LED-koplampen in Mercedes-Benz-bussen veiliger en zuiniger

De stadsbus Mercedes-Benz Citaro kan voortaan optioneel worden uitgerust met geïntegreerde LED-koplampen. Koplampen met LED-verlichting verbeteren het zicht, wat positieve gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid, en zijn bovendien efficiënter. De lampen hoeven namelijk tijdens de levensduur van de bus niet vervangen te worden en verbruiken minder vermogen dan halogeenlampen of xenon-verlichting.

Daimler, de fabrikant van Mercedes-Benz-bussen, presenteerde op Busworld in Kortrijk de mogelijkheid om LED-koplampen te integreren op de Setra touringcars en de Mercedes-Benz Citaro. De meeste bussen van Mercedes-Benz zijn nu uitgerust met zogenaamde bi-xenon lampen, welke al beduidend efficiënter en veiliger zijn dan halogeenlampen, maar de LED-lampen hebben nog meer voordelen.

Meer veiligheid en minder vermogen

Het gebruik van LED-lampen is voordelig voor zowel de chauffeur als de vervoerder. Ten eerste heeft dit licht een minder vermoeiend effect op de ogen, omdat het licht van LED-lampen zeer dicht bij normaal daglicht komt. Hierdoor wordt er minder druk opgelegd op het menselijk oog en dit is beter voor de verkeersveiligheid. Ook blijft de lamp tijdens de gehele levensduur een heel goed licht geven, waardoor het zicht ook na lang gebruik niet verslechtert.

Bovendien hebben de lampen een langere levensduur en zijn ze efficiënt vanwege het lagere energieverbruik. Waar xenon-koplampen al minder vermogen nodig hebben dan conventionele koplampen, zijn de nieuwe LED-lampen nog efficiënter. Die besparing is nauwelijks te merken aan het brandstofverbruik van een bus, maar wanneer de buitenverlichting van een bus uitsluitend uit LED-lampen bestaat, halveert dit het vermogen dat nodig is voor de verlichting. Als laatste zijn de onderhoudskosten voor deze lampen voor vervoerders beduidend lager dan halogeenlampen en xenon-lampen.

 Zuinig

De levensduur van LED-koplampen is erg lang, waardoor er veel minder onderhoud nodig is. Volgens Mercedes-Benz gaan halogeenlampen ongeveer 400 tot 800 uur mee, waardoor ze regelmatig vervangen moeten worden. Xenon-lampen zijn al beduidend beter, want deze gaan 2500 tot 3000 uur mee, maar ze zijn wel duurder en moeten af en toe nog vervangen worden. De LED-lampen die Mercedes-Benz voortaan als optie in de Citaro kan integreren, gaan ongeveer 20.000 uur mee.

Dit is langer dan de meeste bussen meegaan, waardoor de lampen tussendoor niet vervangen hoeven te worden. “Zelfs in slechts een middelgrote vloot, moeten de halogeenlampen in stadsbussen meer dan honderd keer per jaar worden vervangen. De kosten voor deze lampen en de kosten voor materialen en arbeid bij halogeenlampen komen dus overeen”, aldus Mercedes.

Daimler Buses, verlichting, LED-koplamp

Remlichten

Deze lampen zijn bovendien ook beter zichtbaar voor andere weggebruikers. Xenon-lampen en halogeenlampen hebben enkele seconden nodig hebben om tot volledige lichtsterkte te komen, terwijl LED-lampen onmiddellijk op volle sterkte beginnen te schijnen. Dit is voornamelijk voordelig bij de remlichten. Doordat de lichten meteen zo sterk zijn, worden andere weggebruikers nog sneller gewaarschuwd en kunnen zij zelf ook sneller reageren.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.