Anne Hettinga, directeur Arriva

FMN: nieuwe NS-strategie bevordert samenwerking in OV

De nieuwe strategie van NS is een goede stap vooruit om de samenwerking in de OV-sector te verbeteren. Door niet meer mee te dingen naar regionale concessies en Qbuzz te verkopen, worden alle belemmeringen voor een goede samenwerking weggehaald. Dat zegt voorzitter Anne Hettinga van Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) in een reactie op de koerswijziging van NS.

“In de OV-sector wordt al jaren gesproken over het verbeteren van de samenwerking. Het feit dat NS en haar dochters meededen aan regionale concessies was een sta in de weg hiervoor. We hebben altijd de aanwezigheid van NS als een verstorende factor gezien. Voor sommige vervoerders was dit ook een reden om zich niet in te schrijven voor concessies, omdat ze zich bij voorbaat kansloos achtten.”

Aanbestedingen

NS-directeur Roger van Boxtel maakte dinsdag bekend haar neventaken af te stoten wat concreet betekent dat ze niet meer gaat meedingen naar regionale concessies, dochteronderneming Qbuzz op termijn verkoopt en stopt met het exploiteren van stationswinkels. Hettinga: “Dit is een belangrijke stap voorwaarts. Het bevordert de marktwerking wat goed is voor de reiziger en belastingbetaler. 

NS heeft totaal andere drijfveren als de regionale vervoerders.”

Volgens de voorzitter van FMN zijn er nog een aantal onduidelijkheden in de NS-strategie. “De formuleringen in de nieuwe strategie zijn nog wat vaag. De komende jaren komen er een paar grote busconcessies op de markt. Het is nog onduidelijk of Qbuzz hier naar meedingt tot aan de verkoop.” De exploitatie van de stationswinkels is voor de FMN-partijen een minder heikel punt. “Wel is het voor ons onduidelijk wat NS met de winst doet uit de stationsexploitatie. We hebben wel eens gedacht dat ze de winst uit de exploitatie van de stations gebruikt om ons te beconcurreren.”

Aanbestedingen

NS maakte in haar Vervoerplan 2016 al voorzichtig bekend te willen werken aan een ‘level playing field’. De vervoerder hoopt daarmee het vertrouwen terug te winnen van de reiziger, de concessieverlener, de aandeelhouders en andere vervoerders in Nederland.

Eind vorig jaar presenteerde ACM een extern conceptrapport over de machtsposities op het spoor. Onderzoeksbureau Europe Economics vond aanwijzingen dat NS een economische machtspositie heeft op de markt voor personenvervoer. Daarnaast hebben de problematiek rond de Fyra, onregelmatigheden bij de aanbesteding in Limburg en discussies over het ‘level playing field’ het imago van NS geen goed gedaan. Dit zijn concreet de eerste stappen van de vervoerder om dit te verbeteren.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FMN: nieuwe NS-strategie bevordert samenwerking in OV | OVPro.nl
Anne Hettinga, directeur Arriva

FMN: nieuwe NS-strategie bevordert samenwerking in OV

De nieuwe strategie van NS is een goede stap vooruit om de samenwerking in de OV-sector te verbeteren. Door niet meer mee te dingen naar regionale concessies en Qbuzz te verkopen, worden alle belemmeringen voor een goede samenwerking weggehaald. Dat zegt voorzitter Anne Hettinga van Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) in een reactie op de koerswijziging van NS.

“In de OV-sector wordt al jaren gesproken over het verbeteren van de samenwerking. Het feit dat NS en haar dochters meededen aan regionale concessies was een sta in de weg hiervoor. We hebben altijd de aanwezigheid van NS als een verstorende factor gezien. Voor sommige vervoerders was dit ook een reden om zich niet in te schrijven voor concessies, omdat ze zich bij voorbaat kansloos achtten.”

Aanbestedingen

NS-directeur Roger van Boxtel maakte dinsdag bekend haar neventaken af te stoten wat concreet betekent dat ze niet meer gaat meedingen naar regionale concessies, dochteronderneming Qbuzz op termijn verkoopt en stopt met het exploiteren van stationswinkels. Hettinga: “Dit is een belangrijke stap voorwaarts. Het bevordert de marktwerking wat goed is voor de reiziger en belastingbetaler. 

NS heeft totaal andere drijfveren als de regionale vervoerders.”

Volgens de voorzitter van FMN zijn er nog een aantal onduidelijkheden in de NS-strategie. “De formuleringen in de nieuwe strategie zijn nog wat vaag. De komende jaren komen er een paar grote busconcessies op de markt. Het is nog onduidelijk of Qbuzz hier naar meedingt tot aan de verkoop.” De exploitatie van de stationswinkels is voor de FMN-partijen een minder heikel punt. “Wel is het voor ons onduidelijk wat NS met de winst doet uit de stationsexploitatie. We hebben wel eens gedacht dat ze de winst uit de exploitatie van de stations gebruikt om ons te beconcurreren.”

Aanbestedingen

NS maakte in haar Vervoerplan 2016 al voorzichtig bekend te willen werken aan een ‘level playing field’. De vervoerder hoopt daarmee het vertrouwen terug te winnen van de reiziger, de concessieverlener, de aandeelhouders en andere vervoerders in Nederland.

Eind vorig jaar presenteerde ACM een extern conceptrapport over de machtsposities op het spoor. Onderzoeksbureau Europe Economics vond aanwijzingen dat NS een economische machtspositie heeft op de markt voor personenvervoer. Daarnaast hebben de problematiek rond de Fyra, onregelmatigheden bij de aanbesteding in Limburg en discussies over het ‘level playing field’ het imago van NS geen goed gedaan. Dit zijn concreet de eerste stappen van de vervoerder om dit te verbeteren.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.