Algemene cijfer OV-Klantenbarometer in 2015 opnieuw 7,5

Elektrische bussen, stadhuis Amsterdam

Reizigers beoordelen de kwaliteit van het Nederlandse vervoer in regionale treinen, stads- en streekvervoer in 2015 gemiddeld met een 7,53. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer van CROW. Er is opnieuw sprake van een stijging van het algemene cijfer. In 2014 kregen de vervoerders gemiddeld nog een 7,48 van de reizigers. 

De OV-klantenbarometer is een tevredenheidsonderzoek voor het stads- en streekvervoer, waaraan alle vervoerders en alle lijnen deelnemen. Reizigers mogen een waardering geven voor de kwaliteit van hun rit met bus, tram, metro, regionale trein en boot. Alleen het algemene cijfer en de genomineerden zijn donderdagmiddag bekend gemaakt. Pas dinsdagochtend worden alle unieke cijfers per concessie en de aparte rapporten gepubliceerd door CROW.

Nominaties

Het algemene oordeel dat reizigers geven aan de kwaliteit van hun OV-reis zit al jaren in de lift. Sinds 2007 is het algemene cijfer aan het stijgen. Destijds gaven reizigers hun reis nog gemiddeld een 6,99. Afgelopen jaar viel op dat het kwaliteitscijfer voor het vervoer bij Syntus flink het meeste was gestegen en dat het stadsvervoer van RET ook goed gewaardeerd werd. Ook werden er hoge cijfers gegeven voor het vervoer op de Waddeneilanden en voor de Veerdienst Rotterdam-Dordrecht.

Het onderzoek voor de OV-klantenbarometer wordt al sinds 2001 jaarlijks uitgevoerd. Tussen 2012 en 2016 ligt het onderzoek in de handen van I&O Research. Interviewers reizen in de maanden november en december door het hele land om vragenlijsten af te nemen onder reizigers in bus, trein, tram, regionale trein en boot. Sinds 2014 wordt ook aan de reizigers gevraagd naar de beleving van de rit die ze maakten op het moment dat ze werden geënquêteerd. Die cijfers zullen echter pas op dinsdag openbaar gemaakt worden.

Kritiek

Er komt ook al enige tijd kritiek op de manier waarop de resultaten van de OV-klantenbarometer worden vergeleken. “Naast de dienstverlening van OV-bedrijven zijn er ook externe factoren die de verschillen verklaren tussen vervoerders, blijkt uit onderzoek op basis van de barometer van vorig jaar,” aldus Stefan de Konink en Bas Bussink. Zij publiceerden vorig jaar een onderzoek over factoren die van invloed kunnen zijn op de score van onderzoeksgebieden. De Konink is voorzitter van Stichting OpenGeo en Bussink was tijdens het onderzoek business analist bij de HTM.

De onderzoekers vinden dat er in de OV-Klantenbarometer geen duiding wordt gegeven aan de redenen waarom concessies juist goed of slecht scoren. “Het aandeel reizigers per onderzoeksgebied dat reist in de avondspits en het aandeel reizigers waarvoor de auto geen alternatief is, zijn van invloed. Hoe hoger deze aandelen, hoe lager een gebied scoort in de barometer. Gemiddeld verschuift de positie van een gebied met zeven plaatsen, als er wordt gecorrigeerd. Als de cijfers vergeleken worden, moet je hiervoor corrigeren om te komen tot een eerlijke vergelijking.”

Lees ook: OV-Klantenbarometer: Syntus scoort hoog met stadsvervoer Apeldoorn

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.