Presentatie waterstofbus Syntus, Cees Anker

Syntus start proef met nieuwe waterstofbus

Vervoerder Syntus gaat vanaf volgende maand één waterstofbus inzetten tussen Arnhem en Apeldoorn. Hiermee willen Syntus en de provincie Gelderland alvast inspelen op de afspraak in de OV-sector om in 2025 alle nieuwe bussen op schone brandstoffen te laten rijden. Het gaat momenteel maar om één bus, maar de vervoerder sluit niet uit om later meer waterstofbussen in te zetten. “Het is zeker niet de intentie om het bij één bus te houden”, aldus Syntus-directeur Cees Anker. 

De bus is gebouwd door de Poolse busbouwer Solbus en verder uitgerust met een waterstofcelsysteem van het Arnhemse bedrijf HyMove. Het voertuig werd vrijdag onder toeziend oog van de provincie gepresenteerd aan Syntus. De provincie heeft hierin ruim 750.000 euro geïnvesteerd. De waterstofbus zal tijdens de zomer worden ingezet op een lijn langs enkele bezienswaardigheden in Apeldoorn. Daarna moet de bus gaan rijden op het traject Apeldoorn-Arnhem.

Zero emissie

Met deze proef wil zowel de provincie Gelderland als vervoerder Syntus ervaring opdoen met de verschillende vormen van zero emissie-busvervoer. In 2025 moeten namelijk alle nieuwe bussen emissievrij zijn. Dit betekent dus niet dat Anker momenteel meer voordelen ziet in de inzet van waterstofbussen dan in elektrische bussen. “Het is allebei zero emissie en je ziet overal dat zero emissie een steeds grotere rol gaat spelen.”

Anker: “De OV-bedrijven en staatssecretaris Dijksma hebben een overeenkomst gesloten om emissievrij busvervoer in te zetten in Nederland en als modern mobiliteitsbedrijf moeten we toch die kant uit. We testen nu alle technieken en uiteindelijk zullen wij dan een richting kiezen. Dit kan volledig elektrisch of waterstof zijn, maar ook een combinatie van de twee.”

Proef

Momenteel gaat het om een proef, maar Anker hoop uiteindelijk de proef te kunnen verlengen en uit te breiden. “Als de proef slaagt – en natuurlijk zullen er altijd een paar kinderziektes zijn – is het niet de intentie om het bij één bus te houden. Eén bus moet vijf bussen worden en vijf moet twintig worden.”

“We gaan nu uitkristalliseren wat de beste techniek is”, zo vult Peter van den Boogaard aan. Hij is bij de provincie Gelderland verantwoordelijk voor het OV. “Iedereen heeft daar nu nog zijn eigen ideeën over. We moeten dit dus in goede samenwerking doen met de vervoerders. Deze omslag is heel veel werk en daar moet je je op voorbereiden.”

Waterstof in Arnhem

Deze waterstofbus voldoet aan de eis om zonder schadelijke uitstoot te kunnen rijden, omdat een bus op waterstof alleen water uitstoot. En dat is niet het enige voordeel, zo meldt HyMove. “Deze bus is uitgerust met elektrische wielnaafmotoren. Het enige wat in deze bus draait, zijn de vier wielen”, aldus Jan van Beckhoven, tijdens een ritje in de bus. “Dat maakt dat deze bus erg energiezuinig is en weinig onderhoud behoeft. Ook is hij praktisch geluidloos. Dat wordt wennen voor reizigers en andere weggebruikers.”

In Arnhem is in de afgelopen jaren al meer ervaring opgedaan met waterstofvoertuigen. Tussen 2009 en 2013 reed hier een HyMove-bus op een vergelijkbare technologie en er werd destijds een openbaar waterstoftankstation geopend in Arnhem. “Veel automobielfabrikanten produceren al waterstofauto’s in kleine series, maar wij denken dat met name de toepassing van waterstof in het openbaar vervoer de acceptatie van waterstof zal versnellen”, vertelde Theo Hendriks, de directeur van HyMove.

Zero emissie

De provincie Gelderland benadrukte tijdens de presentatie hoe belangrijk het is om op tijd te beginnen met het testen van nieuwe technieken. “Zero emissie vervoer introduceren is niet zomaar een klusje”, zo zei gedeputeerde Jan Jacob van Dijk. “We moeten af en toe een proef doen.”

Het introduceren van waterstofbussen in het OV is daarnaast goed voor Gelderland zelf, omdat er verschillende andere bedrijven in Arnhem zich bezighouden met waterstoftechnologie. “Als HyMove erin slaagt het concept op grote schaal in de markt te zetten, versterkt dat de Gelderse positie in de energie- en milieutechnologie”, aldus Van Dijk. “Dat heeft dan ook zijn uitwerking op de werkgelegenheid in de regio.”

Tanken

Het tankstation voor deze bus bevindt zich in Arnhem. Om te voorkomen dat de bus de eerste paar maanden – wanneer het voertuig alleen nog door Apeldoorn rijdt – steeds naar Arnhem moet rijden om te tanken, is een tijdelijke oplossing verzonnen. Maar bijtanken is gedurende de dag niet nodig, zo denkt HyMove. Deze bus moet namelijk ongeveer 400 kilometer kunnen rijden op een volle tank, wat genoeg is om een bus de hele dag te laten rijden.

Inge Jacobs

Lees ook: Syntus start waterstofbus-project op buslijn Arnhem-Apeldoorn

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.