Flinke groei buspassagiers in Groningen en Drenthe

Qliner, Groningen

Het aantal reizigers in het openbaar busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe is in 2015 met 6 procent gestegen ten opzichte van 2014. Dit blijkt uit het jaarverslag van het OV-bureau Groningen over 2015. Deze groei werd voornamelijk gerealiseerd door de Qliners en Q-link-bussen en op de stadsdiensten die rijden in de hoofdsteden Groningen en Emmen.

Niet alleen groeide het aantal reiziger, maar tevens is het aantal klachten in deze provincies flink gedaald. Door deze reizigersgroei, door de daling van de dieselprijs en door de lage inflatie is het jaarresultaat van het OV-bureau Groningen Drenthe over 2015 positief.

Doelstelling OV-bureau

Het OV-bureau heeft eigenlijk de doelstelling om een jaarlijkse reizigersgroei te behalen van 1 procent, een doelstelling die het met de groei van 6 procent in 2015 ruimschoots gehaald hebben. Zowel de Qliners en de Q-link als de stadsdienstbussen behaalden een groei van 10 procent. De overige lijnen in de twee noordelijke provincies bleven ongeveer gelijk.

De Qliner-formule biedt reizigers snelle hoogfrequente verbindingen, zoals Klazienaveen – Emmen – Groningen, Drachten – Groningen, Assen – Groningen en Stadskanaal – Groningen. De Q-link-bussen rijden naar hoofdbestemmingen in de stad Groningen en verbinden parkeerplaatsen en omliggende kernen rechtstreeks met het centrum. In Emmen zorgde de heropening van de Hondsrugweg voor veel extra reizigers en bleek ook de kerstweek met gratis OV populair onder inwoners.

Daling klachten

Ook het aantal klachten over het OV nam af. Met name over zaken waaraan het OV-bureau en vervoerder Qbuzz veel aandacht hebben besteed, namelijk punctualiteit van vertrekkende bussen, de houding en het gedrag van chauffeurs en gemiste aansluitingen, werd minder geklaagd. Het totale aantal klachten daalde met 25 procent. Reizigers waardeerden het busvervoer in Groningen Drenthe ook steeds beter. Het OV- bureau had als streefcijfer een klanttevredenheid van 7,5 en bereikte in 2015 een 7.6 voor de stads- en streeklijnen en een 7.7 voor de Qliners 305 en 314, die in een aparte HOV-concessie zijn ondergebracht.

Het OV-bureau heeft in 2015 een jaarresultaat behaald van €4,7 miljoen. Een deel van het resultaat moet worden ingezet om de verdere groei van het aantal reizigers – met name in de Qliners en Q-links – op te kunnen vangen. Aanvullende bezuinigingen op de dienstregeling tot 2020 zijn volgens huidige voorspellingen van het OV-bureau niet nodig.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Flinke groei buspassagiers in Groningen en Drenthe”

Loek van der Heide|26.04.16|13:14

De groei van het busvervoer (+6%) tussen Emmen en Groningen geeft alleszins aanleiding tot het hersteld aanleggen van de NOLS spoorlijnstructuur Veendam-Emmen en ook Zuidbroek-Appingedam/Delfzijl – Eemshaven
De verbinding Zuidbroek-Eemshaven inclusief Oost- en Westboog (Zuidbroek) zouden, net als het havenstation en extra sporen in de Eemshaven ge-co-financierd kunnen worden uit het Europese TEN-tec fonds