FlixBus gaat ook busvervoer verzorgen tussen Randstad-steden

FlixBus Eindhoven-Antwerpen/Brussel

Busvervoerder FlixBus gaat vanaf eind april ook busvervoer verzorgen tussen Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Deze steden zullen één keer per dag met elkaar verbonden worden. “Met de nieuwe verbindingen tussen Amsterdam, Rotterdam en Den Haag verbinden we de grootste Hollandse steden met elkaar. De vertrektijden zijn optimaal voor dagtrips. Stap voor stap breiden we niet alleen ons Europese netwerk uit maar ook ons nationale netwerk in Nederland”, aldus André Schwämmlein, de algemeen directeur en oprichter van FlixBus.

De nieuwe verbinding is onderdeel van een nachtbus naar Kopenhagen, waarop ook binnenlandse reizigers kunnen opstappen. Door deze drie steden aan het netwerk toe te voegen, verbindt FlixBus nu 13 bestemmingen met elkaar. Tevens zullen er binnen korte tijd nog zes steden worden toegevoegd uit de Randstad en Brabant. Welke steden dit zijn is nu nog niet bekend.

Binnenlands vervoer

Flixbus is de eerste busvervoerder in Nederland die dergelijke binnenlandse busverbindingen aanbiedt. Nadat de Duitse vervoerder vorig jaar met deze verbindingen startte, gaf FlixBus al aan in 2016 de intentie te hebben om het nationale netwerk te gaan uitbreiden. FlixBus wil namelijk alle Nederlandse steden met meer dan 100.000 inwoners aansluiten op het binnenlandse busnetwerk.

Toch zijn de binnenlandse busverbindingen op het moment nog niet overal heel populair en de verbinding tussen Rotterdam en Den Bosch is alweer opgeheven. Ook NS ziet deze bussen nog niet als concurrentie. Wel heeft de busvervoerder twee maanden geleden voor het eerst een ontheffing gekregen voor de verbinding tussen Alkmaar en Amsterdam en Haarlem en Amsterdam. Deze trajecten zijn onderdeel van langeafstandreizen die Flixbus aanbiedt en rijden verder naar Duitsland.

Auteur: Inge Jacobs

13 reacties op “FlixBus gaat ook busvervoer verzorgen tussen Randstad-steden”

Paul Lamote|11.04.16|13:55

De eerlijkheid gebiedt te zeggen: Flixbus heeft alsnog 3x per week (vr/za/zo) een rit naar Berlijn toegevoegd vanaf Eindhoven en Nijmegen.

Paul Lamote|08.04.16|13:42

@Arthur Kamminga
Verder: ik snap dat Flixbus een commercieel bedrijf is dat geen verliesgevende busdiensten in stand kan houden. Maar de communicatie daarover is bij wijzigingen mijns inziens onder de maat. Ook zie ik dat steeds meer dagverbindingen worden vervangen door nachtdiensten, commercieel begrijpelijk maar voor ouderen minder aantrekkelijk. Verder zie ik dat Brabant voor de richting Duitsland steeds meer buiten de boot valt, wat meer bussen vanaf Utrecht zou als alternatief welkom zijn.

Paul Lamote|08.04.16|13:21

@Arthur Kamminga
1) Ik wilde naar Berlin vanaf Eindhoven of Nijmegen en dat bleek na 27 april niet meer te boeken. Desgevraagd bevestigde de klantenservice van Flixbus mij dat deze verbinding inderdaad wordt opgeheven. Zojuist voor de zekerheid nog even gecheckt, maar het is niet meer te boeken.
2) Ook de bussen Den Haag-Brussel zijn eind deze maand weg. Er voor terug komt een voor reizigers naar Brussel nutteloze nachtbus naar Parijs die om 3.30 ’s nachts in Brussel aankomt.

Arthur Kamminga|08.04.16|10:41

@Paul Lamotte: Sorry, maar beide reacties die u hier geeft zijn inhoudelijk onjuist. De verbinding Brussel-Eindhoven-Berlijn rijdt ook na 27 april, alleen dan iets minder vaak (tot 2x per dag ipv 3x per dag).

Idem voor uw tweede bericht, waarin u beweert dat Flixbus Den Haag – Brussel eind deze maand weer opheft. Ook dat is onjuist, er komen juist extra ritten bij. Uw opmerkingen over FlixBus zijn onterecht en zijn eerder desinformatie dan dat ze iets toevoegen.

Johanna Schilstra|07.04.16|19:43

mijn zoon
reisde een paar weken terug naar Berlijn en zag dat de chauffeur af en toe ff wegdommelde Niet erg prettig lijkt me Krijgen ze wel voldoende rust ? Ik hoorde ook dat ze ook meteen weer retour rijden naa aankomst op de eindbestemming Een slechte zaak lijkt me.

Peter|07.04.16|18:45

Flixbus is een vooral een handige marketing-machine. Ze maken steeds met veel tam-tam nieuwe lijnen bekend die ze vervolgens in alle stilte een maand later weer opheffen. Daardoor lijkt het voor de buitenwacht net alsof er een enorm busnet wordt opgebouwd. Per saldo stelt het Nederlandse net (buiten de al langer vanaf Amsterdam rijdende lijnen naar Berlijn, Brussel, Parijs en Hamburg) echter nog steeds weinig voor.

Paul Lamote|07.04.16|15:25

Inmiddels is bekend dat Flixbus ook de lijn Den Haag – Rotterdam – Antwerpen – Brussel eind deze maand opheft weer opheft.

Diane Dirove|07.04.16|01:34

ook erg blij met de verbinding Groningen – Enschede,
lekker snel, ( sneller dan de trein) wifi en een heerlijk ontspannen sfeer…

Frans Bianca|06.04.16|23:01

Een bus naar Zaventem van Gent zou ook wijs zijn

Ton Oostenrijk|06.04.16|18:09

Den Haag – Arnhem zou mooi zijn

Anja Gerritse-Swart|06.04.16|18:03

Enschede-Amsterdam v.v. zou ook geweldig zijn.

Liane Slottje|06.04.16|17:44

Je kunt niet alles hebben, als een bepaalde route niet rendabel is gaat die er uit, logisch naar mijn idee.
Ik ben blij dat mijn familieleden vanuit Groningen linea-recta met de flixbus van Groningen naar Enschede ( waar ik woon) kunnen komen, geen gedoe meer met overstappen als de trein gebruikt word, geen vertraging, geen dieren of mensen die voor de trein springen…en binnen 2 uur zijn ze over.
Ik ben wel benieuwd welke lijnen er bij komen!

Paul Lamote|06.04.16|17:24

Flixbus belazert de kluit. Ze schermen steeds met nieuwe verbindingen maar vetellen niet dat ze ook aan de lopende band bestaande verbindingen opheffen. Zo kondigen ze bijv. een nieuwe verbinding Rotterdam-Utrecht-Arnhem-Berlijn (1x per dag) aan maar vertellen niet dat tegelijkertijd de verbinding Brussel-Eindhoven-Berlijn (3x per dag) volledig wordt opgeheven.