Syntus, bus, Amersfoort

Petitie tegen verslechtering van het OV in regio Utrecht

De CDA-fractie in de gemeente De Ronde Venen is een petitie gestart om de geplande versobering van het busvervoer in de regio Utrecht tegen te gaan. Syntus mag in december van dit jaar de concessie overnemen van Connexxion en presenteerde onlangs haar plannen voor busvervoer in de regio. Deze plannen schoten bij de gemeente De Ronde Venen in het verkeerde keelgat, omdat er in deze gemeente verschillende buslijnen zullen verdwijnen en de bereikbaarheid verslechtert. 

Op dit moment hebben 1200 mensen de petitie ondertekend. Alle verzamelde handtekeningen worden tijdens de eerstvolgende commissievergadering aangeboden aan de gedeputeerde. De gemeente Ronde Venen en de betrokken politieke partijen hebben de provincie nu al met klem verzocht om de plannen te herzien en de gewenste aanpassingen van de gemeente toe te voegen.

Bereikbaarheid

Wanneer de plannen van Syntus worden doorgevoerd, zullen de plaatsen Abcoude, Mijdrecht, Wilnis en Vinkeveen niet langer rechtstreeks met elkaar verbonden zijn, het bedrijventerrein in Mijdrecht wordt veel lastiger te bereiken en bovendien verslechtert de bereikbaarheid met Utrecht en Amsterdam. Tevens zou Syntus geen rekening gehouden hebben met enkele wensen van de lokale bevolking zoals een busverbinding met het treinstation in Abcoude en een rechtstreekse verbinding naar Utrecht.

Volgens het CDA zal de bereikbaarheid van de gemeente met ‘het aangaan van de nieuwe concessie zo verslechteren dat wij in sommige gevallen zelfs niet meer op onze bestemming kunnen komen’. Verder komen rechtstreekse en essentiële verbindingen naar scholen en ziekenhuizen in de regio te vervallen. De politieke partij hoopt daarom dat bewoners uit De Ronde Venen massaal de petitie tekenen, zodat de vervoerder overgehaald wordt om haar plannen aan te passen.

Buurtbus

Behalve het CDA, hebben ook de VVD en de SP hun zorgen uitgesproken over het vervoer in de gemeente als de concessie overgaat naar Syntus. In de kleine kernen worden de huidige OV-bussen namelijk vervangen door vrijwillige buurtbussen. Dit betekent dat deze lijnen moeten vertrouwen op vrijwilligers.

De plannen van Syntus waren teleurstellend voor de gemeente. Syntus zei tijdens de presentatie van haar plannen namelijk dat alle kernen goed bereikbaar zouden blijven na ingaan van de nieuwe concessie. Bovendien zouden alle kleine kernen die in de huidige concessie zijn aangesloten op het OV, die verbinding ook behouden in de nieuwe concessie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

2 reacties op “Petitie tegen verslechtering van het OV in regio Utrecht”

kees boer|26.01.16|12:09

Ik heb het met de Ronde Venen heel erg mee te doen,de afgelopen jaren heeft die z’n rechtstreekse bus met Utrecht verloren en in der tijd ook met Haarlem,gaan steeds meer stemmen op dat de destijds goederenspoorlijn niet is heropend voor reizigers,op die manier zou er een kortsluitroute per trein geweest zijn vanuit Utrecht met Schiphol en zelfs met Haarlem.Komt ook nog bij door het slechte ov. dat het verkeersdrukte vaak te groot is gewordenop de omliggende wegen

kees boer|26.01.16|23:13

Vervolgreactie : Inmiddels is de N 201 berucht en gevoelig door de grote verkeersdichtheid

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.