Evert Mallie, EBLO Seating

‘Stoel van chauffeur goed instellen kan klachten voorkomen’

Het is een erg belangrijk, maar tegelijkertijd verwaarloosd onderdeel van het werk voor buschauffeurs, trambestuurders en treinmachinisten: een goede stoel. De meeste vervoerders besteden hier lang niet voldoende aandacht aan. Dit wil EBLO Seating – expert op het gebied van stoelen in de mobiliteitsector – gaan veranderen.

Stoelen worden nu vaak standaard meegeleverd met het voertuig, maar dat is lang niet altijd de beste optie. De bouwers van voertuigen hebben vaak slechts beperkte kennis over de voor- en nadelen van bepaalde stoelen, om nog maar niet te spreken over het beperkte aanbod waaruit vervoerders kunnen kiezen. “De standaardstoelen zijn niet echt je-van-het”, aldus EBLO-directeur Evert Mallie. “Maar gelukkig wordt er steeds meer gekeken naar comfort, ergonomie, en levensduur.”

Overlast

Werkgevers moeten hier veel rekening mee houden, omdat rug-, arm- en schouderklachten niet ongewoon zijn in de OV-sector. Een goede stoel en goed onderhoud van deze stoelen zou daaraan heel veel kunnen veranderen. Bovendien lopen bestuurders niet alleen het risico op lichamelijke klachten, maar is het ook voor de verkeersveiligheid beter om goed te zitten. Veel buschauffeurs zitten te ver naar achteren. Dit is niet alleen een slechte houding, maar daardoor kunnen chauffeurs ook minder goed bij de pedalen. Wanneer ze snel moeten remmen, komen chauffeurs dus van hun stoel af om bij de pedaal te kunnen. “Zo kunnen chauffeurs minder kracht zetten en hebben ze minder controle over het stuur.”

Wanneer chauffeurs zelf hun stoel instellen, doen ze het overigens lang niet altijd op de juiste manier. Daarom is het belangrijk om bestuurders van OV-voertuigen opnieuw ‘op te voeden’. Chauffeurs krijgen gewoonlijk het advies dat de stoel naar achteren gekanteld hoort te staan, omdat ze dan in een ontspannen houding zouden zitten. Mallie: “Maar eigenlijk is het voor je houding veel beter wanneer je stoel wat naar voren wordt gekanteld. Dat is veel beter voor je bekken, ruggengraat en de natuurlijke stand van het lichaam

Houding

Onkunde, zowel bij de de bouwers van OV-voertuigen als bij de bestuurders zelf, is dus een groot probleem. Er komt wel steeds meer kennis over de juiste houding en het belang van een goede stoel, maar die kennis wordt niet altijd in de praktijk gebracht. Vooral niet bij de ontwikkeling of plaatsing van standaardstoelen. Een goede stoel is echter zodanig ontwikkeld dat hij geschikt is voor een vrouwelijke chauffeur van 1.50 meter en een mannelijke chauffeur van ruim 1.90 meter. Mallie: “Een stoel die in te stellen is op grote verschillen in lengte, gewicht en lichaamsbouw, is dus een vereiste.”

Om de “werkplek” goed in te stellen, zou elke nieuwe chauffeur of bestuurder van een OV-voertuig aan het begin van zijn dienst gemiddeld zo’n 20 aanpassingen moeten doen aan stoel, spiegels en/of stuur. Voorbeelden van dergelijke instellingen, zijn de zitdiepte, de afstand tot het pedaal, de kanteling van de zitting, lendensteunen en de schouderaanpassing. Om niet perfect, maar toch in ieder geval goed te zitten, adviseert Mallie de stoel op in ieder geval twaalf punten op de juiste manier in te stellen.

Tijdsdruk

Mallie vertelt dat het enkele minuten kan duren om een stoel perfect in te stellen en de directeur begrijpt dat de meeste chauffeurs hiervoor geen tijd hebben of krijgen. Maar een hoop overlast kan voorkomen worden door een keer te investeren in een goede stoel en de chauffeurs goed op te leiden. EBLO Seating heeft een boekje ontwikkeld, waarin ze chauffeurs instrueert over de juiste houding. Ook kan het bedrijf cursussen geven, waarin ze chauffeurs persoonlijk leren hoe ze hun stoel moeten instellen. Dit kan zowel op locatie als in huis bij EBLO in Zwijndrecht worden verzorgt.

Er zijn ook al technologische oplossingen verzonnen waarmee het mogelijk wordt om de stoel in korte tijd goed in te stellen. Er is een kaartje ontwikkeld waarop slechts eenmaal alle unieke zit-instellingen van de chauffeur kunnen worden geladen. Hierna hoeft de chauffeur het kaartje alleen maar kort voor de stoel te houden aan het begin van zijn dienst. De stoel stelt zichzelf dan binnen 15 seconden automatisch en op de juiste, vooraf ingegeven stand in.

Onderhoud

EBLO kan niet alleen speciale stoelen leveren, maar pleegt ook onderhoud aan de stoelen. Het is van belang dit regelmatig te doen, maar tegenwoordig wordt noodzakelijk onderhoud te lang uitgesteld of weet men niet wat er noodzakelijk is. “De voertuigen zelf gaan heel lang mee, maar de stoelen hebben ook onderhoud nodig”, zegt Mallie. “Een zitkussen moet eigenlijk elke twee jaar vervangen worden en een stoel moet met regelmaat gecontroleerd en of gereinigd worden. Als dit juist gebeurt, kan een stoel wel 15 jaar meegaan.

EBLO kan het onderhoudscontract zodanig opstellen dat het past bij het budget en de wensen van het bedrijf. Ook houden de monteurs per stoel de onderhoudshistorie bij. “Als het dus niet nodig is om onderhoud te plegen, stellen we het uit”, legt Mallie uit.

ISRI

EBLO is officieel aangesteld als service- en handelspartner van het Duitse bedrijf ISRINGHAUSEN. ISRI is de internationale marktleider in de ontwikkeling en productie van innovatieve en hoogwaardige ergonomische stoelen voor grote voertuigen. In die hoedanigheid werkt EBLO samen met diverse bus- of voertuigbouwers maar ook levert het bedrijf stoelen en diensten aan diverse OV bedrijven in binnen- & buitenland.

Nu poogt het bedrijf – dat haar hoofdkantoor heeft in Zwijndrecht – ook in Nederland wat meer naamsbekendheid te krijgen, in de hoop dat vervoerders actief gaan zoeken naar de beste stoel voor hun medewerkers. “We hebben een behoorlijk onbekend product, omdat het vaak meegeleverd wordt bij het voertuig”, vertelt Mallie. “Maar dat is lang niet altijd de beste oplossing. En als je een zittend beroep hebt, kun je beter zorgen dat je goed zit.”

Inge Jacobs

busvisionbanner-1

Eblo Seating is dit jaar op BusVision aanwezig om de bezoekers te instrueren over ‘het nieuwe zitten’, waarmee veel zit-gerelateerde klachten en een hoog ziekteverzuim voorkomen kunnen worden. Registreer je snel voor BusVision 2016, 12 & 13 oktober in Houten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Stoel van chauffeur goed instellen kan klachten voorkomen’”

Gerben Vet|14.02.16|11:50

Als je een moment buiten je dienst aandacht besteed aan de stoelafstelling, en je bewust word wat je afstelt, dan vind je tijdens de dienst sneller je goeie houding terug. Probleem is alleen dat de zelfde type stoelen niet altijd dezelfde zijn.evenals de plaatsing t.o.v. het stuur, dat kan zo maar een een cm verschillen, en dat kan net dat ene beetje zijn.

Gerben Vet|14.02.16|11:51

Het is zeker een ondergeschoven kindje, als een stoel echt fijn zit en in kleine beetje te verstellen is tijdens de rit, dat verhoogd het rijplezier en uithouden van lange ritten aanzienelijk.

Michel Mentink|17.02.16|10:34

Heb een jaar rondgereden
met een kapotte stoel in een dus van connexxion

Paul Fiers|16.10.16|14:59

Door gezondheidsklachten bij BBA/Tilburg reden wij vanaf 2006 al met 3 OV buschauffeurs rond met luchtgeveerde Isri stoelen. N.a.v. een Arbo eis v.d. Arbeid Inspectie omdat de Trillingen te hoog waren en de Actiewaarde op 3 v.d. 4 bussen waren overschreden. Maar de Isri stoel bleef maar net 0.006 m/s2 per dag onder de Max. toegestane 0,5m/s2 per dag aan trilling belasting.Zie Europese richtlijnen van 2002 en Nederlandse Arbowetgeving 2005.Actie; Drempels CROW OV-Vriendelijk aanpassen (1999)!

Paul Fiers|16.10.16|15:16

Dit n.a.v. onze Chauffeurs Collectieve Aansprakelijkheidstellingbrief Incl. 150 namen en handtekeningen van onze collega’s bijgevoegd aan B & W van Gemeente Tilburg zijn er tussen 2007 – 2014 Min. 50 drempels en plateaus in Tilburg OV- Vriendelijk aangepast v.d. 75 maatregelen die zijn geïnventariseerd door Ingenieursbureau Oranjewoud in opdracht van Provincie Noord-Brabant zoals het CROW OV- Vriendelijk Infrastructuur al vanaf 1999 voorschrijft.

Paul Fiers|16.10.16|15:19

OV routes hebben recht op een 50km/uur plateau in een 30km zone! Dus een 1:30 verhouding; Plateau hoogte Max. 8cm hoog, horizontaal bovenvlak min. 7.00m. lang voor 12m. bussen en 14.00m. lang voor 18m. bussen en Sinusvormige hellinghoeken min. 2.40m. lang. Zodat bussen vloeiend op en af kunnen rijden. Zonder dat de OV buschauffeurs schokken op hun lichaam te verwerken krijgen!Bv. zonder luchtgeveerde ISRI stoel. Voorjaar 2017 komt het nieuwe CROW Buswegontwerp boekje digitaal uit.

Paul Fiers|17.10.16|12:40

Vanaf eind 2007 kregen wij bij Veolia Transport/Tilburg in alle Volvo stadsbussen en pas in November 2011 in alle VDL Streekbussen lucht geveerde ISRI stoelen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.