s gebeurt tijdens het rijden onder de bovenleiding. Hierdoor gaat er geen tijd verloren voor tussentijds opladen of laden op de begin- of eindhalte.

Het bedrijf Vosloh Kiepe ontwikkelt de techniek voor deze 2.0-trolleybussen, maar het gehele project is een samenwerking tussen verschillende partijen uit Gelderland en Nordrhein-Westfalen, waaronder de gemeente Arnhem, vervoerder Hermes en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Door in te zetten op innovatie van de trolleytechniek, wil Arnhem het voorzieningenniveau van het OV in stad en regio in stand te houden en verduurzamen.

Smart grid trolley

Ook wordt in het project gewerkt aan een systeem waarmee de remenergie van de trolleybussen opgeslagen wordt in ondergrondse accu’s. Hiermee kunnen elektrische voertuigen van bijvoorbeeld particulieren opgeladen worden. Op die wijze kunnen de bestaande trolleybovenleidingen in Arnhem efficiënt gebruikt worden en de remenergie gaat niet verloren. Als de twee trolleybussen gebouwd zijn, zullen ze in eerste instantie met name op lijn 1 worden ingezet. Wel zullen de bussen ook op andere lijnen worden getest, voordat Arnhem meerdere trolleybussen aanschaft.

De ontwikkeling van het gehele project bedraagt 7,5 miljoen euro. De regio Arnhem draagt daaraan 400.000 euro bij. De totale kosten voor de gemeente zijn ongeveer 1,6 miljoen, maar de resterende 1,2 miljoen euro moet worden gedekt door de aangevraagde Europese subsidie.

Toekomstplannen

Zodra de eerste twee bussen ontwikkeld zijn, wil de gemeente Arnhem ervaring opdoen met deze bussen. Als ze goed blijken te werken, wil de stad in 2017 10 extra trolleybussen aanschaffen en een jaar later nog 5. In 2019 worden dan mogelijk 74 gasbussen vervangen voor nieuwe 2.0-trolleybussen.

Lees ook: Bouw prototype bovenleidingloze trolley voor Arnhem gestart

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.