Volvo, RATP, letter of intent, Transport Publics

Volvo laat Franse vervoerder kennismaken met opportunity charging

De Parijse vervoerder RATP heeft het voornemen om de busvloot in 2025 voor circa 80 procent uit elektrische bussen te laten bestaan, maar de vervoerder is nog wel op zoek naar de beste manier om al deze bussen op te laden. De RATP heeft daarom deze week een afspraak gemaakt met Volvo om ‘opportunity charging’ te testen. Volvo levert hiervoor binnenkort één bus aan de Franse vervoerder.

Een ‘letter of intent’ is dinsdag tijdens een ceremonie ondertekend door de Jessica Sandström, vice-president van Volvo Bus Corporation en de president van de RATP, Elisabeth Borne ( zie foto). Dit deden zij op de mobiliteitsbeurs Transports Publics 2016 in Parijs, waar beide partijen aanwezig waren.

Levering bus

De afspraak tussen de twee partijen houdt in dat er enkele maanden lang een elektrische bus van Volvo getest wordt in Parijs die via ‘opportunity charging’ wordt opgeladen. Daarbij is Volvo verantwoordelijk voor de levering van de bus, terwijl de RATP beloofd heeft zelf de laadinfrastructuur aan te schaffen. Wanneer die bus precies geleverd wordt, is afhankelijk van het moment dat de laadinfrastructuur klaar is.

De RATP heeft tot nog toe een voorkeur voor ‘overnight charging’, omdat de vervoerder denkt dat het te veel werk is om de hele stad te moeten uitrusten met laadpalen en geschikte infrastructuur. Bij overnight charging kan de laadinfrastructuur in de depots geplaatst worden. Maar de Franse vervoerder is nu bereid gevonden om de andere manier van laden een kans te geven. “Deze letter of intent toont aan dat de RATP zelf ook wel inziet dat er voordelen zitten aan opportunity charging”, aldus Bas Dubois van Volvo.

Opladen

Veel busbouwers maken hun bussen geschikt voor overnight charging, maar het vergt waarschijnlijk nogal wat van het elektriciteitsnet wanneer er ’s nachts heel veel bussen zullen moeten worden opgeladen. De RATP heeft namelijk circa 5000 bussen, wat inhoudt dat enkele duizenden bussen in 2025 ’s nachts min of meer tegelijkertijd moeten worden opgeladen. “Bij opportunity charging wordt het laden veel beter verdeeld”, aldus Dubois. “Bovendien is er ’s avonds minder wind en geen zon, dus ’s nachts is er minder wind- en zonne-energie.”

Tevens heeft een grote hoeveelheid batterijen gevolgen voor de vervoerscapaciteit in een OV-bus. “Bij overnight charging moet een bus de hele dag kunnen rijden zonder tussendoor geladen te worden”, zo legt Dubois uit. “Daarom moet een bus worden uitgerust met veel batterijcapaciteit en zijn de bussen zwaarder. In zulke bussen is dus minder ruimte voor passagiers.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Volvo laat Franse vervoerder kennismaken met opportunity charging”

Peter H. Smit|21.06.16|12:28

Voldoende elektriciteit bij je hebben voor een hele dag lijkt me lastig in de winter. Dan zakken de capaciteiten van sommige batterijen, en zal er toch bijgeladen moeten worden.
Misschien is het handig om de batterijen in een apart aanhangwagentje te zetten: dat kan dan op een laadstation achterblijven terwijl de bus met een vol aanhangertje doorrijdt. Een soort kofferbak die door een heftruck achterop de bus wordt geplaatst zou ook kunnen, maar dan wordt de bus van achteren zo zwaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.