Volvo 7900 Electric Hybrid

Volvo levert 11 elektrische hybride bussen aan stad Namen

Busbouwer Volvo heeft een tender gewonnen om 11 elektrisch hybride bussen en twee laadsystemen te leveren aan vervoerder TEC Group in de Belgische stad Namen. Het is voor Volvo Bus tot nog toe de grootste order van elektrische bussystemen. De bussen moeten eind 2016 in een nieuwe emissievrije zone in het centrum van Namen gaan rijden. 

Volvo werkt bij deze aanbesteding samen met ABB, het bedrijf dat de techniek voor de laadsystemen levert. Het is de tweede maal dat ABB en Volvo samenwerken. Volvo is verantwoordelijk voor het onderhoud van de voertuigen, de batterijen en de laadstations tegen een vast bedrag per kilometer.

Test

TEC Group heeft bij de aanschaf van deze bussen vooraf getest welke bus het meest geschikt was. Er waren op de openbare tender drie inschrijvers, waaronder Volvo. Deze drie bieders hebben allemaal enkele weken een bus aangeboden en aan de hand van die prototypes heeft TEC Group voor Volvo gekozen. “Dat is een mooi compliment, waar we heel blij mee zijn”, aldus woordvoerder Hans Arntzen van Volvo.

De president van Volvo Bus, Håken Agnevall, is van mening dat elektrische bussystemen een rendabele oplossing zijn voor steden die de milieuproblematiek willen aanpakken. “Samen met ABB biedt Volvo een complete en competitieve oplossing voor elke stad over de hele wereld die wenst over te gaan tot een duurzaam openbaar vervoersysteem.” De bussen die in Namen gaan rijden, rijden op dit moment ook al in de Zweedse stad Gothenburg en in Hamburg. De Volvo 7900 Electric Hybrid moet later dit jaar in serieproductie genomen worden.

TEC groep

TEC Group zegt een sociale verantwoordelijkheid te hebben om op zoek te gaan naar duurzaam openbaar vervoer. “Dit kan door de energieprestaties van onze vloot te verbeteren”, aldus Vincent Peremans, directeur-generaal van de TEC. “De Volvo 7900 elektrische hybride beantwoordt aan onze ambities.” De Volvo 7900 elektrische bussen rijden erg stil en emissievrij.

Deze bussen verschillen bovendien van veel andere elektrische bussen, omdat ze niet terug hoeven naar het depot om hier aan een oplader gelegd te worden. De Volvo 7900 worden op basis van ‘opportunity charging’ binnen enkele minuten opgeladen bij de eindstations. Hierna kunnen deze bussen ongeveer 7 kilometer rijden. Dit was een bewuste keuze van Volvo, want door minder ruimte te besteden aan batterijen kan een hoger aantal passagiers vervoerd worden. De bussen worden opgeladen bij de eindstations, maar ook via de energie die tijdens het remmen teruggewonnen wordt.

Milieuvoordelen

De Volvo bussen kunnen in ieder geval 70 procent van de gebruiksduur op elektriciteit rijden en in vergelijking met een Euro 6-bus, rijdt de Volvo 7900 elektrische hybride dus beduidend zuiniger. Het energieverbruik ligt waarschijnlijk rond de 60 procent lager. Bovendien heeft deze elektrische hybride bus tussen de 75 en 90 procent minder emissie-uitstoot dan een dieselbus. De Volvo 7900-bussen hebben nog wel een dieselmotor, zodat de bussen indien nodig een langere afstand kunnen rijden of op een andere lijn ingezet kunnen worden.

De laadpalen van ABB hebben een modulair ontwerp met een vermogen van 150, 300 of 450 Kilowatt. De laadsystemen voldoen bovendien aan de internationale norm voor het snel laden van elektrische voertuigen. ABB en Volvo garanderen dat voor de laadpalen de juiste veiligheidssystemen worden gebruikt, dat het elektrische ontwerp in overeenstemming is met de wetgeving en dat het systeemontwerp en het gebruiksprincipe in de toekomst ondersteund worden door een bredere kring van automotive leveranciers.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.