Mercedes-Benz, Citaro NGT

Mercedes-Benz mag 82 Citaro NGT-bussen leveren aan Madrid

Mercedes-Benz mag 82 Citaro NGT-bussen leveren aan de Spaanse vervoerder EMT. Deze bussen, die volledig rijden op aardgas, worden ingezet in de Spaanse hoofdstad Madrid. Het betreft hier veertig gelede bussen van 18 meter en 42 ongelede bussen van 12 meter. 

Omdat deze bussen van Mercedes-Benz op aardgas rijden, zijn ze milieuvriendelijker dan bussen die op diesel rijden. Ook rijden ze stiller dan traditionele dieselbussen. “Vanwege de lage CO2-uitstoot en de lage geluidsoverlast is de nieuwe Citaro NGT in hoge mate geschikt voor diensten in binnensteden, maar ook voor woonwijken en steden waar veel toeristen rondlopen”, aldus Mercedes-Benz.

Spanje

De nieuwe Citaro NGT is uitgerust met de M936 G-motor, momenteel de meest compacte motor voor aardgas die er in deze klasse bestaat. “Mercedes-Benz legt de lat hiermee hoog op het gebied van milieuvriendelijke bussen, omdat de CO2-uitstoot van de motor van de Citaro NGT altijd tien procent lager is dan die van een dieselmotor”, zo meldt de busbouwer.

“Door hernieuwbare aardgas te gebruiken wordt de ecologische voerafdruk nog beter. Een aardgasbus is dan zo goed als CO2-neutraal.” De Citaro NGT (Natural Gas Technology) is ook zuiniger door het gebruik van lichtere materialen, waardoor er meer passagiers in de bus passen.

Vervoerder EMT

De Madrileense vervoerder EMT kiest al langere tijd voor milieuvriendelijke technologie en zet nu voornamelijk veel in op gasmotoren. Vervoerder EMT heeft in totaal 1920 bussen die samen jaarlijks ongeveer een miljoen kilometer afleggen. EMT vervoert per jaar ongeveer 425 miljoen passagiers.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.