Beveiliger, NS, OV, sociale veiligheid

Streekvervoerders: verdeel extra geld sociale veiligheid eerlijk

De vijf streekvervoerders hebben staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu gevraagd het extra geld voor de sociale veiligheid in het OV, eerlijk te verdelen onder NS en de regionale vervoerders. De staatssecretaris beloofde vrijdag 10 miljoen euro uit te trekken om agressie in het OV tegen te gaan, maar de streekvervoerders vrezen dat dit bedrag vooral naar NS gaat. De vervoerders hebben Dijksma in een brief opgeroepen alle middelen eerlijk te verdelen.

De brief is gestuurd door Juul van Hout, directeur Connexxion OV en de voorzitter van de Stuurgroep Sociale Veiligheid Streekvervoerders. Hij spreekt in deze brief namens Veolia, Arriva, Qbuzz, EBS en Syntus. Deze vervoerders willen dat het bedrag eerlijk verdeeld wordt, omdat het personeel bij de streekvervoerders ook ‘in minimaal gelijke mate of erger geconfronteerd worden met zware incidenten op het gebied van sociale onveiligheid’.

Integrale aanpak agressie

Van Hout maakt in de brief aan de staatssecretaris duidelijk dat agressie in het OV door samenwerking aangepakt moet worden. ‘Uit onderzoek is gebleken, dat daders van ernstige overtredingen zich zeker niet alleen beperken tot de NS, maar vaak nog meer overlast verzorgen in het regionale bus- en treinvervoer.’ Hij vindt de aanpak van agressie daarom een zaak van integraliteit en gezamenlijkheid tussen alle partijen en daarom zou het bedrag eerlijk verdeeld moeten worden.

De streekvervoerders vragen de staatssecretaris bovendien drie maatregelen in overweging te nemen. Ten eerste zou Dijksma sociale veiligheid uit de concurrentiesfeer moeten halen. Nu is sociale veiligheid vaak een onderdeel van aanbestedingen en daarom is het vaak een concurrentiepunt tussen vervoerders. Tevens moet de staatssecretaris het wettelijk mogelijk maken om boa’s tijdelijk in te huren, ook wanneer die niet op de loonlijst van de vervoerder staan. Als laatste willen de streekvervoer dat de inzet van flexibele veiligheidsteams mogelijk gemaakt wordt.

Veiligheidsteams

De staatssecretaris meldde vorige week al dat ze wilde kijken naar het oprichten van veiligheidsteams en Van Hout hoopt dat deze veiligheidsteams er definitief komen. Een pilot van de streekvervoerder met dergelijke teams heeft heel goede effecten gehad en het was dus een zeer succesvolle maatregel. Die proef moest echter stopgezet worden, omdat er geen middelen meer beschikbaar waren. Daardoor zouden de vervoerders ‘noodgedwongen zijn teruggevallen in de situatie van daarvoor’.

De streekvervoerders zeggen zich genoodzaakt te hebben gevoeld om deze brief te schrijven omdat Dijksma besloten heeft meer geld uit te trekken voor de sociale veiligheid na een incident bij NS. In maart 2015 besloot de toenmalige staatssecretaris Mansveld ook tot aanvullende maatregelen om sociale veiligheid in het OV te vergroten na een ernstig agressiegeval bij NS. In de uitwerking van deze maatregelen werd nauwelijks rekening gehouden met knelpunten van de regionale vervoerders. Van Hout roept de staatssecretaris op meer aandacht te hebben voor de situatie in het streekvervoer. De staatssecretaris heeft toegezegd binnenkort in gesprek te gaan met NS, stad- en streekvervoerders, vakbonden en decentrale overheden om te komen tot een veiligheidsaanpak.

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.