Qbuzz, bus, Groningen

Lijnbussen worden geweerd van Groningse Grote Markt

De gemeente Groningen heeft woensdag het besluit genomen om de bushaltes op de Grote Markt en nabij Akerkhof op te heffen, ondanks de 2500 handtekeningen die werden verzameld om deze haltes intact te laten. De gemeente wil de binnenstad leefbaar houden door busroutes te wijzigen en bussen niet langer midden in de stad te laten stoppen. OV-bureau Groningen Drenthe zegt met de gemeente de afspraak te hebben gemaakt dat de gemeente eventuele financiële schade voor vervoerder Qbuzz vergoedt. 

De bussen moeten in de nabije toekomst niet meer over de drukke Grote Markt en door de smalle Brugstraat rijden, maar krijgen een nieuwe route over de Diepenring en het Zuiderdiep. Hiermee wordt een groot deel van de binnenstad alleen nog maar bereikbaar voor voetgangers en fietsers, waar de gemeente een fontein en meer bankjes willen neerzetten en ook meer groen wil planten.

OV-bureau Groningen Drenthe

Er waren een hoop tegenstanders van het plan, waaronder de SP-fractie van Groningen en vervoerder Qbuzz zelf. Het OV-bureau Groningen Drenthe mag het beleid bepalen en het plan wel goedgekeurd. Het bureau zegt echter goede afspraken met de gemeente te hebben gemaakt. “We willen pas dat busroutes gewijzigd worden op het moment dat de infrastructuur en benodigde nieuwe verkeersafspraken gereed zijn”, aldus Jan van Selm, directeur van het OV-bureau.

“Mocht het bovendien zo zijn dat de kosten en baten heel erg gaan afwijken voor Qbuzz, willen we dat de gemeente dit bedrag vergoed.” Qbuzz schatte in een interne evaluatie die in handen is van het Dagblad van het Noorden 15 tot 20 procent minder reizigers te krijgen op deze lijnen en ongeveer 350.000 euro per jaar schade op te lopen door dit plan. Van Selm kan geen oordeel geven over dit nauwkeurigheid van dit bedrag. “We weten gewoon nog niet wat de gevolgen zijn. We gaan nu met deskundigen en betrokken aan het proces beginnen om het plan precies uit te werken.”

Bestemmingsplan Binnenstad

Het College van B&W wil met het Bestemmingsplan Binnenstad meer ruimte creëren voor voetgangers en fietsers en economie, ontspanning en wonen in de binnenstad stimuleren. De historische structuur zou al het verkeer niet goed meer aankunnen. Daarom wil het Collega dat de bussen via de Diepenring en het Zuiderdiep rijden en niet langer stoppen op de Grote Markt en op A-Kerkhof.

De SP-fractie zag dit plan niet zitten omdat de binnenstad hierdoor minder bereikbaar wordt en startte een petitie, waarmee ze een dringend beroep deed op de gemeenteraad van Groningen om niet in te stemmen met dit collegeplan. “Een bushalte op de Grote Markt en het A-Kerkhof moet behouden blijven, om iedereen tot in het hart van de stad te kunnen laten komen. Ook voor mensen, jong en oud, die niet met de auto, op de fiets of te voet naar het centrum kunnen komen”, aldus de SP.

Aanvullend onderzoek

Woensdag besloot de gemeenteraad echter toch in te stemmen met het plan. De oppositiepartijen vroegen de wethouder om meer onderzoek te doen naar de mogelijkheden en een bushalte op de Grote Markt toch te overwegen, maar dit mocht niet baten. Wethouder Van Keulen zei dat hij lang genoeg onderzoek had gedaan naar het plan en is van mening dat de binnenstad op deze overgehaald kon worden om meer onderzoek te doen naar de mogelijkheden, maar wethouder Van Keulen was zelf van mening dat hij lang genoeg onderzoek had gedaan. De binnenstad zou op deze manier net zo goed bereikbaar blijven.

D66 zei zelfs dat het belangrijk was om de busroutes te wijzigen, omdat meer busverkeer naar de binnenstand in de toekomst aannemelijk is vanwege de vergrijzing. Dit extra verkeer zou de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid van de Grote Markt in gevaar brengen. Daarom zou deze keuze de juiste zijn.

Schrappen rijroute

Ook veel buschauffeurs waren het niet eens met het plan. Willem van der Werf, lid van de Ondernemingsraad van Qbuzz, zette uit naam van deze buschauffeur de 1500e handtekening. Qbuzz verwacht namelijk beduidend minder reizigers in de bus te krijgen wanneer deze haltes verdwijnen. Het zou weinig uitmaken voor forenzen en studenten die gebruikmaken van de bus en wel wat verder kunnen lopen, maar recreatieve bezoekers zouden heel ontvankelijk zijn voor loopafstanden en de bushaltes op de nieuwe busroutes liggen te ver weg van de Grote Markt.

Qbuzz heeft dit gebaseerd op eerdere ervaringen in Groningen. Eerder werd al in vijf andere buslijnen de route langs de Grote Markt geschrapt. De bussen bleven via de Gedempte Zuiderdiep rijden en dat ligt ook in de binnenstad, maar deze lijnen raakten nog steeds tussen de 12 en 43 procent van het aantal reizigers kwijt, valt te lezen in de interne evaluatie.

Alternatieven

De wethouder heeft erkend dat de andere bushaltes voor bepaalde mensen te ver van het centrum af liggen. Alternatieven werden daarom meteen genoemd, zoals een elektrisch treintje, golfkarretjes of kleine busjes naar de Grote Markt. De grote, vervuilende lijnbussen moeten echter zo snel mogelijk uit de binnenstad geweerd worden. De SP begrijpt dit niet. “De grote steun voor onze petitie laat heel duidelijk zien dat mensen geen kermisattractie willen, maar een bushalte.” Nu de gemeenteraad toch heeft ingestemd met het plan, blijft de SP-fractie vechten voor een ander vervoersplan.

De oppositiepartijen staan niet alleen in hun weerstand tegen het nieuwe plan. De Maatschappij voor Beter OV noemt de alternatieven van de wethouder slechts ‘schijnoplossingen’ en roept de raad op alle plannen opnieuw te bekijken. “De veranderende vervoersstromen zijn onvoldoende in beeld gebracht, terwijl er ook onvoldoende onderbouwing van de veranderingen in de reistijden is vanwege zowel aan de oostzijde de drukte van het verkeer op de Diepenring als aan de zuidwestkant op de Eeldersingel en rond de Westerhaven.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

3 reacties op “Lijnbussen worden geweerd van Groningse Grote Markt”

Pieter van Mourik|25.02.16|21:30

Ik maak de volgende opmerkingen:
1. bereikbaarheid van binnenstadsattractie en hotels wordt door Gronings Gemeenteplan benadeeld; denk aan bezoekers van Groningen.
2. plan gaat uit van huidige tractievormen: elektriciteit zal goedkoper en duurzamer.
3. de argumentatie vervalt bij andere tractievormen: trollye, batterij/condensator

Kennelijk overweegt hier politieke kortzichtigheid en kortademigheid.

Hans Van Hoof|02.03.16|11:15

Ook bij ons in Vlaanderen liggen verschillende centrumroutes voor bussen onder vuur (Brugge, Mechelen, Anwerpen, …)
O wat zijn die Belgen dom! Maar blijkbaar zijn we niet alleen.
Want, rara hoe gaan die 12 tot 43% afhakers nu naar de stad komen?
Wanneer gaan onze politici eindelijk eens inzien dat 1 bus tientallen auto’s vervangt? En dat die ene bus dus ook minder uitstoot, minder risico’s meebrengt, enz…

Ron Sluijter|05.03.16|13:37

De juiste oplossing voor dit probleem , heet in veel andere steden , DE TRAM!
Maar daar heeft men in Groningen koud water vrees voor en een andere oplossing is geen alternatief!
Trams zijn schoon!
En in veel steden schieten de tram bedrijven uit de grond en met of zonder bovenleiding.
Maar ja in Groningen laat men liever iedereen lopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.