Contant geld verdwijnt bij vervoerder Arriva uit de bus

Arriva, bus, VDL

Als eerste Nederlandse vervoerder, heeft Arriva aan de vakbonden de toezegging gedaan dat ze contant geld uit de bussen gaat weren. De vakbonden FNV Streekvervoer en CNV Vakmensen eisen dat er geen contant geld meer aanwezig is in de bussen, zodat het aantal overvallen stopt. “Zonder geld op de bussen, is er geen reden meer om chauffeurs te overvallen”, aldus de vakbonden. 

Vervoerders GVB, Connexxion en Arriva zijn in de afgelopen maanden meerdere malen geconfronteerd met overvallen. Daarom onderzoeken de Nederlandse vervoerders alternatieve betaalmogelijkheden, zodat de buschauffeurs niet langer contant geld bij zich hebben in hun voertuigen. Arriva is al gestart met een proef waarbij reizigers in de bus kunnen pinnen en start later met een proef waarbij één apparaat geschikt is om te pinnen en in te checken met de normale OV-chipkaart.

Weigeren contant geld

Arriva maakt op 1 mei bekend wanneer er precies geen geld meer aan boord zal zijn. Het is nog maar de vraag hoe dit precies vormgegeven gaat worden. Omdat contant geld gewoon een geldig betaalmiddel is, kunnen chauffeurs nu het betalen met contant geld voor een buskaartje niet weigeren. Per 1 januari begint de vervoerder in de steden Den Bosch en Tilburg al met een proef waarbij wordt gestart met nieuwe apparatuur.

Bestuurder Evert-Jan van de Mheen van CNV Vakmensen is verheugd dat de vervoerder zo snel het besluit heeft willen nemen om contant geld uit de bussen te weren. De vervoerder moet later nog wel steeds investeren in andere maatregelen om de sociale veiligheid te vergroten. “We hebben met elkaar afgesproken dat er dubbele bezetting komt op risicolijnen en ook elders extra toezicht”, vertelt Van de Mheen. “Maar dit contante geld aan boord was wel een heel dringend probleem geworden.”

De vakbonden waren overigens niet de enigen die het belangrijk vonden om contant geld uit de bus te weren. Ook de Ondernemingsraad van Arriva zag het belang hiervan om de veiligheid van de medewerkers te garanderen. “Mede door hun constructieve houding bij het vinden van een oplossing voor de overvallen, heeft Arriva het besluit genomen tot het weghalen van geld van de bussen”, melden de vakbonden.

Andere vervoerders

De vakbonden zijn verbaasd dat andere vervoerders nog niet het besluit hebben genomen om contant geld volledig uit de bus te weren. Het is namelijk een beslissing die de veiligheid voor chauffeurs flink kan vergroten. “Alle complimenten aan Arriva dat ze het geld van de bus afhalen”, aldus FNV-bestuurder Paula Verhoef. “Andere vervoerders zijn nog niet zover, maar het wordt tijd dat zij ook over de brug komen. De veiligheid van chauffeurs zou ieders belang moeten zijn.’

Omdat deze overvallen blijkbaar een landelijk probleem zijn, willen de vakbonden ook in gesprek met andere vervoerders, met provinciebesturen en met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. “Uiteindelijk moet overal het geld van de bus, want dit is een landelijk probleem”, aldus Van de Mheen. “Elke partij moet zijn verantwoordelijkheid nemen in deze vervoerskwestie.”

Maatschappij voor Beter OV

Waar de vakbonden heel blij zijn met deze beslissing, laat de Maatschappij Voor Beter OV nu al weten tegenstander te zijn van het geheel afschaffen van de mogelijkheid om op de bus tegen contante betaling een vervoerbewijs te kopen. “Uiteraard is de veiligheid van de chauffeurs van groot belang, maar contant geld is in ons land een wettig betaalmiddel”, aldus voorzitter Rikus Spithorst. “Zeker voor nutsvoorzieningen als het OV dient dat zo te blijven.”

De Maatschappij voor Beter OV steunt wel de alternatieven voor contante betaling, zoals het kunnen pinnen op de bus en het meer betrekken van voorverkoopadressen bij de kaartverkoop. Spithorst: “Ook een gratis OV-chipkaart voor minima kan tot verbetering leiden omdat het bedrag van € 7,50 voor aanschaf soms een probleem blijkt te zijn.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.