Open laadprotocol elektrische bussen Europese fabrikanten

VDL Citea SLFA Electric, elektrische bus

De Europese busfabrikanten Volvo, VDL, Irizar en Solaris hebben een overeenkomst gesloten om te komen tot een laadinfrastructuur die onderling gebruikt kan worden voor het laden van de elektrische bussen van deze fabrikanten. De laadinfrastructuur is ontwikkeld door ABB, Heliox en Siemens. Middels deze open interface tussen voertuigen en laadinfrastructuur wordt de ingebruikname van elektrische bussen in Europese steden vereenvoudigd.

De openbaarvervoerwereld bereidt zich voor op de introductie van elektrische bussen in Europa en via de Europese organisatie CEN-CENELEC en de internationale organisatie voor standaardisatie (ISO/IEC) zijn de procedures voor standaardisatie activiteiten opgestart. De Europese standaards zullen naar verwachting in 2019 worden ingevoerd en de internationale standaards in 2020.

Elektrische bussystemen

In veel steden worden echter nu al elektrische bussystemen in gebruik genomen. Om in te springen op de behoeften van deze steden hebben de Europese busfabrikanten Volvo, VDL, Irizar en Solaris samen met de leveranciers van oplaadsystemen ABB, Heliox en Siemens afspraken gemaakt met betrekking tot een open en transparante aanpak op vrijwillige basis.

De gangbare en meest populaire interfaces zullen toegankelijk worden gemaakt voor alle marktdeelnemers en zullen gebruikt worden voor het laden van elektrische bussen gedurende de operatie (snelladen op eindpunten) en om bussen gedurende de nacht bij te laden. De groep fabrikanten speelt een prominente rol bij het Europese standaardisatieproces en zal ervaringen gaan uitwisselen met CEN/CENELEC en ISO/IEC om uiteindelijk tot een gemeenschappelijke Europese standaard voor elektrische bussystemen te komen.

Transitie

De samenwerking heeft als doel om de transitie naar elektrische bussystemen te faciliteren en voor een maximale betrouwbaarheid en compatibiliteit te zorgen voor alle busmerken en laadsystemen. Andere busfabrikanten en leveranciers van laadsystemen zijn van harte welkom bij dit samenwerkingsverband.

Bij laden gedurende de operatie wordt middels een pantograaf, draadloze communicatie en contactplaten de laaduitrusting automatisch verbonden met de elektrische voertuigen. Om elektrische bussen gedurende de nacht op te laden (op het depot), zal het voertuig worden voorzien van een laadstekker en wordt voor het laadprotocol en de gegevensoverdracht de snellaad standaard voor auto’s (CCS) als basis gebruikt.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Open laadprotocol elektrische bussen Europese fabrikanten”

Jac Turlings|15.03.16|12:14

De ontwikkeling en interoperabiliteit weer een stukje verder