FlixBus

FNV: FlixBus behandelt chauffeurs erg slecht

FlixBus zou op internationale reizen de chauffeurs dwingen om de wettelijke rij- en rusttijden te overtreden, de digitale bestuurderskaart zou worden verwijderd om overschrijding van de rijtijden te verhullen en de hotelkamer en maaltijden voor de chauffeurs zijn van erbarmelijk niveau. Daarvan beschuldigt vakbond FNV de Duitse busmaatschappij. Chauffeurs van Nederlandse touringcarbedrijven die in opdracht van FlixBus internationaal busvervoer verzorgen, moeten volgens de vakbond werken onder arbeidsomstandigheden die in strijd zijn met de wet en de cao.  

Dit meldt dagblad NRC Handelsblad. Het grootste probleem is dat de chauffeurs op momenten dat de bus stilstaat, nog steeds werkzaamheden moeten verrichten, zoals de verkoop van voedsel en drank. Daarom zouden de chauffeurs nauwelijks rust kunnen nemen. Bovendien zou de dienstregeling te strak zijn, waardoor chauffeurs zo ongeveer gedwongen worden om de rij- en rusttijden te overschrijven. Volgens de FNV durven de touringcarbedrijven niet tegen FlixBus in te gaan omdat ze het bedrijf niet als klant willen verliezen. FlixBus zelf ontkent de aantijgingen.

Dienstregeling

De FNV heeft in een filmpje twee voormalige chauffeurs van FlixBus aan het woord gelaten, die de misstanden beschrijven. Volgens één chauffeur zit de dienstregeling dusdanig in elkaar dat de chauffeurs de rijtijden vrijwel altijd moeten overtreden als zij zich aan deze dienstregeling wil houden. FlixBus zou niets wil horen van klachten. Ook is een probleem dat er twee chauffeurs op deze bussen meerijden die elkaar wakker zouden moeten houden. Maar volgens de chauffeurs ligt de tweede chauffeur gewoonlijk te slapen. Overigens werken beide chauffeurs in het filmpje nu niet meer voor FlixBus.

De Duitse maatschappij FlixBus biedt binnenlandse en internationale busverbindingen aan in Nederland en doet dat vaak tegen een spotprijs. Daarvoor huurt het bedrijf Nederlandse touringcars en chauffeurs. Tijdens een rondgang van het NRC Handelsblad langs touringcarbedrijven die FlixBus als klant hebben, ontkennen de bedrijven dat de arbeidsomstandigheden zo slecht zou zijn. Deze bedrijven beweren dat ze zich juist aan de cao moeten houden en zeggen dat sjoemelen met de rijtijden nauwelijks mogelijk is.

FlixBus

Ook FlixBus ontkent de beschuldigingen stellig. “Vanzelfsprekend zijn onze eisen door middel van een contract vastgelegd en zijn onze partners verplicht om alle geldige wetten en sociale standaarden, onder andere de rij- en rusttijden welke we per GPS-live tracking controleren, te respecteren en aan te houden.” Bovendien benadrukt de busmaatschappij dat ze geen enkele aanwijzing geeft om de wettelijke rij- en rusttijden niet aan te houden en dat de dienstregeling van FlixBus altijd volgens de geldige wetten gepland zijn.

Bekijk het filmpje waarin twee chauffeur vertellen over hun werk bij FlixBus

Auteur: Inge Jacobs

8 reacties op “FNV: FlixBus behandelt chauffeurs erg slecht”

sinaasappel|13.05.16|10:24

het duitse ZDF heeft hier in 2014 een reportage over gemaakt.
http://www.zdf.de/ZDF/zdfportal/blob/36071044/1/data.pdf

Paul Lamote|14.05.16|14:30

Chauffeurs mogen na 4,5 uur rijden 45 minuten niet rijden. Er staat echter nergens voorgeschreven dat ze in die 45 minuten niets anders mogen doen. Ze mogen in de kroeg gaan zitten, gaan hardlopen of andere werkzaamheden verrichten. De FNV wil gewoon weer eigen regels verzinnen.

De hele aktie lijkt ingegeven uit angst voor concurrentie voor de spoorwegen, net als het geklaag van de Duitse spoorwegvakbonden. Die twee zo genaamde chauffeurs zouden best eens kaderleden van de FNV kunnen.

B Sanders|14.05.16|15:42

De heer Paul Lamote is klaarblijkelijk niet op de hoogte van de regelgeving.

Zie info ILT:

Onderbreking (en pauze)
Officieel wordt er van een onderbreking gesproken, maar de meeste mensen hebben het altijd over een pauze. Tijdens een onderbreking mag er door de chauffeur niet gereden worden en mogen er ook geen andere werkzaamheden uitgevoerd worden. Een onderbreking dient uitsluitend om te rusten.

Paul Lamote|14.05.16|18:46

Leuke theoretische onzin, maar zo werkt het natuurlijk in de praktijk niet. Niet in het vervoer, niet op kantoor, niet in de bouw, etc. Het wordt tijd dat de FNV met met zijn regelnevrij eindelijk eens gaat beseffen dat het anno 2016 is.

Peter|14.05.16|19:25

@B Sanders
Ik ben het met Paul Lamote eens dat de FNV met deze acties bezig is zich steeds meer buiten iedere realiteit te plaatsen. Dat geldt overigens ook voor het vrachtvervoer. Het gevolg is wel dat Nederlandse chauffeurs overal gedumpt worden want werkgevers zijn het FNV-gezeur langzamerhand beu.

Bij Flixbus speelt daarnaast dat de pauzes plaatsvinden bij raststättes op de Duitse autobahn en daar heeft de ILT sowieso het nakijken. Daar geldt de Duitse interpretatie van de regels.

Maarten dR|17.05.16|14:24

dhr.Lamote spreekt zijn mening en die respecteren we, dat hij complete onzin uit kraamt weten de chauffeurs en degene die er verstand van hebben, die 4,5 uur zijn niet om de werkgever te pesten maar om een chauffeur rust te geven, anno 2016 is het nodig anders wordt men gedwongen om 7 dagen a 12 uur per dag te rijden, wat helaas gebeurd, geen 12 uur per dag maar wel 7 dagen, @Peter, de regels in Duitsland zijn beter dan in Nederland.

Hans Balen|17.05.16|19:46

Als dhr P Lamotte beweerd dat de personages in de film kaderleden van het FNV kunnen zijn ,licht het voor de hand dat anderen weer denken dat dhr P Lamotte voor de wrkgevers spreekt.
En natuurlijk heeft hij gelijk dat de FNV zogenaamde eigen regels verzint,dus moeten we allemaal uit de bond stappen .
En dan geef ik je op een briefje dat we binnen de kortste keren weer met de pet in de hand aan de poort staan en kunnen buigen als een knipmes voor de hoge heren.
En we weer zes dagen gaan werken .

Roger de Jongh|18.10.17|19:56

Simpel gesteld geldt: pauze is tijd waarin de chauffeur vrij over de tijd kan beschikken.
Arbeid verrichten hoort daar niet bij!
Feit is dat het ‘vrijelijk’ over de tijd beschikken onderweg vaak niet eens echt mogelijk is…
@Peter: De ILT misschien, maar de Duitse handhavers zijn juist strenger en beboeten gewoon chauffeurs!
Zonder FNV/vakbond moet je wel van hele goede huize komen om onomstotelijk te kunnen aantonen dat overtredingen (rij- en rusttijd) door het bedrijf afgedwongen worden…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FNV: FlixBus behandelt chauffeurs erg slecht | OVPro.nl
FlixBus

FNV: FlixBus behandelt chauffeurs erg slecht

FlixBus zou op internationale reizen de chauffeurs dwingen om de wettelijke rij- en rusttijden te overtreden, de digitale bestuurderskaart zou worden verwijderd om overschrijding van de rijtijden te verhullen en de hotelkamer en maaltijden voor de chauffeurs zijn van erbarmelijk niveau. Daarvan beschuldigt vakbond FNV de Duitse busmaatschappij. Chauffeurs van Nederlandse touringcarbedrijven die in opdracht van FlixBus internationaal busvervoer verzorgen, moeten volgens de vakbond werken onder arbeidsomstandigheden die in strijd zijn met de wet en de cao.  

Dit meldt dagblad NRC Handelsblad. Het grootste probleem is dat de chauffeurs op momenten dat de bus stilstaat, nog steeds werkzaamheden moeten verrichten, zoals de verkoop van voedsel en drank. Daarom zouden de chauffeurs nauwelijks rust kunnen nemen. Bovendien zou de dienstregeling te strak zijn, waardoor chauffeurs zo ongeveer gedwongen worden om de rij- en rusttijden te overschrijven. Volgens de FNV durven de touringcarbedrijven niet tegen FlixBus in te gaan omdat ze het bedrijf niet als klant willen verliezen. FlixBus zelf ontkent de aantijgingen.

Dienstregeling

De FNV heeft in een filmpje twee voormalige chauffeurs van FlixBus aan het woord gelaten, die de misstanden beschrijven. Volgens één chauffeur zit de dienstregeling dusdanig in elkaar dat de chauffeurs de rijtijden vrijwel altijd moeten overtreden als zij zich aan deze dienstregeling wil houden. FlixBus zou niets wil horen van klachten. Ook is een probleem dat er twee chauffeurs op deze bussen meerijden die elkaar wakker zouden moeten houden. Maar volgens de chauffeurs ligt de tweede chauffeur gewoonlijk te slapen. Overigens werken beide chauffeurs in het filmpje nu niet meer voor FlixBus.

De Duitse maatschappij FlixBus biedt binnenlandse en internationale busverbindingen aan in Nederland en doet dat vaak tegen een spotprijs. Daarvoor huurt het bedrijf Nederlandse touringcars en chauffeurs. Tijdens een rondgang van het NRC Handelsblad langs touringcarbedrijven die FlixBus als klant hebben, ontkennen de bedrijven dat de arbeidsomstandigheden zo slecht zou zijn. Deze bedrijven beweren dat ze zich juist aan de cao moeten houden en zeggen dat sjoemelen met de rijtijden nauwelijks mogelijk is.

FlixBus

Ook FlixBus ontkent de beschuldigingen stellig. “Vanzelfsprekend zijn onze eisen door middel van een contract vastgelegd en zijn onze partners verplicht om alle geldige wetten en sociale standaarden, onder andere de rij- en rusttijden welke we per GPS-live tracking controleren, te respecteren en aan te houden.” Bovendien benadrukt de busmaatschappij dat ze geen enkele aanwijzing geeft om de wettelijke rij- en rusttijden niet aan te houden en dat de dienstregeling van FlixBus altijd volgens de geldige wetten gepland zijn.

Bekijk het filmpje waarin twee chauffeur vertellen over hun werk bij FlixBus

Auteur: Inge Jacobs

8 reacties op “FNV: FlixBus behandelt chauffeurs erg slecht”

sinaasappel|13.05.16|10:24

het duitse ZDF heeft hier in 2014 een reportage over gemaakt.
http://www.zdf.de/ZDF/zdfportal/blob/36071044/1/data.pdf

Paul Lamote|14.05.16|14:30

Chauffeurs mogen na 4,5 uur rijden 45 minuten niet rijden. Er staat echter nergens voorgeschreven dat ze in die 45 minuten niets anders mogen doen. Ze mogen in de kroeg gaan zitten, gaan hardlopen of andere werkzaamheden verrichten. De FNV wil gewoon weer eigen regels verzinnen.

De hele aktie lijkt ingegeven uit angst voor concurrentie voor de spoorwegen, net als het geklaag van de Duitse spoorwegvakbonden. Die twee zo genaamde chauffeurs zouden best eens kaderleden van de FNV kunnen.

B Sanders|14.05.16|15:42

De heer Paul Lamote is klaarblijkelijk niet op de hoogte van de regelgeving.

Zie info ILT:

Onderbreking (en pauze)
Officieel wordt er van een onderbreking gesproken, maar de meeste mensen hebben het altijd over een pauze. Tijdens een onderbreking mag er door de chauffeur niet gereden worden en mogen er ook geen andere werkzaamheden uitgevoerd worden. Een onderbreking dient uitsluitend om te rusten.

Paul Lamote|14.05.16|18:46

Leuke theoretische onzin, maar zo werkt het natuurlijk in de praktijk niet. Niet in het vervoer, niet op kantoor, niet in de bouw, etc. Het wordt tijd dat de FNV met met zijn regelnevrij eindelijk eens gaat beseffen dat het anno 2016 is.

Peter|14.05.16|19:25

@B Sanders
Ik ben het met Paul Lamote eens dat de FNV met deze acties bezig is zich steeds meer buiten iedere realiteit te plaatsen. Dat geldt overigens ook voor het vrachtvervoer. Het gevolg is wel dat Nederlandse chauffeurs overal gedumpt worden want werkgevers zijn het FNV-gezeur langzamerhand beu.

Bij Flixbus speelt daarnaast dat de pauzes plaatsvinden bij raststättes op de Duitse autobahn en daar heeft de ILT sowieso het nakijken. Daar geldt de Duitse interpretatie van de regels.

Maarten dR|17.05.16|14:24

dhr.Lamote spreekt zijn mening en die respecteren we, dat hij complete onzin uit kraamt weten de chauffeurs en degene die er verstand van hebben, die 4,5 uur zijn niet om de werkgever te pesten maar om een chauffeur rust te geven, anno 2016 is het nodig anders wordt men gedwongen om 7 dagen a 12 uur per dag te rijden, wat helaas gebeurd, geen 12 uur per dag maar wel 7 dagen, @Peter, de regels in Duitsland zijn beter dan in Nederland.

Hans Balen|17.05.16|19:46

Als dhr P Lamotte beweerd dat de personages in de film kaderleden van het FNV kunnen zijn ,licht het voor de hand dat anderen weer denken dat dhr P Lamotte voor de wrkgevers spreekt.
En natuurlijk heeft hij gelijk dat de FNV zogenaamde eigen regels verzint,dus moeten we allemaal uit de bond stappen .
En dan geef ik je op een briefje dat we binnen de kortste keren weer met de pet in de hand aan de poort staan en kunnen buigen als een knipmes voor de hoge heren.
En we weer zes dagen gaan werken .

Roger de Jongh|18.10.17|19:56

Simpel gesteld geldt: pauze is tijd waarin de chauffeur vrij over de tijd kan beschikken.
Arbeid verrichten hoort daar niet bij!
Feit is dat het ‘vrijelijk’ over de tijd beschikken onderweg vaak niet eens echt mogelijk is…
@Peter: De ILT misschien, maar de Duitse handhavers zijn juist strenger en beboeten gewoon chauffeurs!
Zonder FNV/vakbond moet je wel van hele goede huize komen om onomstotelijk te kunnen aantonen dat overtredingen (rij- en rusttijd) door het bedrijf afgedwongen worden…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.