CapacityL, Mercedes-Benz, Schiphol

Connexxion zet lange Mercedes-Benz CapaCity L in rondom Schiphol

Vervoerder Connexxion gaat halverwege februari een CapaCity L van Mercedes-Benz inzetten op twee buslijnen rondom Schiphol Airport. Deze bus heeft een lengte van 21 meter en kan in één keer 191 passagiers vervoeren. EvoBus Nederland stelt het Mercedes-Benz demonstratievoertuig zes maanden ter beschikking aan de vervoerder 

De gelede bus, met een lengte van 21 meter, gaat in een proefperiode op twee buslijnen rondom Schiphol rijden. “Gelet op de grote reizigersaantallen op RNet buslijnen 197 en 310 is de vervoerder geïnteresseerd in voertuigen met een hoge vervoerscapaciteit”, aldus Mark Westendorp van Van Daimler Buses / EvoBus Nederland.

RNet 300 en lijn 197

Buslijnen 197 en 310 rijden van Amsterdam Station Zuid naar Schiphol en van Amsterdam Leidseplein naar Schiphol Airport. Dit zijn lijnen waarvan veel reizigers gebruikmaken en het is dus van belang dat hier bussen rijden met een hoge capaciteit. Bovendien heeft de bus vijf deuren, waardoor reizigers gemakkelijk in en uit kunnen stappen. “Dit is voordelig voor de goede doorstroming en de korte halteringstijden”, aldus Westendorp.

Ondanks de lengte, kan de bus dus prima in drukke steden gebruikt worden. “Vanwege de goede wendbaarheid, kan het voertuig op veel trajecten ingezet worden”, legt Westendorp uit. De bus is zelfs ideaal om in te zetten op drukke stadslijnen. Ook is de CapaCity L erg geschikt om in te zetten op gespecialiseerde BRT-systemen met eigen spoor. Een BRT-systeem is een vrije baan speciaal ontworpen voor bussen. Doordat de bussen op deze baan nauwelijks hinder ondervinden van het overige verkeer, kunnen ze met een hoge snelheid rijden en elkaar kort achter elkaar opvolgen.

Capacity L

Deze hoge vervoerscapaciteit van de Mercedes-Benz CapaCity L-bus is verdeeld in 45 zitplaatsen en 146 staanplaatsen. De CapaCity L voldoet aan de Euro 6-emissienorm. Het is de eerste keer dat de CapaCity L in Nederland wordt ingezet. Wel heeft Mercedes-Benz deze bus al eerder getest op buslijn 5 in Hamburg, een zeer drukke buslijn in de Duitse stad. Ook rijden er zeven kortere Mercedes-Benz CapaCity-bussen in Groningen.

Lees ook: Hamburg zet nieuwe Mercedes-Benz CapaCity L in op drukste buslijn

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Connexxion zet lange Mercedes-Benz CapaCity L in rondom Schiphol”

John van Boekel|04.02.16|18:06

Echt lang

Onno Oosterhof|09.02.16|12:04

Kleine correctie: De bus gaat rijden op lijn 310 en niet op lijn 300. de bus kan namelijk de bocht niet maken op Haarlem Station.

Martijn van Meerwijk|11.02.16|22:59

leuke bus. maar als je nu dichtslipt met geleed materieel en dus nu naar XL geledebussen gaat kijken zal er over een tijdje dubbelgeleed nodig zijn.

of tijdig investeren in de systeemsprong tram. de vrije baan is er op voorbereid om in de toekomst om te bouwen naar tram.

Stefan Vis|14.11.17|20:09

Mij benieuwen hoe de lijn gaat heten. De lijnen zijn hard toe aan herziening. Ik begrijp ook niet dat de bizzliners geen landelijk 400 nummer krijgen en bijvoorbeeld blauw/grijs worden. de 300 nummers lopen in R-net volledig door elkaar. De 300 heeft het nummer gekregen omdat het de eerste hovlijn was, genaamd Zuidtangent, dit idee is volledig overgenomen en overgegeven aan R-net. Bus 100 in Waterland heeft daarom na vele jaren een ander nummer gekregen: 301.

Deviltje 🇳🇱|07.12.17|21:31

@Onno Oosterhof Denk het wel want vanmiddag ging die bus vanaf station zo door haarlem centrum.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.