Syntus, bus, Amersfoort

Twee miljoen euro verlies voor Syntus in Twente

Vervoerder Syntus heeft sinds eind 2013 twee miljoen euro verlies gedraaid op het OV in Twente. Dit komt door flink tegenvallende reizigersopbrengsten. De vervoerder moest tijdens de gunning van de concessie in 2011 de toekomstige reizigersopbrengsten schatten, maar nu blijkt dat deze opbrengsten in de praktijk beduidend lager zijn uitgekomen.

De vervoerder gaat binnenkort in gesprek met de provincie Overijssel over mogelijke oplossingen voor dit miljoenenverlies. De vervoerder benadrukte dat hierbij geen ontslagen zullen vallen, maar dat er wel enkele aanpassingen worden doorgevoerd in de dienstregeling en de vorm van vervoer.

Reizigersopbrengsten in 2008

De vervoerder kreeg in 2013 de concessie in Twente gegund. Daarvoor moest hij ook de toekomstige opbrengsten schatten. Volgens de vervoerder heeft het voormalige management dit gedaan op basis van de opbrengsten in 2008, aan het begin van de economische crisis. Het is nu gebleken dat de schatting van de reizigersopbrengsten van Syntus veel te positief is geweest.

Hoewel het overleg met de provincie geen gevolgen zal hebben voor het personeel, moet de vervoerder waarschijnlijk wel aanpassingen gaan doorvoeren in de dienstregeling. Daarbij kijkt de vervoerder met name naar weinig gebruikte buslijnen en verbindingen tijdens de daluren. “Op bepaalde lijnen of in de daluren zitten er soms te weinig in de bus”, aldus woordvoerder Melanie Snijders van Syntus. “Daar gaan we nu zorgvuldig kijken naar alternatieven.”

Ketenmobiliteit

Wat die alternatieven zijn, kan de vervoerder nog niet precies zeggen. Er wordt in ieder geval gekeken naar de inzet van buurtbussen en hoe de ketenmobiliteit verbeterd kan worden. Hierbij wijst de vervoerder op de inzet van buurtbussen, vraag-afhankelijk vervoer en het gebruik van deelfietsen en deelauto’s. Hiermee hoopt Syntus kosten te besparen en de efficiëntie te vergroten.

Daarbij wordt niet alleen overlegd met de provincie, maar ook met reizigersorganisaties en met de huidige gebruikers van het vervoer in Twente. “We vragen ook expliciet naar de wensen van de reiziger”, benadrukt Snijders. “Van dit soort alternatieven wordt het OV niet altijd slechter, maar past het wel beter bij de huidige vraag naar openbaar vervoer.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

2 reacties op “Twee miljoen euro verlies voor Syntus in Twente”

Werner Olde Kalter|19.04.16|12:45

Gewoon slecht huiswerk nu afschuiven op de reiziger.
Het bekende verhaal met een andere saus !!!!!

Gewoon net als de anderen bezig.

Arco Sierts|20.04.16|11:42

Jaja: eerst de aanbesteding binnenharken, daarna ‘plotseling’ ontdekken dat het tegenvalt en vervolgens knijpen in de vervoersprestatie.
Het wordt tijd dat opdrachtgevers dergelijk gedrag gaan ontmoedigen, anders is het hek van de dam en wordt het aanbestedingsproces een wassen neus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.